loader image

جستجو

China's ability to strike Ukraine

فارن افرز:
توانایی چین در ضربه ‌زدن به اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در مطلبی با اشاره به توانایی چین در ضربه زدن به اوکراین، نوشت: پکن قصد دارد روابط خود را با روسیه، قوی‌ترین شریک استراتژیک خود که موضع خود را در مورد مناقشه به نفع همسایه خود مغرضانه کرده است، در اولویت قرار دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن افرز در مطلبی به‌قلم «بانی لین» نوشت:در روز 21 آوریل، سفیر چین در فرانسه، «لو شای» اعلام کرد که اینکه کریمه بخشی از اوکراین است «به نحوه درک این مشکل بستگی دارد».

او با گفتن اینکه «کشورهای شوروی سابق در حقوق بین‌الملل وضعیت مؤثری ندارند» هیزم روی آتش ریخت و نه‌تنها حاکمیت اوکراین، بلکه حاکمیت بیش از ده‌ها کشور را که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند را زیر سؤال برد.

این اظهارات تحریک‌آمیز، محکومیت گسترده‌ای را برانگیخت و 80 قانون‌گذار اروپایی از دولت فرانسه خواستند که لو را اخراج کند.

پکن سعی کرد وضعیت را کم‌اهمیت جلوه دهد و اظهار داشت که لو فقط نظرات شخصی خود را بیان می‌کند.

چین قصد دارد روابط خود را با روسیه، قوی‌ترین شریک استراتژیک خود که موضع خود را در مورد مناقشه به نفع همسایه خود مغرضانه کرده است، در اولویت قرار دهد.

درعین‌حال، پکن مایل است اطمینان حاصل کند که اروپا به یک بلوک ضد چین نمی‌پیوندد؛ هدفی که با توجه به بدبینی فزاینده سیاست‌گذاران چینی مبنی بر اینکه می‌توانند از بدتر شدن روابط آمریکا و چین جلوگیری کنند، مهم‌تر است.

این نگرانی‌ها باعث شده است که چین تلاش کند خود را بی‌طرف جلوه دهد و حمایت خود از روسیه را محدود کند.

بااین‌حال، با طولانی شدن جنگ، پکن درمی‌یابد که حفظ این موقعیت به‌طور فزاینده‌ای دشوار است و این درگیری نزدیک‌ترین شریک استراتژیک خود را تضعیف می‌کند و درعین‌حال محیط امنیتی چین را پیچیده می‌کند.

درنتیجه، پکن از حاشیه خارج‌شده و شروع به تلاش برای آوردن هر دو طرف به میز مذاکره کرده است.

این کشور چشم‌اندازی برای امنیت جهانی بیان کرده است، یک سند موضع در مورد اوکراین منتشر کرده و یک نماینده ویژه را برای تعامل با همه طرف‌های درگیر در مناقشه منصوب کرده است.

همچنین به نظر می‌رسد که در حال بررسی راه‌هایی برای بازنگری درگیری اوکراین به‌عنوان جنگی است که برگرفته از یک تاریخ طولانی و پیچیده است تا کمک‌های خارجی به اوکراین را کاهش دهد و از منافع روسیه دفاع کند.

بااین‌حال، در ایفای این نقش فعال‌تر، تلاش‌های چین احتمالاً پررنگ خواهد بود اما در ارائه نتایج کند است.

چین احتمالاً به‌اندازه کافی تلاش می‌کند تا خود را به‌عنوان یک رهبر جهانی مفید و مسئول معرفی کند، اما نه به‌اندازه‌ای که برای دستیابی به پایان درگیری اوکراین با شرایطی که برای هر دو طرف منصفانه و قابل‌قبول باشد، پاسخگو باشد.

به‌رغم تلاش‌های چین، بیشتر کشورهای توسعه‌یافته موضع این کشور در قبال اوکراین را عمیقاً طرفدار روسیه می‌دانستند.

بسیاری از تحلیلگران چینی نگران بودند که این تصور می‌تواند اعتبار چین را در اروپا مخدوش کند و باعث شود دولت‌ها و مردم، چین را به‌عنوان یک دشمن ببینند.

به‌طور مشابه، روابط آمریکا و چین حتی با طولانی شدن درگیری اوکراین بدتر شده است.

واکنش چین به جنگ در اوکراین همچنین نگرانی جهانی را در مورد نیات احتمالی پکن برای استفاده از زور علیه تایوان افزایش داد و درنتیجه حمایت بین‌المللی از تایپه را تقویت کرد و محیط امنیتی خود چین را تشدید کرد.

اگر پکن درنهایت پیشنهادات مشخصی برای حل‌وفصل جنگ ارائه دهد، این خطر وجود دارد که حتی پیشنهادات به‌ظاهر بی‌طرف، مانند توقف جنگ در محل، منافع روسیه را در اولویت قرار دهد.

پکن نشان می‌دهد که می‌خواهد نقش دیپلماتیک فعال‌تری ایفا کند، اما واقعیت این است که در عرصه‌ای فعالیت می‌کند که تجربه کمی دارد.