loader image

جستجو

America and dealing with the new Saudi Arabia

نیوزویک:
آمریکا و برخورد با عربستانی جدید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به اینکه روابط آمریکا و عربستان در حال بازگشت به حالت عادی است، نوشت: کاخ سفید قصد دارد روابط بین اسرائیل و عربستان را در 6 تا 7 ماه آینده عادی کند، زیرا این به نفع منافع امنیت ملی آمریکا است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در مطلب تازه خود به‌قلم «دنیل دی پتریس» نوشت: «محمد بن سلمان» -ولیعهد عربستان- پس از قتل پیش برنامه‌ریزی‌شده روزنامه‌نگار، جمال خاشقجی، نزدیک به پنج سال پیش، با واکنش شدیدی مواجه شد.

این حادثه پادشاهی نفت‌خیز را در بسیاری از مناطق غرب به یک رانده‌شده تبدیل کرد و پوشش ریاض بر این ماجرا شکست خورد.

با وجود این بحران، بن سلمان نسبتاً دست‌نخورده ظاهر شد و تنها آسیب جزئی به اعتبار او وارد شد، او کشورش را برای برخی مفید ساخته، حتی بایدن که قول داده بود ‌عربستان‌ را به دلیل حقوق بشر وحشیانه‌اش منزوی کند، اکنون موضع خود را تغییر داده است.

روابط آمریکا و عربستان در حال بازگشت به حالت عادی است، -وزیر امور خارجه- «بلینکن» اخیراً با بن سلمان ملاقات کرد.

بن سلمان کارت‌های خود را به‌خوبی‌ بازی کرده و حتی منتقدان خود را تحت تأثیر قرار داد. شاهزاده با اعتراف به اشتباهات خود، گسترش روابط بین‌المللی عربستان و کاهش تنش‌های منطقه‌ای، به هدف خود دست یافت.

به‌رغم نگرانی‌های دولت بایدن و کنگره، سعودی‌ها راه خود را می‌روند، به گفته سعودی‌ها، کنار گذاشتن اسد باعث افزایش نفوذ ایران و قاچاق مواد مخدر در عربستان شده است و حتی با مخالفت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز عربستان کاری ندارد و مسیرش مشخص است.

هدف دولت بایدن برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یک امتیاز می‌تواند باشد.

مقامات آمریکایی این توافق را یک دستاورد دیپلماتیک می‌دانند که بایدن می‌تواند در ‌کارزار‌ انتخاب مجدد خود در سال 2024، از آن استفاده کند.

به گفته «جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی- کاخ سفید قصد دارد روابط بین اسرائیل و عربستان را در 6 تا 7 ماه آینده عادی کند، زیرا این به نفع منافع امنیت ملی آمریکا است.

بن سلمان به این اقدام علاقه‌مند است و عربستان گام‌های اولیه را برای عادی‌سازی برداشته است؛ هواپیماهای اسرائیلی اکنون می‌توانند بر فراز حریم هوایی عربستان پرواز کنند و سعودی‌ها می‌دانند که آمریکا بیش از آن‌ها خواهان یک توافق عادی‌سازی هستند.

بنابراین، آن‌ها همکاری را منوط به شرایط خود کردند و واضح می‌گویند برای امنیت عربستان پرداخت کنید، از غنی‌سازی اورانیوم عربستان حمایت کنید و به نفع عربستان اقدام کنید.