loader image

جستجو

America's information about the Ukrainian plan to destroy the Nord Stream pipeline

واشنگتن پست:
اطلاع آمریکا از طرح اوکراینی‌ها برای انهدام خط لوله نورد استریم

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه  «واشنگتن پست» با انتشار یادداشتی  مدعی شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا پیش از انفجار خط لوله نورد استریم از طرح ‌اوکراین برای آسیب رساندن به آن مطلع بوده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه  واشنگتن در یادداشتی اعلام کرد: یک آژانس جاسوسی اروپایی سه ماه قبل از وقوع انفجارهایی در خط لوله گاز نورد استریم که سال گذشته صورت گرفت، اطلاعاتی را درباره عملیات در دست طراحی یک تیم ویژه اوکراینی برای تخریب این سامانه گازرسانی زیردریایی در اختیار سیا قرار داده بود.

واشنگن ‌پست در این گزارش به اطلاعاتی استناد کرده که اوایل سال جاری توسط یک تکنسین رده‌پایین رایانه در گارد ملی هوایی آمریکا فاش شده بود.

افشای این اطلاعات در واقع به‌واسطه دسترسی تکنسین گارد ملی هوایی آمریکا به مقادیر زیادی اسناد بسیار طبقه‌‌بندی‌شده امکان‌پذیر شده بود.

به موجب اسناد فاش‌شده، یک نهاد اطلاعاتی اروپایی که هویت آن مشخص نیست، ماه ژوئن 2022، چهار ماه پس از تهاجم نظامی ‌روسیه به ‌اوکراین، آژانس جاسوسی آمریکا را در جریان طرح غواصان نظامی وابسته به فرماندهی کل ارتش اوکراین برای تدارک عملیات حمله به تاسیسات گازی زیردریایی نورد استریم قرار داده بود.

خطوط لوله زیردریایی نورد استریم 1 و 2 که برای انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان طراحی و ساخته شده بودند، روز 26 سپتامیر هدف انفجار‌هایی با منشا ناشناس قرار گرفتند.

این تاسیسات پس از انفجارها بدون استفاده شدند تا روسیه از منبع بالقوه میلیاردها دلار درآمد حاصل از صادرات گاز طبیعی به اروپا محروم شود.

این خرابکاری آشکار به‌نوعی سبب ایجاد یک وضعیت اضطراری در سراسر منطقه شد، زیرا منابع مهم واردات انرژی به اروپا را درست زمانی که جنگ اوکراین بهای نفت را به‌شدت افزایش داده بود، قطع کرد.

پس از وقوع این انفجارها اتهاماتی علیه چندین کشور از جمله روسیه، آمریکا و اوکراین مطرح شد، اما همه آن‌ها اتهام‌ها را رد و دست داشتن در این انفجارها را تکذیب کردند.

روزنامه واشنگن ‌پست به نقل از مقامات ناشناس در گزارش خود آورده است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پس از دریافت اطلاعاتی در خصوص ادعای مطرح‌شده مبنی بر برنامه‌‌ریزی اوکراینی‌ها برای بمب‌گذاری احتمالی در خطوط لوله نورد استریم، متحدان ایالات متحده از جمله آلمان را در جریان این عملیات ادعایی قرار داده بود.

به موجب این اطلاعات که توسط یک آژانس جاسوسی اروپایی در اختیار سیا قرار گرفته بود، عملیات یادشده برای انجام تحت نظارت ژنرال والری زالوژنی، از فرماندهان ارشد ارتش اوکراین و بدون اطلاع ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهور این کشور طراحی شده بود.