loader image

جستجو

Shanghai Cooperation Organization; The ideal option for today's world

ای یو ریپورتر:
سازمان همکاری شانگهای؛ گزینه ایده‌آل جهان امروز

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «ای یو ریپورتر» نوشت: سازمان همکاری شانگهای نه‌تنها نقش مثبتی در حفظ صلح و ثبات اوراسیا ایفا می‌کند، بلکه به صلح و توسعه جهانی نیز کمک می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه ای‌ یو ریپورتر در مطلب تازه خود نوشت: «شی جین پینگ» -رئیس‌جمهور چین- نقشه توسعه آینده سازمان همکاری شانگهای را با رهبران کشورهای حاضر در اجلاس ترسیم کرد.

او برنامه‌های چین را تشریح کرد و طرح‌های همکاری را برای ایجاد یک جامعه مشترک و نزدیک‌تر به یکدیگر مطرح کرد.

سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان یک سازمان همکاری منطقه‌ای با بیشترین جمعیت و بزرگ‌ترین مرز زمینی در جهان، به‌عنوان یک نیروی سازنده در امور بین‌المللی و منطقه‌ای است.

در بیش از 20 سال گذشته (از زمان تأسیس این سازمان)، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همواره از منشور سازمان همکاری شانگهای و اصول و اهداف معاهده هم‌جواری بلندمدت، دوستی و همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پیروی کرده‌اند.

آن‌ها روح شانگهای، یعنی اعتماد متقابل، منفعت متقابل، برابری، مشورت، احترام به تنوع تمدن‌ها و پیگیری توسعه مشترک را دنبال می‌کنند و پیش می‌برند.

آن‌ها دائماً اعتماد متقابل سیاسی را عمیق‌تر می‌کنند و همبستگی خود را تقویت می‌کنند، قاطعانه با مداخله خارجی، هژمونیسم و سیاست قدرت‌طلبی مخالفت می‌کنند و ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای را ترویج می‌کنند. آن‌ها از توسعه، رفاه، امنیت و ثبات یکدیگر حمایت می‌کنند.

هرچه وضعیت بین‌المللی بی‌ثبات‌تر باشد، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نیاز بیشتری به پیشبرد روح شانگهای، افزایش انسجام، تحکیم همبستگی و همکاری دارند و آینده خود را محکم در دستان خود نگه ‌دارند.

امنیت، شرط توسعه است و صلح و ثبات همچنان آرزوی مشترک همه اعضای شانگهای و مردم دنیا است.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به اعتماد متقابل سیاسی پایبند هستند و پیوسته همکاری‌های امنیتی را گسترش می‌دهند.

آن‌ها اولین معاهده بین دولتی ضد افراط‌گرایی در جهان را امضا کردند، مانورهای نظامی ضد تروریسم و مأموریت صلح را سازماندهی کرده و در حل‌وفصل سیاسی مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای به‌خصوص مسئله افغانستان، بسیار سریع و پویا عمل کردند.

سازمان همکاری شانگهای نه‌تنها نقش مثبتی در حفظ صلح و ثبات اوراسیا ایفا می‌کند، بلکه به صلح و توسعه جهانی نیز کمک می‌کند.

در اجلاس سال گذشته سازمان همکاری شانگهای سمرقند، شی جینپینگ با تشریح اهمیت ابتکار امنیت جهانی (GSI)، از همه کشورها خواست تا به چشم‌انداز امنیت مشترک، همکاری و پایداری وفادار بمانند و امنیتی متوازن، مؤثر و ثابت ایجاد کنند.

اجرای «ابتکار امنیت جهانی» توسط کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به آن‌ها کمک می‌کند تا همکاری امنیتی را عمیق‌تر کنند و با چالش‌های امنیتی کنار بیایند.

ارائه زندگی بهتر برای مردم همه کشورهای منطقه هدف مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.

«ابتکار توسعه جهانی» پیشنهاد‌‌‌‌‌شده توسط شی توسط کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ارزیابی شده است.

