loader image

جستجو

What do we expect from the third term of Erdogan's presidency

فارن پالیسی:
از دوره سوم ریاست‌جمهوری اردوغان چه انتظاری داریم؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مقاله تازه خود با اشاره نتیجه انتخابات ترکیه به بررسی این سوال پرداخت که از دوره سوم ریاست جمهوری اردوغان چه انتظاری داریم؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مقاله تازه خود به‌قلم «سینان سیدی» نوشت: پس از پیروزی اردوغان در دوره سوم، تمرکز بر سیاست خارجی ترکیه و موضع قاطعانه جدید آن است.

اردوغان قصد دارد ترکیه را از سیاست‌های آمریکا جدا کند و از موقعیت خود در ناتو و اتحادیه اروپا برای رسیدن به این هدف استفاده کند.

‌ اردوغان برای دستیابی به اهداف خود بر روابط خود با روسیه (پوتین) و نقش ترکیه در مهار روسیه در اوکراین از طریق فروش تسلیحات تأکید خواهد کرد و بر اهمیت آنکارا برای غرب تأکید خواهد کرد.

آنکارا پهپادهای 2TB را به کی‌یف فروخت و برای جلوگیری از بحران غذایی در جهان، قرارداد حمل غلات با روسیه را میانجی‌گری کرد. این کشور همچنین مایل به تقویت ثبات در بالکان به دلیل تجاوز مجدد صربستان در کوزوو است.

اردوغان از اتحادیه اروپا می‌خواهد که برای توقف مهاجرت به ترکیه تکیه کند. او ‌به‌دنبال هیچ انتقادی در مورد دموکراسی ترکیه نیست و خواستار دسترسی بهتر به بازارهای اروپایی و سفر بدون ویزا برای شهروندان ترکیه است.

اتحادیه اروپا و واشنگتن برای جلوگیری از مهاجرت به اروپا، از اردوغان حمایت می‌کنند.

دولت بایدن خواهان روابط خوب با آنکارا است، این در حالی است که ترکیه ‌به‌دنبال جت‌های اف-16 جدید برای نیروی هوایی فرسوده خود است.

خواسته‌های آنکارا محدود است و آن‌ها علاقه چندانی به ترمیم روابط با واشنگتن ندارند.

بایدن قصد دارد از طریق تأیید عضویت سوئد در ناتو، اردوغان را برای کسب پیروزی ناتو راضی کند. کاخ سفید با قرار گرفتن ترکیه تحت کنترل پوتین مخالف است و ترجیح می‌دهد که آن‌ها از غرب جت دریافت کنند.

انتظار می‌رود ترکیه با الحاق سوئد موافقت کند تا روند تحویل اف-16 ادامه یابد.

هم بروکسل و هم واشنگتن اهداف سیاسی متعددی دارند، اما اردوغان در صدر قرار می‌گیرد. او روابط و دستور کار با غرب را رهبری می‌کند، بدون اینکه ‌به‌دنبال تحول کامل یا تغییر روابط باشد.

اردوغان، بسته به توانایی خود برای پایان دادن به حضور ترکیه در سوریه و ترمیم روابط با قدرت‌های مجاور، نفوذ منطقه‌ای خود را حفظ خواهد کرد.

اردوغان آشتی با مصر، امارات، عربستان و اسرائیل را در سال 2022 آغاز کرده است. او باید این روابط را برای تضمین حمایت مالی برای بانک مرکزی و اقتصاد ترکیه تقویت کند.

اردوغان برای اصلاح اقتصاد ترکیه به صندوق بین‌المللی پول رجوع نمی‌کند زیرا این امر فساد دولت را آشکار می‌کند.

او می‌تواند قدرت‌های منطقه‌ای را با فروش دارایی‌های ترکیه تحت تأثیر قرار دهد و در سوریه به پوتین تکیه خواهد کرد.

اسد که اردوغان ‌به‌دنبال سرنگونی او بود، تمایلی به مماشات با او ندارد، اما مدیون هدف (تلاش) پوتین برای پایان دادن به جنگ داخلی است.

اردوغان می‌خواهد آوارگان سوری را بازگرداند تا رضایت رأی‌دهندگان را جلب کند. اسد خواستار خروج تمامی نیروهای ترکیه از سوریه شد. هاکان فیدان، وزیر خارجه اردوغان، ممکن است در این مذاکره کمک کند.

«فیدان» -رئیس سابق سرویس اطلاعات ملی ترکیه- در مذاکرات سال 2022 با سوریه برای تقویت روابط شرکت کرد. با این حال، پیشینه او هنوز مبهم است.

نقش جدید فیدان به‌عنوان وزیر خارجه اگرچه اثبات نشده، اما ممکن است تلاش‌های ترکیه برای بهبود روابط با اسرائیل را تحت ‌فشار قرار دهد.

فیدان احتمالاً اولویت‌های اردوغان را بدون توجه به جهان‌بینی‌اش به اشتراک می‌گذارد.