loader image

جستجو

Shanghai Cooperation Organization and reducing Iran's isolation

صدای آمریکا:
سازمان همکاری شانگهای و کاهش انزوای ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «صدای آمریکا» در گزارش تازه ضمن اشاره به کاهش انزوای ایران در طی سفرهای دیپلماسی سران این کشور، خبرداد: آخر هفته، ایران رسماً به سازمان تعاونی شانگهای می‌پیوندد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری «صدای آمریکا» در گزارش تازه خود خبر داد: ایران در سال جاری دیپلماسی خود را به امید بهبود اقتصاد و کاهش انزوای خود بنا کرده است.

رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور به آمریکای لاتین سفر کرده‌اند، میزبان دیپلمات‌های دشمن سابق خود عربستان بوده‌اند و در مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور شرکت کرده‌اند.

تلاش‌ها نتیجه داده است: آخر هفته، ایران رسماً به سازمان تعاونی شانگهای می‌پیوندد.

«سرگئی لاوروف» -وزیر امور خارجه روسیه- روز جمعه در افتتاحیه مرکز سازمان همکاری شانگهای در مسکو گفت: در نشست سران کشورها در روز 4 جولای، عضویت کامل ایران تایید خواهد شد.

«جیسون برادسکی» -مدیر سیاست اتحاد علیه ایران هسته‌ای- از طریق ایمیل به سرویس فارسی صدای آمریکا گفت: «عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به نفع سیستم ایران است.

زیرا یک پلتفرم دیپلماتیک دیگر برای افزایش جایگاهش در صحنه بین‌المللی به آن می‌دهد.»

او گفت: «[این] همچنین در چارچوب نگاه رهبر ایران به شرق و تمرکز بر تعمیق مشارکت با روسیه و چین قرار می‌گیرد.»

«محمد قائدی» -مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه جورج واشنگتن- با تاکید بر ظهور قدرت‌های جدیدی مانند چین و به تبع آن سازمان‌هایی که نماینده این سازمان‌ها هستند، گفت: ایران در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت این سازمان‌ها، منافع امنیتی و اقتصادی خود را پیش ببرد.

قائدی گفت: جمهوری اسلامی امیدوار است با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، تأثیر تحریم‌های آمریکا را کاهش دهد، قدرت‌های منطقه‌ای را جایگزین غرب کند و قدرت چانه‌زنی خود را در برابر ترکیه و عربستان که هر دو نیز به‌دنبال پیوستن به ائتلاف شانگهای هستند، افزایش دهد.

قائدی در خصوص اینکه آیا پکن و مسکو تمایل دارند تهران و ریاض را در سازمان همکاری شانگهای بپذیرند، گفت: این اتحاد از نظر جمعیتی، جغرافیایی و به‌ویژه انرژی تقویت خواهد شد.

قائدی گفت، علاوه بر افزایش قدرت چین و روسیه در برابر آمریکا و اروپا، اگر ایران و عربستان به این ائتلاف بپیوندند، سکویی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات این دو رقیب غرب‌آسیایی فراهم می‌شود.

روسیه و چین می‌توانند از پیوستن ایران و عربستان به سازمان همکاری شانگهای برای ایجاد شکاف در شبکه متحدان و شرکای آمریکا در سراسر جهان استفاده کنند.