loader image

جستجو

Requesting an investigation into the cause of Robert Mali's leave

تایمز اسرائیل:
درخواست تحقیق در مورد علت مرخصی رابرت مالی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «تایمز اسرائیل» در یادداشت خود با اشاره به درخواست تحقیق در مورد علت مرخصی رابرت مالی توسط نماینده جمهوری خواه، نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا از هرگونه اظهارنظر فوری درباره نامه مک کال خودداری کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه تایمز اسرائیل در یادداشت خود نوشت:‌رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت امور خارجه این کشور خواست تا اطلاعات بیشتری درباره تعلیق مجوز امنیتی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ‌ایران ارائه کند.

«مایکل مک کال»  -نماینده جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس- گفت: دولت جو بایدن درباره تعلیق مجوز راب مالی و فرستادن وی به مرخصی بدون حقوق توضیح کاملی به کنگره بدهکار است.

مالی پیشتر اعلام کرده بود به علت بررسی مجوز امنیتی‌اش به مرخصی رفته است.

مالی برای مدت‌ها سرپرستی تلاش‌های دولت آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای متزلزل ایران و حل و فصل مسائل مربوط به آمریکایی‌های بازداشت‌شده در این کشور را برعهده داشته، اما چندین هفته است که در این زمینه فعالیتی نداشته است.

مک کال در نامه‌‌ای خطاب به «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- نوشت: پاره‌ای گزارش‌ها درباره عملکرد رابرت مالی و اینکه آیا وزارت امور خارجه تاکنون کنگره و افکار عمومی آمریکا را گمراه کرده است یا خیر، نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند.

وی افزود: در حالی که تعلیق مجوز مالی، فرستاده ویژه آمریکا، به خودی خود نگران‌‌کننده است، اما عدم پاسخگویی وزارت امور خارجه به تلاش‌های این کمیته برای نظارت بر مذاکرات با ایران و سیاستگذاری‌های دولت در برابر این کشور، نگرانی‌های ما را تشدید می‌کند.

مک کال همچنین توضیحات اولیه درباره عدم حضور رابرت مالی بر سر کار و عدم حضور وی در جلسات استماع کنگره با موضوع سیاست‌های ایران را ناکافی خواند و افزود: مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به کمیته اطلاع دادند که مالی، فرستاده ویژه، به دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده‌‌اش در مرخصی به سر می‌برد و نمی‌تواند شهادت دهد یا توضیحی ارائه کند.

مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا معتقدند این وزارتخانه به هیچ عنوان اعلام نکرده که مجوز امنیتی رابرت مالی، فرستاده ویژه، به حالت تعلیق در آمده یا در دست بررسی است، یا اینکه وی به دلیل سوء رفتار احتمالی تحت بازجویی قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا از هرگونه اظهارنظر فوری درباره نامه مک کال خودداری کرد.

دو مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفتند که دفتر امنیت دیپلماتیک این وزارتخانه تحقیقات درباره مالی را رهبری می‌کند، تحقیقاتی که حول چگونگی مدیریت وی درباره اسناد طبقه‌بندی‌شده می‌چرخد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که مجوز امنیتی رابرت مالی کمی پیش از این و در بحبوحه تحقیقات درباره سوء استفاده احتمالی از اسناد طبقه‌بندی‌شده، به حالت تعلیق درآمده است.

این خروج از کار در حالی صورت گرفت که اخیرا مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران شدت یافته، کشوری که همزمان با فروپاشی توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به تدریج غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده است.

«مت میلر» -سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا- بعد از ظهر پنجشنبه تنها تایید کرد که رابرت مالی در مرخصی به سر می‌برد و آبرام پیلی، معاون وی، به‌عنوان فرستاده ویژه موقت آمریکا در امور ایران فعالیت می‌کند.

مالی در پیامی که برای چند خبرنگار ارسال شد، گفت: به من اطلاع داده شده که مجوز امنیتی‌ام در دست بررسی است.

اطلاعات بیشتری در اختیار من قرار نگرفته است، اما انتظار دارم تحقیقات به‌زودی و به نحو مطلوبی پایان یابد. در ضمن، من در مرخصی به سر می‌برم.

محل اقامت رابرت مالی از زمانی که وی در روز 16 ماه می در جلسه توجیهی محرمانه کنگره درباره ایران حضور پیدا نکرد، سؤالاتی را ایجاد کرده است.

در آن زمان، مقامات وزارت امور خارجه به قانونگذاران گفتند که مالی در مرخصی طولانی‌مدت به سر می‌برد و اعلام کردند که غیبت او احتمالا به نحوی با مشکل سلامت یکی از اعضای خانواده اش ارتباط دارد.

مشخص نیست که مجوز مالی دقیقا چه زمانی به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، وی تا مدتی پس از تعلیق مجوزش به کار خود ادامه می‌داده است، در حالی که از دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده منع شده بود.

مالی، یکی از معماران برجام، همان توافق چندجانبه‌ای که در سال 2015 باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، آن را امضا کرد، ولی جانشین وی یعنی دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد.

یکی از قدرتمندترین صداها در دولت آمریکا شناخته می‌شد که برای پیشبرد دیپلماسی در زمینه پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی تلاش می‌کرد.

این موضع مالی، وی را به عامل خشم مقامات اسرائیلی تبدیل کرده است که او و دولت را متهم می‌کنند به هر قیمتی به‌دنبال احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام هستند.

مالی به‌عنوان فرستاده ویژه، تمایل داشت با چهره‌های جنجالی، از جمله امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، تعامل داشته باشد.

در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، مالی به‌عنوان مشاور ویژه رئیس‌جمهور و عضو تیم صلح کمپ دیوید فعالیت داشت.