loader image

جستجو

اکونومیست:
تلاش آمریکا و ایران برای دوری از پرتگاه هسته‌ای

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اکونومیست» در یادداشت خود به بررسی تلاش آمریکا و ایران برای دوری از پرتگاه هسته‌ای، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اکونوومیست در یادداشت خود نوشت: ترامپ پیش‌بینی می‌کرد که تحریم‌های شدید ایران را مجبور به امضای «توافق جدید و پایدار» می‌کند. دولت جو بایدن قول داد تا توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» ایجاد کند.

ایران به جای دستیابی به توافق، اورانیوم بیشتری را با خلوص بالاتر از همیشه غنی‌سازی کرده است.

این کشور در آستانه تبدیل شدن به یک کشور مجهز به سلاح هسته‌ای قرار دارد. آمریکا که از توقف پیشرفت خود ناامید است، می‌خواهد بر سر یک تفاهم ضمنی مذاکره کند که به ایران پول نقد می‌رساند تا کار هسته‌ای خود را متوقف کند.

این امر با پیمان سال 2015 فاصله زیادی دارد. با این حال، این احتمالاً بهترین معامله‌ای است که در حال حاضر ارائه می‌شود.

واضح‌ترین تصویر از پیشرفت ایران در گزارش ماه می آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یافت می‌شود. آژانس گفته است ایران 114 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص 60 درصد انباشته کرده، سطحی که هیچ استفاده غیرنظامی ندارد.

این برای تولید حداقل دو بمب اتمی در صورت پالایش بیشتر به سطح 90 درصدی تسلیحات کافی است.

در فردو، بازرسان آثاری از اورانیوم غنی‌شده با خلوص 83.7 درصد یافتند. ایران آن را ناشی از یک نقص سخت‌افزاری لحظه‌ای دانست و آژانس هیچ مدرکی دال بر اینکه ایران ذخایری از چنین اورانیوم بسیار غنی را جمع‌آوری کرده است، نیافت.

معامله نوظهور، از هر نظر، معتدل خواهد بود. ایران قول خواهد داد که بیش از آستانه 60 درصد غنی‌سازی نکند، اگرچه مجبور نیست ذخایر اورانیوم خود را کاهش دهد.

ایران اکنون دارای 4 هزار و 385 کیلوگرم مواد در سطوح مختلف خلوص است. در مقایسه، برجام آن را به تنها 300 کیلوگرم در 3.67 درصد محدود کرد و چیزی بالاتر از این سطح نداشت. صحبت‌های خوش‌بینانه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه ایران وعده‌هایی غیرمرتبط با کار هسته‌ای خود خواهد داد. ممکن است حداقل سه شهروند آمریکایی که سال‌ها به اتهامات ساختگی بازداشت شده بودند را آزاد کند.

آمریکا در ازای آن پول پیشنهاد می‌کند. تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران را لغو نمی‌کند، اما آن‌ها را با شدت کمتری اجرا می‌کند. همچنین می‌تواند سرمایه‌های مسدودشده ایران در خارج از کشور را آزاد کند.

جمهوری‌خواهان آمریکا مطمئناً با یک توافق جدید مخالفت خواهند کرد.