loader image

جستجو

The situation of America's strategic minerals is critical

فارن پالیسی:
وضعیت مواد معدنی استراتژیک آمریکا بحرانی است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» نوشت: در حالی که آمریکا در تلاش است تا رویکرد مواد معدنی حیاتی خود را ایجاد کند، پکن همچنان با سرعت تمام به جلو حرکت می‌کند و هرگز متوقف نبوده و نخواهد شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مطلب تازه خود به‌قلم «کریستینالو» نوشت: پس از یک دهه فشار طولانی آمریکا بر چین، چین پیش از آمریکا در استخراج، پالایش و پردازش بسیاری از خاک‌های کمیاب، با تمام کاربردهای آن‌ها برای انرژی پاک و جت‌های مختلف، پیشتاز شده است.

این کشور را در موقعیتی مسلط قرار داده است که آمریکا را به لرزه درآورده و ترس از تنگناهای زنجیره تأمین این مواد را برانگیخته است؛

هدف این بهره‌برداری آغاز جهش آمریکا به خاک‌های کمیاب بود که تاکنون نتیجه چندانی نداشته است.

«جان پودستا» -مشاور ارشد کاخ سفید در زمینه انرژی پاک- ماه گذشته هشدار داد: «کاملاً صادقانه بگویم، ما در موقعیت آسیب‌پذیری قرار داریم و چین این پتانسیل را دارد که از قدرت انحصاری خود در این زنجیره تأمین برای گروگان‌گیری سیاسی و تصمیمات دولتی استفاده کند.»

قانون‌گذاران آمریکا در پی این اتفاق، تلاش‌ها را برای راه‌اندازی یک بخش داخلی که مدت‌هاست با نگرانی‌های زیست محیطی-اجتماعی، فرآیندهای طولانی صدور مجوز و کاهش تلاش‌های تحقیقاتی مواجه بوده است، افزایش می‌دهند .

بر اساس گزارش موسسه آسپن که در این ماه منتشر شد، واشنگتن همچنین باید با گروه‌های بزرگی از کشورهای مختلف برای اطمینان از موفقیت این روند، همکاری کند.

«جیسون بوردوف» -مدیر مؤسس مرکز سیاست جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا- در پی این گزارش گفت: «عواقب دست روی دست گذاشتن در این مورد؛ واقعاً وحشتناک است، اگر ما ورودی‌های معدنی مورد نیاز برای فناوری‌های کلیدی را نداشته باشیم، انتقال ما را به انرژی پاک دچار مشکل می‌کند و توانایی ما را برای تولید فناوری‌های حیاتی و در نهایت تأمین دفاع ملی، مختل می‌کند.»

انتظار می‌رود در دهه‌های آتی، تقاضا برای این مواد معدنی افزایش یابد و این افزایش تقاضا، همراه با افزایش تنش‌های آمریکا و چین بوده و در ادامه باعث ایجاد موجی از اقدامات و مشارکت‌هایی شود که برای تحریک صنعت داخلی آمریکا و ایجاد زنجیره‌های جدید عرضه جهانی طراحی شده‌ باشند و اکثرا این عرضه‌ها در انحصار قدرت و نظارت چین صورت بگیرد.

به‌عنوان مثال، بدون لیتیوم، جهان باتری‌های مورد نیاز، برای وسایل نقلیه الکتریکی و گوشی‌های هوشمند را نخواهد داشت و یا موتورهای جت، بدون کبالت؛ نیکل و تیتانیوم آلیاژهای قدرتمندی نخواهند داشت.

این در حالی است که این مواد معدنی حیاتی را می‌توان از ذخایر غنی در سرتاسر جهان تهیه کرد، اما آن‌ها عمدتاً در چین تصفیه و فرآوری می‌شوند.

در آخرین تلاش برای تسریع صنعت آمریکا، سناتورها؛ میت رامنی، دن سالیوان و گری پیترز در این ماه قانونی را برای ایجاد یک استراتژی مهم مواد معدنی ارائه کردند که وابستگی واشنگتن به چین را به حداقل برساند.

این لایحه مبتنی بر مجموعه‌ای از تلاش‌های دولت بایدن برای ترسیم یک رویکرد صنعتی هماهنگ است که با مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های مختلف، باعث گسترش منابع داخلی شود.

بسیاری از فلزات و مواد معدنی مورد نیاز آمریکا در مکان‌هایی یافت می‌شوند که هیچ‌کسی از آمریکا برای استخراج این مواد درخواست نکرده و مورد خوش‌آمد گویی واقع نمی‌شود؛

به گفته موسسه آسپن: «برای مثال، بیش از 60 درصد از تولید جهانی کبالت، منگنز و نیکل از تأمین‌کنندگان گروه متوسط یا کشورهایی که شراکت تجارت آزاد با واشنگتن ندارند یا حتی رقیب هستند، تأمین می‌شود؛

در بسیاری از موارد، این تأمین‌کنندگان در طرح‌های آمریکا گنجانده نمی‌شوند و گزینه‌ای جز روی آوردن به چین برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌ماند.

جمهوری دموکراتیک کنگو یک نمونه کلیدی آن است؛ اگرچه کنگو حدود 68 درصد از کبالت جهان را در سال 2022، به خود اختصاص داد.

اما همچنان فاقد توافق تجارت آزاد با آمریکا است و در مشارکت امنیت معدنی آمریکا، گنجانده نشده است.

بر اساس این گزارش، این شرکت‌های چینی بوده‌اند که به‌طور جزئی یا به‌طور کامل اکثریت قریب به‌اتفاق معادن در کنگو را تأمین مالی کرده‌اند و دورترین مسیری که واشنگتن برای یک توافق مواد معدنی  پیموده است، امضای تفاهم‌نامه با کینشاسا در مورد گرفتن حق زنجیره ارزش باتری است.

«مگان اوسالیوان» -مدیر جدید مرکز بلفر- می‌گوید: «حتی در بهترین شرایط، آمریکا نمی‌تواند به‌تنهایی تمام نیازهای خود را برآورده کند و طبق شواهد ما از کنگره می‌خواهیم که بیش از حد شیفته مقررات موجود خرید و فروش و ا محدودیت‌های آمریکایی نشود.»

درست همانطور که توافق تجاری اخیر آمریکا و ژاپن در مورد مواد معدنی حیاتی، اکنون به توکیو اجازه می‌دهد تا محدودیت‌های قانون کاهش تورم را دور بزند، کشورهای بیشتری از جمله اندونزی، کره جنوبی و مغولستان خواستار توافق‌های مشابه‌اند که در هفته گذشته جلسه‌ای در این خصوص برگزار شد.

در حالی که آمریکا در تلاش است تا رویکرد مواد معدنی حیاتی خود را ایجاد کند، بازیلیان، کارشناس موسسه پین، هشدار داد که پکن همچنان با سرعت تمام به جلو حرکت می‌کند و افزود که چین هرگز متوقف نبوده و نخواهد شد.

چین همچنین در حال انجام سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در سرتاسر جهان در خصوص مواد معدنی، شرکت‌های استخراج و فرآوری و همچنین تولیدات پیشرفته مرتبط است و به‌زودی تبدیل به ابر قدرت مواد معدنی می‌شود.