loader image

جستجو

Taiwan's hope for Joe Biden

اکونومیست:
چشم امید تایوان به جو بایدن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اکونومیست» در مطلب تازه خود با اشاره به چشم امید تایوان به رییس جمهور آمریکا،‌ نوشت: اوکراین و تایوان اکنون برای دریافت کمک‌های مالی آمریکا و در برخی موارد، همان سلاح‌ها نیز با یکدیگر رقابت می‌کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اکونومیست در مطلب تازه خود نوشت:آمریکا مدت‌ها بر این باور بوده که کمک به اوکراین برای دفع تهاجم روسیه نه‌تنها برای حفظ امنیت اروپا ضروری است، بلکه برای بازدارندگی چین از حمله به تایوان نیز مهم است.

در 28 جولای، با اعلام اینکه آمریکا برای اولین بار شروع به تسلیح تایوان از ذخایر نظامی خود آمریکا کرده، یک جهش روبه‌جلو انجام شد.

تفاوت اصلی کمک به اوکراین و تایوان در این است که برای توجیه این حرکت به از واژه «اورژانس» استفاده نشده است.

در عوض، استناد شده است که تسلیحات به جلوگیری از جنگ در سراسر تنگه تایوان کمک خواهد کرد.

حرکت نظامی ممکن است در عوض بحران جدیدی را برانگیزد. چین ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه چیزی غیرعادی نیست و آمریکا در سیاست تایوان نقشی ندارد را نمی‌پذیرد.

به‌هرحال، آمریکا از فروش سلاح به تایوان سود بالایی به دست آورده است.

حتی قبل از اعلام این خبر، سخنگوی وزارت دفاع چین، ارسال تسلیحات به تایوان را به‌عنوان «اقدامات مخرب» محکوم کرد و گفت: «این اقدام تهدید جدی برای صلح و ثبات در تنگه تایوان و ایجاد خطرات استراتژیک قابل‌توجهی در روابط نظامی چین و آمریکا است»

سؤال این است که آیا مانند گذشته، چین خشم خود را با تشدید آزار و اذیت نظامی علیه تایوان، مانند آزمایش روزانه دفاعی تایوان با پرواز در نزدیکی حریم هوایی خود و دریانوردی در نزدیکی آب‌های سرزمینش، نشان خواهد داد؟

سال گذشته، چین به‌دنبال بازدید نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، موشک‌هایی نزدیک به جزیره خودگردان شلیک کرد.

آمریکا بارها چین را به انجام مانورهای خطرناک در نزدیکی کشتی‌ها و هواپیماهایش متهم کرده است که خطر نبرد میان ابرقدرت را افزایش می‌دهد.

کاخ سفید جزئیات کمی در مورد تسلیحات 345 میلیون دلاری ارائه کرد که از طریق «مرجع تاسیس بودجه ‌‌‌ریاست‌جمهوری» (PDA) سریعاً تأمین می‌شود.

تنها اعلام شد که «خدمات دفاعی» و همچنین «آموزش نظامی» را ارائه خواهد کرد.

سخنگوی پنتاگون گفت این بسته شامل تسلیحات ضد زرهی و ضد هوایی نامشخص خواهد بود.

تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن این اقدام با دفن این اطلاعیه به‌صورت قانونی و انتشار آن در اواخر روز جمعه، که به‌طور کلاسیک وسیله‌ای برای دفن اخبار ناخوشایند است.

ترس خاصی را در دولت جو بایدن نشان می‌دهد. او حداقل با سه مجموعه فشار متناقض مواجه است.

اول، نگرانی در مورد ایجاد یک بحران جدید با چین است، زیرا از ماه می چندین مقام ارشد را برای گفتگو با همتایان چینی خود فرستاده‌ است.

آن‌ها عبارت‌اند از «جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی- «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه-«جانت یلنـ» -وزیر خزانه‌داری-؛ و جان کری.

همه، به طرق مختلف خود، به‌دنبال ترمیم روابط چین و آمریکا بوده‌اند، اما ارتباطات مقامات نظامی با نظامی هنوز وجود ندارد. پنتاگون گفت: «وزارت دفاع همچنان به‌دنبال ارتباط آزاد با پکن است.»

دوم، فشار کنگره، به‌ویژه جمهوری‌خواهان است، که بایدن را متهم می‌کنند که در قبال چین بسیار نرم بوده و درازای اقدامات دیپلماتیک خود، چیزی به دست نیاورده است.

درواقع، برخی بر این باورند که رئیس‌جمهور کمک به تایوان را از ترس ناراحت کردن چینی‌ها به تأخیر انداخته است،‌ ادعایی که مقامات آمریکایی به‌شدت آن را رد می‌کنند.

سوم، بایدن باید نیاز مبرم اوکراین به تسلیحات بیشتر برآورده کند، زیرا عملیات ضد تهاجمی این کشور به‌کندی پیش می‌رود و شهرهایش مکرراً توسط موشک‌ها و پهپادهای روسی مورد حمله قرار می‌گیرند.

پس از موجی از حملات به اودسا، ولودیمیر زلنسکی از جهان خواست تا یک «سپر آسمانی تمام‌عیار» بر فراز اوکراین ایجاد کند.

او گفت:«ما به سامانه‌های ضد هوایی بیشتری برای کل قلمرو خود، برای همه شهرها و جوامع خود نیاز داریم.» وی در پیامی در تلگرام نوشت: جهان نباید به ترس از روسیه عادت کند.

دولت بایدن تاکنون ادعا کرده است که می‌تواند هم‌زمان هر دو کار را انجام دهد؛ یعنی به عقب راندن حمله روسیه و درعین‌حال بازدارندگی چین. درحالی‌که متحدان اروپایی را برای کمک به اوکراین برای دفاع گرد هم آمده‌اند،

آمریکا ائتلاف‌های کوچک مختلفی را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام ایجاد کرده است تا چین را محدود کند. بلینکن و آستین این هفته از اقیانوس آرام عبور کرده‌اند تا «شبکه» ژئوپلیتیکی را تقویت کنند.

بیشتر تدارکات نظامی اوکراین از طرف آمریکا اهدا شده است، این هفته چهل‌و‌سومین PDA خود را برای اوکراین به ارزش 400 میلیون دلار اعلام کرد و مجموع آن را به 24 میلیارد دلار رساند، درحالی‌که تایوان تسلیحات خود را تحت سیستم طولانی‌تر فروش نظامی خارجی خریداری کرده است.

پنتاگون می‌گوید کمک به تایوان بر عرضه‌های اوکراین تأثیری نخواهد داشت.

بااین‌حال اوکراین و تایوان اکنون برای دریافت کمک‌های مالی آمریکا و در برخی موارد، همان سلاح‌ها نیز با یکدیگر رقابت می‌کنند.

حجم سفارشات تایوانی که بیش از 14 میلیارد دلار است شامل قراردادهایی برای موشک جاولین است که برای توقف تانک‌ها و استینگر می‌شود.

مقادیر زیادی از هر دو به اوکراین عرضه‌شده است.

با فرض اینکه کنگره بتواند به‌موقع بر سر بودجه به توافق برسد، بایدن احتمالاً با تقاضاهایی برای اقدامات شدیدتر برای کمک به تایوان، ازجمله کمک هزینه برای خرید تسلیحات و آموزش بیشتر مواجه خواهد شد.