loader image

جستجو

The West should get used to China's new role in the region

میدل ایست آی:
غرب باید به نقش جدید چین در منطقه عادت کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست آی» در مطلب خود با اشاره به نفوذ فزاینده چین در منطقه غرب آسیا، تاکید کرد: غرب باید به نقش جدید چین در منطقه عادت کند

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست آی در مطلب خود به‌قلم «نلسون ونگ» نوشت:‌ نفوذ فزاینده چین در منطقه غرب‌آسیا، به‌ویژه در تسهیل آشتی بین ‌‌‌‌عربستان و ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

البته از طرف دیگر، بسیاری از رسانه‌های غربی نقش چین در منطقه را کم‌اهمیت یا نادیده گرفته‌اند و این بی‌توجهی به دلیل بی‌میلی از پذیرش پایان سلطه غرب در منطقه است.

ارتباطات چین با غرب‌آسیا به بیش از 2000 سال قبل بازمی‌گردد و در سال‌های اخیر، ‌‌‌‌عربستان، امارات، قطر، ایران و بسیاری از کشورهای دیگر در منطقه، فعالانه ‌‌به‌دنبال گسترش تجارت خود بوده‌اند و همکاری با چین بسیار در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد؛

تخصص چین در زمینه‌هایی مانند توسعه شهرهای هوشمند، فناوری دیجیتال و امور مالی، این کشور را به شریک منتخب این کشورها تبدیل کرده است و تقاضای تقریباً سیری‌ناپذیر چین برای نفت و گاز منطقه، این پیوند را بسیار تقویت و محکم کرده است.

تصویر آمریکا و متحدانش از چین به‌عنوان یک تهدید در غرب‌آسیا تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود و کسی گول این‌گونه تبلیغات منفی و بی‌پایه را نمی‌خورد.

در عوض کشورهای دیگر روز به روز، بیشتر به سمت چین تمایل پیدا می‌کنند و تلاش خود را برای همکاری‌های مختلف بیشتر می‌کنند.

از طرف دیگر چین به فرهنگ مردم کشورهای دیگر احترام می‌گذارد و هرگز تلاشی برای استعمار سایر کشورها نکرده است.

اگر، همان‌طور که عموماً تصور می‌شود، جهان در مسیر چند قطبی شدن قرار داشته باشد و این دوره گذار سال‌ها یا دهه‌ها طول بکشد، درگیری‌های بین چین به‌عنوان قدرت در حال ظهور و ابرقدرت موجود، آمریکا، در بسیاری از جبهه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

این درگیری‌ها ممکن است حول محور امنیت ملی و منطقه‌ای، حفاظت از ذخایر مالی هر کشور یا مکانیسم‌های حاکم بر آزادی تجارت و زنجیره تأمین جهانی باشد، البته بسیار موارد دیگری نیز وجود دارد.

اینکه آیا مشارکت چین در غرب‌آسیا پایدار خواهد بود و چگونه با چالش‌های اجتناب‌ناپذیری که هم از خارج و هم از داخل منطقه غرب‌آسیا و شمال آفریقا می‌آید، سروکله میزند چیزی است که باید دید و البته فشار اقتصاد داخلی چین، آن را دستخوش تحولات ساختاری می‌کند و این می‌تواند ورق را برگرداند.