loader image

جستجو

The changing political landscape of West Asia

اوراسیا ریویو:
چشم‌انداز سیاسی در حال تغییر غرب‌آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیا ریویو» در یادداشتی به بررسی چشم انداز سیاسی در حال تغییر غرب آسیا،‌پرداخت و نوشت: مشارکت استراتژیک فزاینده چین با عربستان ممکن است به‌طور بالقوه بر نفوذ آمریکا در منطقه تأثیر بگذارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه اوراسیا ریویو در یادداشتی به‌قلم «محمد الدوه» نوشت: در چند ماه گذشته تغییرات قابل‌توجهی در جهت‌گیری سیاسی چندین کشور در غرب‌آسیا رخ ‌داده است.

به‌طور سنتی، بسیاری از کشورهای عربی سیاست خارجی خود را حفظ کردند که ارتباط نزدیکی با آمریکا داشت، اگرچه رویدادهای اخیر حاکی از واگرایی در اقدامات است.

توافق اخیر بین پادشاهی عربستان و ایران به دلیل نگرانی‌هایی که پیش‌تر توسط اکثر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس و جامعه غربی در مورد تهدید ایران برای ثبات منطقه و امنیت بین‌المللی ابرازشده بود، موردتوجه قرار گرفت.

علاوه‌براین، چین که همواره به‌عنوان رقیب اصلی آمریکا تلقی می‌شود، نقش اصلی را در تسهیل توافق میان ایران و عربستان که این کشور استراتژیک‌ترین متحد آمریکا در ‌غرب‌آسیا محسوب می‌شود، ایفا کرده است.

مشارکت استراتژیک فزاینده چین با عربستان ممکن است به‌طور بالقوه بر نفوذ آمریکا در منطقه تأثیر بگذارد.

شایان‌ذکر است که چین با حجم تجارت دوجانبه نزدیک به 90 میلیارد دلار به یک شریک تجاری مهم برای عربستان تبدیل‌شده است.

این به‌طور بالقوه فرصت‌های اقتصادی را برای چین ایجاد کرده است، این امر به‌رغم همکاری و روابط امنیتی طولانی‌مدت بین آمریکا و عربستان است.

آمریکا، با عربستان به‌عنوان مشتری اصلی خود، برای دهه‌ها تأمین‌کننده اصلی تسلیحات پیشرفته شورای همکاری خلیج‌فارس بوده است؛

اما اینکه چگونه این امر با توجه به نفوذ فزاینده چین در شورای همکاری خلیج‌فارس پیش خواهد رفت، نامشخص است.

بااین‌حال، این احتمال وجود دارد که افزایش نفوذ چین در منطقه، اشتیاق آمریکا را برای صادرات سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته به شورای همکاری خلیج‌فارس کاهش‌دهد.

پویایی‌های سیاسی در حال تغییر در منطقه ‌غرب‌آسیا بدون شک تأثیر قابل‌توجهی بر چشم‌انداز ژئوپلیتیک جهانی دارد.

جو سیاسی کنونی در ‌غرب‌آسیا توجهات زیادی را به خود جلب کرده است، زیرا چین، روسیه و ایران به‌طور فزاینده‌ای در منطقه درگیر می‌شوند.

درنهایت، با توجه به تحولات سیاسی جاری در ‌غرب‌آسیا، ضروری است که کشورهای برجسته منطقه مانند عربستان، امارات و مصر، همگام‌سازی و هماهنگ‌سازی سیاست‌های خارجی خود را در اولویت قرار دهند.

با توجه به قدرت دیپلماتیک فزاینده و نفوذ منطقه‌ای این کشورهای مربوطه، این احتمال وجود دارد که منافع ملی آن‌ها متفاوت باشد و منجر به نزاع و اختلاف‌نظر بالقوه شود. وقایع اخیر در سودان نمونه‌ای از این موارد است.