loader image

جستجو

The shadow of hostility between Israel and Iran in West Asia

اوراسیا ریویو:
سایه خصومت اسرائیل و ایران در غرب‌آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیا ریویو» در یادداشت تازه خود به بررسی سایه خصومت اسراییل و ایران در غرب آسیا پرداخت و تاکید کرد: بعید است که اگر اسرائیل متعهد به اقدامی یکجانبه علیه برنامه هسته‌ای ایران شود، آمریکا بتواند عقب‌نشینی کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیا ریویو در یادداشت تازه خود نوشت: غرب‌آسیا که در تاریخ معاصر به عنوان منطقه‌ای در جریان ژئوپلیتیک دائمی شناخته می‌شود، اخیراً خانه برخی از مهم‌ترین نزدیکی‌های دیپلماتیک بوده است.

برای شروع، چین با میانجیگری خود، از سرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان و ایران، دو کرسی بزرگ قدرت در جهان اسلام را برای اولین بار در هفت سال گذشته عادی کرد.

علاوه بر این، ساختار شورای همکاری خلیج‌فارس به رهبری عربستان و امارات به مناقشه خود با قطر، که محاصره اقتصادی علیه آن‌ها اعمال شده بود، پایان داد.

ایران و برنامه هسته‌ای آن، از بسیاری جهات، وجه مشترک در این نقاط بحرانی منطقه هستند، بر سر بهترین شیوه‌های به کار گرفته‌شده برای مقابله با احتمال یک ایران هسته‌ای در غرب‌آسیا تفاوت‌هایی وجود دارد.

در دوران ریاست‌جمهوری سابق آمریکا «دونالد ترامپ» بسیاری در منطقه، از جمله عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، فردی را پیدا کردند که ایده دیپلماسی با رهبر ایران را کنار گذاشته بود.

با این حال، موفقیت این رشته‌های عادی‌سازی به ایده کلی و فراگیر صلح در منطقه بستگی دارد.

تلاش برای همین امر، ادامه دارد. آمریکا، تحت رهبری «جو بایدن» بر ریاض فشار می‌آورد تا روابط خود را با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) عادی کند، همانطور که سایرین مانند امارات به عنوان بخشی از معماری توافقنامه آبراهام انجام داده‌اند.

به نظر می‌رسد که دیدگاه آمریکا بیشتر به سیاست داخلی خود مربوط می‌شود تا اینکه بخشی از تفکر بزرگ صلح در غرب‌آسیا باشد.

برای سعودی‌ها و به طور خاص، «محمد بن سلمان» شراکت با آمریکا دیگر یک کار خوب نیست، زیرا روابط با مسکو و پکن نیز به طور همزمان شکوفا می‌شود.

با وجود تحولات سیاسی داخلی، مسئله ایران دارای سطحی از وحدت دو حزبی در یک سیاست معمولاً پر هرج و مرج اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

نزدیکترین متحد استراتژیک اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، آمریکا، همچنان به استفاده از دیپلماسی به عنوان ابزار اصلی برای دور کردن تهران از دستیابی به قابلیت‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد.

به نظر می‌رسد تفکر جهان عرب به رهبری سعودی‌ها و اماراتی‌‌ها ناشی از عدم تمایل واشنگتن برای اقدام علیه ایران در صورت فشار آوردن به آن باشد.

حملات سال 2019 به پالایشگاه‌های نفت عربستان، به‌عنوان آزمونی برای اطمینان آمریکا در تأمین امنیت تلقی شد.

بعید است که اگر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) متعهد به اقدامی یکجانبه علیه برنامه هسته‌ای ایران شود، آمریکا بتواند عقب‌نشینی کند.