loader image

جستجو

In this photo released by the official website of the office of the Iranian Presidency, Qatari Emir Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani, right, shakes hands with President Ebrahim Raisi during an official arrival ceremony at the Saadabad Palace in Tehran, Iran, Thursday, May 12, 2022. Qatar's emir arrived in Tehran for talks with the Iranian president as efforts to save Tehran's tattered nuclear deal with world powers hit a deadlock. (Iranian Presidency Office via AP)

میدل ایست‌آی:
آیا وساطت قطر، برجام را نجات می‌دهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدیل ایست ‌آی» در مقاله‌ای به بررسی این سوال پرداخت که آیا وساطت قطر، برجام را نجات می‌دهد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست‌آی در مقاله‌ای به‌قلم «کوروش ضیابری» نوشت: قطر با حفظ روابط نزدیک اقتصادی و دیپلماتیک با واشنگتن و تهران، ابتکار عمل را برای تکرار نقشی که عمان در پیش از امضای برنامه جامع اقدام مشترک در سال 2015 ایفا کرده بود، به عهده گرفته است.

جمهوری اسلامی، قطر را یک شریک راهبردی قابل اعتماد و یکی از معدود کشورهای خلیج‌فارس که با ایران خصومت ندارد، می‌داند.

با این حال، در مورد مسائل متعدد سیاست خارجی، تهران و دوحه دیدگاه‌های نزدیک و مشترکی در مورد اخوان‌المسلمین، درگیری اسرائیل و فلسطین و آینده افغانستان دارند.

احیای برجام منوط به این است که آمریکا و ایران اختلافات خود را حل کنند. کارشناسان می‌گویند این رفت و آمد یک امر طولانی و مبهم است.

اوایل این هفته، واکنش ایران به تصمیم آمریکا در مورد متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام، توسط وزارت خارجه آمریکا «غیرسازنده» خوانده شد.

در این‌جا، قطر به دنبال این است که دوباره نقش خود را محوری نشان دهد.

دستیار وزیر امور خارجه قطر در امور منطقه‌ای، روز یکشنبه برای دیدار با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات برجام، به تهران سفر کرد.

اطلاعات کمی در مورد آن‌چه که این دو دیپلمات گفت‌وگو کردند، فاش شده است.

اما خبرگزاری قطر به نقل از خلیفی گفت که قطر آرزوی توافقی بین تهران و واشنگتن را دارد که آن را به نفع امنیت و ثبات منطقه می‌داند. قطر، از تعویق دیپلماسی ایران و آمریکا ناراضی است و تلاش می‌کند تا مشکلات را رفع کند.

همچنین در جریان بحران دیپلماتیک خلیج‌فارس در سال‌های 2021-2017، زمانی که عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند، ایران آشکارا در کنار این کشور قرار گرفت.

تلاش‌های میانجیگری قطر، به ایران و آمریکا محدود نمی‌شود، بلکه شامل تلاش‌ها برای دستیابی به توافق‌های صلح بین دولت نظامی چاد و گروه‌های مخالف، بین حزب‌الله و دولت لبنان، دارفور و سودان، طالبان و ایالات متحده است.

مانند بسیاری از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، اگر جنگی بین ایران و آمریکا اتفاق بیفتد، قطر نیز تحت تأثیرات منفی آن قرار می‌گیرد.