loader image

جستجو

Cooperation between Iran and Russia in the fields of grains, drones and satellites

وال استریت ژورنال:
همکاری ایران و روسیه در زمینه غلات، پهپاد و ماهواره‌

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه « وال استریت ژورنال» در مقاله‌ای به بررسی موضوع همکاری ایرن و روسیه درزمینه غلات، پهپاد و ماهواره، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به‌قلم «بنوافوکون» نوشت: ایران و روسیه پیوندهای خود را بیشتر از گذشته مستحکم می‌کنند، زیرا این دو کشور دشمن سرسخت آمریکا هستند و انزوای بین‌المللی آن‌ها را به سمت همکاری‌های تجاری و نظامی بیشتر سوق داده و این به منزله هشداری به واشنگتن است.

انبوهی از فعالیت‌ها نشان می‌دهد که جنگ اوکراین چگونه باعث افزایش اقداماتی برای نزدیکی بیشتر روسیه و ایران شده که اغلب از روابط نزدیک‌تر حرف می‌زنند، اما نتایج اندکی داشته است. هر دو کشور در مخالفت با نظم جهانی تحت رهبری آمریکا سهیم هستند و همچنین از تحریم‌های آمریکا رنج می‌برند.

ایران در ماه جولای به بزرگ‌ترین خریدار گندم روسیه تبدیل شد و بنابرگزارش کپلر، شرکت اطلاعات داده، روسیه 360 هزار تن گندم تحویل داد.

به طور کلی، تجارت دوجانبه بین روسیه و ایران در سال جاری 10 درصد افزایش یافته است. به گزارش روسیه، تجارت بین دو طرف در سال 2021 به میزان 80 درصد افزایش یافته بود و به 4 میلیارد دلار رسیده بود.

برخی از ناظران می‌گویند که این رابطه جدا از همکاری‌های غذایی و نظامی، هنوز راه زیادی در پیش دارد.

بنا بر آمار گمرک پکن، تجارت کالا و خدمات غیرنفتی چین با تهران در سال گذشته بالغ بر 14.8 میلیارد دلار بود و دو کشور توافقنامه 25 ساله‌ای به ازش 400 میلیارد دلار دارند.

«اسفندیار باتمانقلیچ» -مدیر اجرایی بنیاد بورس و بازار- اندیشکده‌ای متمرکز بر دیپلماسی اقتصادی، گفت که احیای برجام می‌تواند جرقه‌ای برای سرمایه‌گذاری بیشتر روسیه در ایران باشد. به نظر می‌رسد که واشنگتن و تهران در آستانه رسیدن به این توافق هستند.

به گفته بازرگانان ایرانی، روس‌ها در ماه‌های اخیر به جمهوری اسلامی هجوم آورده‌اند و اغلب صحبت آن‌ها در مورد راه‌های دور زدن تحریم‌هاست. زبان روسی این روزها اغلب در مغازه‌ها و هتل‌های تهران شنیده می‌شود، زیرا ارتباط مسافران روسی به بیشتر مناطق غربی قطع شده، اما درها به سوی ایران باز است.

شرکت ملی نفت ایران نیز قراردادی با گازپروم، غول انرژی روسیه جهت سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری در صنعت گاز طبیعی ایران امضا کرده است.

هر دو کشور به‌شدت به شرکای تجاری نیاز دارند، حتی اگر توانایی این دو برای کمک به یکدیگر محدود باشد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالاص داخلی روسیه در سال جاری 6 درصد کاهش داشته باشد.

این صندوق پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری 3 درصد رشد داشته باشد، اما این کشور با تورم 50 درصدی و ارزش پایین واحد پول خود دست و پنجه نرم می‌کند که امسال در برابر دلار به پایین‌ترین نرخ خود رسید.

کاخ سفید مدعی است که ایران به سربازان روسی نحوه استفاده از پهپادهای نظامی را آموزش می‌دهد تا از آن‌ها در جنگ اوکراین استفاده کنند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تندرو ایران نیز به همراه ارتش روسیه میزبان رقابت پهپادهای نظامی غیرمسلح در پایگاه هوایی کاشان است که در جنوب تهران قرار دارد.

کاخ سفید مدعی است که ایران در ژوئن میزبان یک هیئت روسی در کاشان بود تا پهپادهای تهاجمی خود را برای آن‌ها به نمایش بگذارد.

فناوری‌های پهپادهای طراحی‌شده توسط تهران ابزار کلیدی در حملات نامتقارن توسط جمهوری اسلامی علیه میادین نفتی عربستان بوده و متحدانش در نوار غزه، عراق و یمن نیز از آن استفاده کرده‌اند.

روسیه ماهواره ایرانی را در 9 آگوست از تاسیسات تحت کنترلش در قزاقستان به فضا پرتاب کرد و آمریکا به این موضوع مظنون است که تهران از این ماهواره برای کمک به نظارت بر تحرکات در اوکراین استفاده کند.