آن‌ها معتقدند این ابتکار برای امنیت انرژی بین‌المللی، امنیت غذایی و دیگر چالش‌های توسعه جهانی اهمیت بالایی دارد و به جهان کمک می‌کند تا به توسعه قوی‌تر، رو به ‌رشد و متعادل‌تر دست یابد.

امسال، دهمین سالگرد ابتکار کمربند و جاده (BRI) است. از آنجایی که ارتباط دائمی بین این طرح و استراتژی‌های توسعه دیگر کشورها، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سایر ابتکارات همکاری منطقه‌ای ایجاد می‌شود، الگویی از ارتباط متقابل منطقه‌ای باکیفیت بالا در حال شکل‌گیری است. مجموعه‌ای از پروژه‌های همکاری اجرا شده و دستاوردهای قابل‌توجهی مانند بزرگراه چین-قرقیزستان-ازبکستان، خط لوله گاز طبیعی چین-آسیای میانه و پارک صنعتی کشاورزی و نساجی تاجیکستان را به همراه داشته که مزایای ملموسی را برای مردم محلی به ارمغان آورده است.

چین به همکاری با کشورهای منطقه برای پیشبرد مشارکت‌های باکیفیت کمربند و جاده و ایجاد محرک‌های رشد بیشتر ادامه خواهد داد.

تعاملات بین تمدن‌ها محکم‌ترین پایه را برای توسعه سازمان همکاری شانگهای ایجاد می‌کند و مبادلات مردمی قوی‌ترین نیروی محرکه‌ای است که برای سازمان وجود دارد.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از نزدیکی جغرافیایی و قرابت فرهنگی و همچنین سابقه طولانی در روابط دوستانه برخوردارند. با استفاده کامل از این مزایا، آن‌ها پیوسته در حال تقویت خود و تقویت پیوند نزدیک‌تر مردم خود با یکدیگر هستند.

به همین دلیل، سازمان همکاری شانگهای از اختلافات ایدئولوژی، نظام اجتماعی و درگیری‌های مرزی فراتر رفته و یک الگوی جدید و ایده‌آل در روابط بین‌الملل است.

ابتکار تمدن جهانی (GCI) پیشنهادشده توسط شی، بسیار با روح شانگهای سازگار است. اجرای این ابتکار به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تقویت اشتراک‌گذاری تجربیات خود در زمینه حاکمیت ملی و یادگیری متقابل، انرژی می‌دهد.

چین با ترویج مبادلات مردمی و شخصی تحت چارچوب سازمان همکاری شانگهای، در حال تحکیم یک پایه عمومی برای توسعه سازمان همکاری شانگهای است.

این کشور برنامه‌ریزی کرده است تا چیزی حدود هزار فرصت آموزشی در زمینه فقرزدایی برای سایر کشورهای سازمان همکاری شانگهای ایجاد کند و 30 پروژه همکاری در زمینه‌هایی مانند بهداشت، فقرزدایی، فرهنگ و آموزش را در چارچوب طرح جامعه‌‌‌سازی جاده ابریشم راه‌اندازی کند؛

علاوه بر این، انجمن دوستی غیردولتی سازمان همکاری شانگهای را نیز برگزار کرده است.

چین به‌عنوان یک عضو مؤسس، همیشه سازمان همکاری شانگهای را به‌عنوان اولویت بالایی در دیپلماسی خود می‌بیند، جهان امروز به خاطر این تغییرات شتابان، عجولانه و بی‌فکر زندگی می‌کند و توسعه جهانی وارد مرحله جدیدی از بی‌ثباتی و دگرگونی می‌شود. چین با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همکاری خواهد کرد تا روح شانگهای را به پیش ببرد و جامعه شانگهای را به یک آینده روشن نزدیک کند و صلح و ثبات را در اوراسیا با قدرت این سازمان و همچنین با قدرت همبستگی و همکاری ایجاد کند.