loader image

جستجو

Sukhoi-35 fighter; The result of the strong relationship between Iran and Russia1

پاپیولارمکانیکس:
جنگنده سوخو-35؛ حاصل رابطه قوی بین ایران و روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «پاپیولارمکانیکس» در یادداشتی با اشاره به اینکه ایران  اولین دسته ناوگان جدید جنگنده‌های روسی را دریافت خواهد کرد، تاکید کرد: این یک تزریق عمده فناوری جدید به یکی از قدیمی‌ترین نیروهای هوایی جهان است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه پاپیولارمکانیکس در یادداشتی به‌قلم «کایل میزوکامی» نوشت: ایران در آستانه دریافت 22 فروند جنگنده چند منظوره سنگین سوخو-35 است؛

سوخو-35 پیشرفته‌ترین جنگنده روسیه است؛ هواپیماهای جدید، برای نیروی هوایی ایران که دارای جت‌های زیادی هستند و اکثر این جت‌ها متعلق به قبل از انقلاب اسلامی 1979 هستند، مانند گلوله‌ای زهراگین عمل می‌کنند.

ایران به‌زودی اولین دسته از ناوگان جدید جنگنده‌های روسی را دریافت خواهد کرد؛ 24 جنگنده تهاجمی سوخو-35 مسلماً پیشرفته‌ترین جنگنده‌های روسیه از نظر فن‌آوری هستند و قدرتی بزرگ برای نیروی هوایی ایران خواهند بود که در قرن بیست و یکم، حتی یک جنگنده جدید به دست نیاورده‌اند.

این یک تزریق عمده فناوری جدید به یکی از قدیمی‌ترین نیروهای هوایی جهان است؛ شفارد مدیا به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی، گزارش می‌دهد که ایران، 24 جنگنده تهاجمی جدید سوخو-35 را در هفته‌های آینده تحویل خواهد گرفت و این قرارداد با روسیه، برای اولین بار در مارس 2023، گزارش شد.

بنابراین دو کشور ‌به‌سرعت برای تکمیل این توافق کار می‌کنند؛ به گزارش اسکرامبل، یک وب سایت هوانوردی هلندی، خلبانان ایرانی حداقل از سپتامبر 2022، برای جت‌های جدید آموزش می‌دیدند.

روسیه در ابتدا، سوخو-35 را برای مصر ساخت، اما این فروش به علت تحریم‌های آمریکا بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها (CAATSA) در سال 2017، منجر می‌شد؛

طبق این قانون، کشورهایی که درگیر معاملات مهم با بخش‌های دفاعی و اطلاعاتی روسیه هستند، تحریم می‌شوند؛

شرکت هواپیمایی یونایتد، شرکتی که شرکت‌های معروف روسیه، میگ، سوخو، توپولف، یاکولف و سایر شرکت‌های هوانوردی را کنترل می‌کند، در فهرست تحریم‌ها قرار دارد؛ مصر از ترس تحریم شدن، در نتیجه، از این توافق ‌‌‌عقب‌نشینی کرد؛

ایران قبلاً تحت عنوان این قانون، به‌عنوان دشمن آمریکایی شناخته شده و تحت تحریم وزارت امور خارجه است، پش او می‌تواند هواپیماها را بدون جریمه‌ای خریداری کند.

جت جنگنده سوخو-35، توسط ناتو به‌عنوان جدیدترین جنگنده در صف طولانی جنگنده‌های تهاجمی است که از جنگنده اصلی سوخو-27 پیشرفته‌تر است؛

این جت، بسیار قابل مانور است و در نمایشگاه‌های هوایی مورد علاقه است، اما فاقد پنهان کاری است تا آن را از رادار دشمن دور نگه دارد.

