loader image

جستجو

Trump's controversy with classified documents about the Pentagon's possible attack on Iran

سی‌ان‌ان:
جنجال ترامپ با اسناد محرمانه درباره حمله احتمالی پنتاگون به ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارش خود از جنجال ترامپ با اسناد محرمانه درباره حمله احتمالی پنتاگون به ایران، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش خود خبر داد:  رسانه‌های آمریکا همچنان به فایل صوتی ضبط‌شده از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین این کشور در ماه جولای 2021 و در زمین گلف ترامپ در منطقه بدمینستر نیوجرسی می‌پردازند.

ترامپ در بخشی از فایل صوتی اذعان کرده بود که اسناد محرمانه پنتاگون در مورد حمله احتمالی به ایران را پیش خودش حفظ کرده است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز چهارشنبه گزارش داد که دادستانی فدرال آمریکا یک فایل صوتی مربوط به سال ۲۰۲۱ را در اختیار دارد که در آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اذعان می‌کند پس از ترک کاخ سفید اسناد محرمانه پنتاگون درباره حمله احتمالی به جمهوری اسلامی را همراه خود برده است.

سی‌ان‌ان می‌گوید که گزارشگران این رسانه به‌طور مستقل این فایل صوتی را گوش نکرده‌اند، اما چندین منبع معتبر آن را تایید نموده‌اند.

فایل صوتی‌ یادشده گویای آن است که رئیس‌جمهور سابق آمریکا کاملا متوجه این امر بوده که پس از ترک کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ اسناد محرمانه را نزد خود نگه داشته است.

در پی انتشار این فایل صوتی، احضاریه‌ای علیه ترامپ صادر شد و از رئیس‌جمهور سابق آمریکا و وکلای وی خواسته شد تا این اسناد را تحویل دهند.

در پاسخ به این احضاریه، وکلای دونالد ترامپ اقداماتی را انجام دادند، ولی همچنان نتوانستند خود سند را پیدا کنند.

دادستان‌های مربوط به این پرونده، پس از صدور احضاریه، به وکلای ترامپ اعلام کردند که آن‌ها به‌طور خاص خواستار سند حمله به ایران هستند که رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در فایل صوتی درباره آن صحبت کرده است و همچنین هرگونه مطلبی که به اطلاعات طبقه‌بندی‌‌‌شده این‌چنینی ارجاع می‌دهد.

دو منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفته‌اند که اظهارات ترامپ نشان می‌دهد او تمایل داشته این اطلاعات را علنی کند، اما می‌دانسته که پس از ترک کاخ سفید اختیار آن را ندارد تا اسناد را از حالت محرمانه خارج کند.

ترامپ تاکید داشته که هیچ کار خطایی انجام نداده است.

یکی از نمایندگان ترامپ از اظهار نظر درباره وجود فایل صوتی منتسب به وی خودداری کرد و صرفا این تحقیقات را دارای انگیزه سیاسی خواند.

«استیون چونگ» -سخنگوی ترامپ- روز چهارشنبه گفت: «این اطلاعات را تندروها درز داده‌اند و اساسا این تعقیب قضایی با انگیزه‌های سیاسی و با هدف شعله‌ور کردن تنش‌ها و ادامه آزار و اذیت رسانه‌ای رئیس‌جمهور سابق آمریکا و حامیانش انجام می‌شود.»

وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا ترامپ پس از ترک مسئولیت خود در ژانویه سال ۲۰۲۱، با نگهداری اسناد دولت این کشور که برخی از آن‌ها فوق‌محرمانه بوده‌اند، قانون را زیر پا گذاشته است یا خیر.

این وزارتخانه در ماه آگوست گذشته فاش کرد که در حال تحقیق از دونالد ترامپ برای خارج کردن اسناد از کاخ سفید است و این وزارتخانه اعتقاد دارد که او به‌طور غیرقانونی این اسناد سری را در اختیار دارد.