loader image

جستجو

Cold peace in West Asia

نیوزویک:
صلح سرد در غرب‌آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در یادداشت خود با اشاره به اینکه صلح واقعی با اسرائیلمی‌تواند منافع زیادی برای مصر به همراه داشته باشد، تاکید کرد: صلح بین قاهره و اورشلیم هرگز به مردم و کل دولت تعمیم داده نشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در یادداشت خود به‌قلم «جوزف اپستاین» نوشت: در اوایل ماه جاری، محمد صلاح، پلیس مصری از حصار بین مصر و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نفوذ کرد و سه سرباز اسرائیلی را به ضرب گلوله کشت.

این حمله یک نمونه نادر از خشونت در مرزهای عمدتاً صلح‌آمیز منطقه، به‌خصوص اسرائیل (رژیم صهیونیستی)و مصر بود، سیاست رسمی مصر صلح با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است، اما مصری‌ها ایده‌های دیگری دارند.

در حالی که این نوع حوادث نادر است، اما این اولین بار نیست که مصری‌ها از زمان امضای توافقنامه صلح در سال 1979، ‌به‌دنبال کشتن اسرائیلی‌ها هستند.

صلح بین قاهره و اورشلیم هرگز به مردم و کل دولت تعمیم داده نشد، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تنها با سه نهاد مصری رابطه دارد:

‌‌ریاست‌جمهوری، اطلاعات عمومی و اطلاعات نظامی، این آژانس‌ها درک می‌کنند که همکاری با اسرائیل صلح بین قاهره و اورشلیم هرگز به مردم و کل دولت تعمیم داده نشد در مورد تهدیدات امنیتی متقابل مانند حماس و داعش و ابتکارات اقتصادی مانند همکاری انرژی و گردشگری، ضروری و مفید است؛

اما با این حال ‌آن‌ها احساسات ضد اسرائیلی شدیدی در میان مصری‌ها غالب است.

این روحیه مردمی ضد اسرائیلی با دهه‌ها تلقین از مارکسیسم به ناسیونالیسم عربی و ناصریسم و اسلام گرایی شکل گرفت؛

روشنفکران مصری که توسط این ایدئولوژی‌ها شکل گرفته اند، تضمین‌‌کننده این احساسات عمومی خصمانه با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا هستند.

در این چارچوب اجتماعی، روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ‌به‌عنوان تابوی نهایی تلقی می‌شود و تنها استثنا در این میان دولت است که صرفاً برای تأمین منافع ملی عمل کند.

پس از معاهده صلح، «انور سادات» ‌‌-رئیس‌جمهور وقت مصر- اقداماتی را برای یک عادی‌‌‌سازی واقعی انجام داد، اما این ابتکارات او در پی ترورش در سال 1982، شکست خورد و از بین رفت.

تحریک عمومی مردم به این اشکال می‌تواند بسیار ناپسندتر باشد، در رسانه‌های سانسور شده دولتی و در نماز جمعه مساجد، یهودیان ‌به‌عنوان موجودات مادون بشر و دشمنان همیشگی اسلام و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، مقصر همه بیماری‌های جهان از شیوع ایدز در آفریقا تا جنگ‌های آسیایی شناخته می‌شوند.

صلح واقعی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌تواند منافع زیادی برای مصر به همراه داشته باشد، اما در حال حاضر، هر دو دولت نگرانی‌های مبرم‌تری نسبت به کمک به مصری‌ها دارند تا نفرتی که به ‌آن‌ها آموزش داده شده است، بیاموزند.