loader image

جستجو

Why is a weak Palestinian organization dangerous for Israel

فارن پالیسی:
چرا تشکیلات ضعیف فلسطینی برای اسرائیل خطرناک است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مطلب تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا تشکیلات ضعیف فلسطینی برای اسرائیل خطرناک است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مطلب تازه خود به‌قلم «دنیس راس» «غیث العمری» نوشت:  اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به تازگی بزرگ‌ترین عملیات نظامی خود را در کرانه باختری انجام داد.

مدتی است که جنین به همراه سایر مناطق کرانه باختری به منطقه‌ای تبدیل شده که در آن امنیت تشکیلات خودگردان فلسطینی در حال کاهش و کمبود حمایت است.

ضعیف‌تر شدن تشکیلات خودگردان، باعث ایجاد خلأ در کرانه باختری شده و ایران، حماس و جهاد اسلامی برای پر کردن آن، از اسلحه و مواد منفجره استفاده می‌کنند.

بعید است عملیات کنونی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این واقعیت را در کرانه باختری تغییر دهد؛ حتی رهبران تشکیلات امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اذعان دارند که بدون تأکید مجدد نیروهای امنیتی خودگردان فلسطین، این تغییر واقعیت در منطقه غیرممکن است.

مشکل عمیق‌تر، تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین است که به دلایل بسیاری از جمله فساد گسترده، حکومت‌داری ضعیف، عدم تمایل به برگزاری انتخابات، سیستم سیاسی اسکلروتاتیک است که مانع از پیشروی رهبران بالقوه جوان می‌شود؛

البته عدم وجود هر‌گونه مشروعیت مردمی، دستاوردهای سیاسی واقعی در برابر اسرائیلی‌ها را نیز غیرممکن می‌کند.

مشکل تشکیلات خودگردان، عدم مشروعیت اساسی آن است؛ این تشکیلات با هدف دیپلماسی و همکاری با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و پایان دادن به اشغال و بهبود زندگی مردم تأسیس شد.

با این حال، از زمان انتفاضه دوم، این هدف اعتبار خود را از دست ‌داده، زیرا شانس توافق صلح کاهش یافته و روابط فلسطین و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌جای همکاری با درگیری تعریف شده است.

اما کمبود مشروعیت تشکیلات خودگردان تنها ریشه در شکست روند صلح ندارد و شیوه تأسف‌بار حکومتی این تشکیلات باعث از بین بردن شدید جایگاه آن شده است.

برای بازگرداندن قدرت این تشکیلات، به‌کارگیری تلاش دیپلماتیک فشرده‌ای همراه با کشورهای مهم عربی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیاز است تا فضایی را برای دستیابی به پیشرفت با سعودی‌ها ایجاد ‌کند و تلاش‌هایی که او را ملزم می‌کند قول خود را به بایدن نشان دهد، تحقق ‌یابد؛

او قرار است به‌جای افراط‌گرایان در ائتلاف خود، روی فرمان سیاست‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تمرکز کند.

اگر این تشکیلات خودگردان در حال فروپاشی باشد، بعید به نظر می‌رسد که تلاش‌ها برای امضای توافق (رژیم صهیونیستی)و عربستان به نیز نتیجه برسد؛ هنوز دیر نشده و بهتر است سریع‌تر اقدامی صورت گیرد.