نیروی هوایی ایران در سال 1979 تاسیس شد و وارث نیروی جنگنده بزرگ و قدرتمندی بود که شاه مخلوع ایران ساخت؛

این نیرو، بازتابی از تمایل شاه به خرید زیاد تجهیزات نظامی غربی از جمله جنگنده‌های تایگر2، اف-5 ای، اف-4 و فانتوم 2 و حتی جنگنده‌های اف-14 تامکت بود؛ ایران همچنین تعداد کمی جنگنده روسی میگ-29 و جت‌های تهاجمی سوخو-24 را در دهه 1990 اضافه کرد.

ایران در 44 سال گذشته، تحت تحریم‌ها، مجبور شده است کمابیش به همان ناوگان هواپیما تکیه کند؛

شمارش موجودی توسط فلایت اینترنشنال هنوز همان 63 فروند اف-4، 35 فروند اف-5 و 41 فروند اف-14 را فهرست می‌کند؛

بیشتر نیروهای هوایی مدت‌هاست که این جت‌ها را بازنشسته کرده‌اند و تحریم‌ها تنها مشکلات ایران را در حفظ پرواز هواپیماهای قدیمی تشدید کرده است؛

اگرچه آمریکا همچنان ایران را تحریم می‌کند، اما تحریم سازمان ملل متحد، علیه فروش تسلیحات متعارف به این کشور، در سال 2020، منقضی شد.

ایران خود را بازیگر اصلی سیاسی و نظامی در غرب‌آسیا می‌داند؛

همچنین فهرستی از دشمنان اعلام‌‌‌شده از جمله آمریکا، اسرائیل و عربستان را لیست کرده؛ فقدان قدرت هوایی رقابتی ایران، او را مجبور به جبران در سایر بخش‌ها، از جمله پهپادها و موشک‌های بالستیک کرده است؛

جنگنده‌های سوخو-35 به تهران این امکان را می‌دهند که عضلات نیروی هوایی خود را به‌ویژه بر فراز ‌‌‌خلیج‌فارس، جایی که ممکن است با جت‌های جنگنده عربستان، کویت و امارات برخورد کند، منعطف کند.

به‌عنوان مثال، مسکو در تابستان 2022، به تهران روی آورد، زیرا ‌به‌دنبال پر کردن پهپادهای خود برای جنگ در اوکراین بود؛

طبق گزارش‌ها، روسیه 1700 پهپاد ایرانی در انواع مختلف از جمله پهپادهای کامیکازه شاهد-131 و 136 و مهاجر-6 را سفارش داده است و ارتش روسیه از آن‌ها برای حمله به اهدافی در شهرهای بزرگ، به‌ویژه شبکه انرژی اوکراین استفاده کرده است.

تهاجم شدید روسیه به اوکراین و کمک ایران به آن؛ باعث شده این کشورها را در مسائل دیپلماسی و انتقال تسلیحات بسیار منفور کند؛ ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که پهپادها را به مسکو می‌دهد و روسیه نیز از معدود کشورهایی در جهان است که به ایران تسلیحاتی مانند هواپیماهای جنگنده عرضه می‌کند.

نگرانی‌هایی وجود دارد که این دو کشور، همراه با چین، به‌تدریج در حال تشکیل یک اتحاد نظامی جدید و سست هستند؛

سه کشور در ماه مارس، در تمرینات دریایی مشترک شرکت کردند؛ مشخص نیست که چه میزان همکاری برنامه‌ریزی‌‌‌شده است، اما گزارش شده که مسکو همچنین درخواست موشک‌های بالستیک و مهمات دیگری نیز کرده است که هنوز اتفاق نیفتاده است.

البته این نشان می‌دهد که ایران، همچنان نگران این است که روسیه چگونه قصد استفاده از تسلیحات خود را دارد و چگونه ممکن است ایران را به بقیه جهان نشان دهد.

این تحریم‌ها بوده که این دو کشور را به‌هم رسانده؛ اگر فروش تسلیحات، بدون مشکل پیش برود، ایران می‌تواند اشتهای خرید حداقل 100 فروند سوخو-35 دیگر داشته باشد و روسیه برای تداوم تهاجم خود، احتمالاً مجبور خواهد شد این معامله را قبول کند و این احتمالاً آخرین خرید ایران از تجهیزات نظامی روسیه نیست.