loader image

جستجو

Don't let China change Taiwan's status quo

بلومبرگ:
اجازه ندهید چین وضع موجود تایوان را تغییر دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «بلومبرگ» در یادداشت خود با اشاره به تصمیم‌های اخیر چین درباره رزمایش‌ها در دریای چین جنوبی،‌تاکید کرد: جو بایدن باید به همتای چینی خود هشدار دهد كه آمریكا می‌تواند از تلاش‌های آینده چین برای بستن آب‌های اطراف تایوان جهت رزمایش جلوگیری كند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه بلومبرگ در یادداشت خود نوشت: اکنون چین بهانه‌ای برای استقرار کشتی‌ها و هواپیماها نزدیک به تایوان پیدا کرده است. خطر تصادف یا محاسبه اشتباه افزایش یافته است.

اگر چین تصمیم بگیرد از رزمایش‌ها به‌عنوان پوشش استفاده کند تا یک محاصره یا تهاجم واقعی را انجام دهد، این اقدام هشدارآمیز است.

ایجاد دیده‌بانی جدید یک کار ظریف خواهد بود. از یک طرف، آمریکا نباید عقب‌نشینی کند. نیروی دریایی آمریکا باید هشدارهای چین را نادیده بگیرد و هر جا که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد، از جمله از طریق تنگه تایوان و دریای چین جنوبی، به کشتیرانی  ادامه دهد.

جو بایدن باید به «شی جین‌پینگ» -همتای چینی- خود هشدار دهد كه آمریكا می‌تواند از تلاش‌های آینده چین برای بستن آب‌های اطراف تایوان جهت رزمایش جلوگیری كند.

آمریکا و تایوان نیز باید از این بحران به‌عنوان طرحی برای اقدام در داخل کشور استفاده کنند. آمریکا باید منابع قابل‌توجهی را از سایر پتانسیل‌های خود به سمت هند و اقیانوس آرام منحرف نموده، تولید کشتی‌ها و مهمات کلیدی را تقویت کند و در شبکه‌های میدان نبرد سرمایه‌گذاری نماید که می‌تواند در برابر حمله همه‌جانبه چینی مقاومت کند.

پنتاگون همچنین باید همکاری با متحدین منطقه‌ای مانند ژاپن و استرالیا را افزایش دهد.

مقامات آمریكا باید برای گسترش تمرینات مشترک، افزایش استقرار چرخشی نیروها و تجهیزات خود، تولید سلاح‌های جدید، بهبود دفاع موشکی و تجهیزات تعمیر و مهمات در مناطق خط مقدم، سخت‌تر تلاش کنند.

در عین حال، آمریکا باید از حرکات نمادین پر سر و صدا که باعث تحریک چین می‌شود، بدون کمک زیاد در دفاع تایوان، جلوگیری کند.

بازدیدهای VIP و روابط دیپلماتیک سطح بالا هیچ تضمینی در برابر تهاجم نیست. فقط به اوکراین بنگرید.

این کافی نیست که آمریکا صرفاً تأیید کند که سیاست چین واحد تغییر نکرده است. بایدن باید راهی برای توافق با رئیس‌جمهور چین در مورد مجموعه‌ای از اصول اساسی و متعهد به رعایت آن‌ها اعلام کند.