loader image

جستجو

سی‌ان‌ان:
«معمار برجام» اخراج شد؟!

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «سی‌ان‌ان» در گزارش خود با اشاره به غیبت بیش از دوماه نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اعلام کرد: هیچ توضیحی پیرامون اینکه مالی چه تخطی‌ای انجام داده ذکر نشده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارش خود اعلام کرده، «رابرت مالی» -نماینده ویژه آمریکا در امور ایران- بدون حقوق به مرخصی فرستاده شده و این امر پس از تعلیق مجوز امنیتی وی در اوایل سال جاری انجام شده است.

با این حال، هیچ توضیحی پیرامون اینکه مالی چه تخطی‌ای انجام داده، ذکر نشده، اما احتمالا او گاف اطلاعاتی داده یا شاید سندی را ناخواسته درز داده است.

«آبرام پیلی» -معاون مالی- موقتا وظایف او را برعهده خواهد گرفت.

غیبت بیش از دو ماهه رابرت مالی و نقش کمرنگ او در پروسه مربوط به مسائل هسته‌ای ایران اخیرا این پرسش را مطرح کرده بود که «مالی کجاست؟»

روز پنج‌شنبه «مت میلر» -سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- تاحدودی از این ابهام کاست و از طریق ایمیل به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که رابرت مالی به «مرخصی» رفته و آبرام پیلی، معاون مالی موقتا وظایف او را برعهده خواهد گرفت.

البته از پیلی اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

پیلی پیش از این در دفتر معاون ‌رئیس‌جمهور آمریکا، «کامالا هریس» پست داشت.

در واقع، در دفتر معاون ‌رئیس‌جمهور آمریکا پستی تحت عنوان دستیار امنیت ملی معاون ‌رئیس‌جمهور تعریف شده که فیلیپ گوردن امروز این سمت را عهده‌دار است.

این سمت یکسری زیرمجموعه دارد که یکی از این زیرمجموعه‌ها دستیار ویژه معاون ‌رئیس‌جمهور در حوزه غرب‌آسیا و شمال آفریقاست که پیش‌تر این پست در اختیار آبرام پیلی بود.

مشخص نیست که پیلی چه زمانی از دفتر معاون ‌رئیس‌جمهور به وزارت خارجه آمریکا منتقل و معاون رابرت مالی شده است.

اما آخرین اثری که از پیلی در اینترنت وجود دارد، یکی به سفر کامالا هریس به ابوظبی در ۱۶ می ۲۰۲۲ باز‌می‌گردد که در این سفر پیلی وی را همراهی کرده بود.

همچنین پولیتیکو در ۱۵ ماه می درباره اولین جلسه توجیهی دولت بایدن با مجلس سنا در حوزه ایران نوشت که به جای مالی، پیلی به‌عنوان معاون وی به همراه وندی شرمن به این جلسه می‌روند.

اما به‌طور کلی هیچ مقاله یا ردپای دیگری از آبرام پیلی دیده نمی‌شود که دو احتمال را می‌توان در این‌باره مطرح کرد؛

نخست آنکه وی یک چهره بوروکراتیک و کاملا اجرایی است و سابقه آکادمیک و مقاله‌های تحقیقی یا مطبوعاتی ندارد.

احتمال دوم هم اینکه شاید پیلی یک چهره امنیتی و اطلاعاتی است و لذا اطلاعات خاصی از وی درز نکرده است.

همچنین درباره شناخته‌شده نبودن پیلی باید توجه داشت که در حوزه غرب‌آسیا به‌جز مقامات ارشد مانند «آنتونی بلینکن» «جیک سالیوان» و «لوید آستین» در سطح پایین‌تر یکی دستیار امنیت ملی معاون ‌رئیس‌جمهور است که در حوزه غرب‌آسیا نقش دارد و دیگری هماهنگ‌‌کننده امور غرب‌آسیا و شمال آفریقا که برت مک گورک آن را عهده‌دار است.

دیگری هم «باربارا لیف» که مدیر ارشد غرب‌آسیا و شمال آفریقاست؛ لذا در حوزه غرب‌آسیا، آبرام پیلی در زمره چهره‌های ارشد تیم بایدن نبوده است.

به گزارش رویترز، میلر درباره دلیل و مدت زمان این مرخصی چیزی نگفته است. همچنین سی‌ان‌ان گزارش داد که روز پنج‌شنبه به مالی مرخصی بدون حقوق داده شد.

اما ماجرای رابرت مالی به همین جا ختم نشد و یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که مجوز مالی در بحبوحه تحقیقات امنیتی دیپلماتیک وزارت امور خارجه در مورد سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به حالت تعلیق درآمده است.

سی‌ان‌ان نیز اعلام کرد که منابع متعدد به این رسانه گفته‌اند رابرت مالی بدون حقوق به مرخصی فرستاده شده و این امر پس از تعلیق مجوز امنیتی وی در اوایل سال جاری انجام شده است.

مالی در این ارتباط به سی‌ان‌ان گفت: «به من اطلاع داده شده که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در اختیار من قرار نگرفته است، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوب انجام و موضوع به‌زودی حل شود.

در همین حال، من در مرخصی هستم.» یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نیز گفت: «برای مدتی پس از تحقیقات وزارت امور خارجه، مالی در کار باقی ماند، اما اجازه دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را نداشت.»

در اینجا می‌توان به دلیل غیبت مالی در اولین جلسه محرمانه دولت جو بایدن برای سناتور‌ها با محوریت ایران که روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، پی برد.

در جلسه مذکور، به جای رابرت مالی، معاونش آبرام پیلی، وندی شرمن را همراهی کرد.

در آن زمان پولیتیکو به نقل از چند منبع نوشت که مالی به مرخصی دو‌روزه رفته است. اما با اطلاعات جدید دلیل واقعی عدم حضور مالی در آن نشست این بود که آنجا یکسری اسناد فوق‌محرمانه مطرح بود که مالی دیگر اجازه دسترسی به آن‌ها را نداشته است.

هیچ توضیحی پیرامون اینکه مالی چه تخطی‌ای انجام داده ذکر نشده، اما احتمالا وی یا گاف اطلاعاتی داده یا احتمالا سندی را ناخواسته درز داده است.

البته می‌توان حدس زد که او شاید به سرنوشت هیلاری کلینتون در زمان وزارت خارجه اوباما دچار شده و تدابیر امنیتی لازم را رعایت نکرده است.

همچنین در خصوص تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی برای تحقیقات درباره سوء استفاده او از اطلاعات طبقه بندی‌شده، دو منبع دیگر به سی‌ان‌ان گفتند: «در اوایل سال جاری، وزارت امور خارجه تحقیقات خود را در مورد مدیریت مالی از اطلاعات محرمانه تشدید کرد، که منجر به تعلیق مجوز وی در دو ماه گذشته شد.

مشخص نیست چه چیزی کشف شده که به‌طور خاص منجر به تعلیق مالی شده است.