loader image

جستجو

The limitations of Israel's relations with Türkiye

جوئیش نیوز سیندیکیت:
محدودیت‌های روابط اسرائیل با ترکیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جوئیش نیوز سیندیکیت» در یادداشت تازه خود با اشاره به محدودیت‌های روابط اسرائیل با ترکیه، نوشت: اسرائیل قاطعانه از موضع یونان و مصر در تعیین مرزهای در شرق مدیترانه، برخلاف خطوطی که ترکیه و دولت وفاق ملی در طرابلس ترسیم کرده‌اند، حمایت می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه جوئیش نیوز سیندیکیت در یادداشت تازه خود به‌قلم «اران لرمن» نوشت:  سفر «الی کوهن» -وزیر امور خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- در تاریخ 6 جولای، به یونان به میزبانی «جورجیوس گراپتریتیس» -وزیر امور خارجه جدید یونان- نشان‌دهنده اهمیتی است که هر دو کشور برای همکاری و نقش خود به‌عنوان لنگرهای استراتژیک قائل هستند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌طور گسترده در تقویت توان نظامی یونان مشارکت دارد.

اسرائیلی‌ها بخش مهمی از تجارت توریستی یونان و سرمایه‌گذاران عمده در قبرس شده‌اند. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قاطعانه از موضع یونان و مصر در تعیین مرزهای «EEZ» در شرق مدیترانه، برخلاف خطوطی که ترکیه و دولت وفاق ملی در طرابلس ترسیم کرده‌اند، حمایت می‌کند.

درنهایت، یونان مجرای اروپا برای انرژی مدیترانه خواهد بود. در همین حال، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید بتواند به یونان و قبرس اطمینان دهد که هیچ تفاهمی با اردوغان که برخلاف منافع آن‌ها باشد، حاصل نخواهد شد.

اشارات مکرر اردوغان و دولتش برای متقاعد کردن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای صادرات گاز از میادین مدیترانه‌اش از طریق ترکیه (کمک به این کشور برای تبدیل‌شدن به یک قطب انرژی) درنهایت بی‌معنی است.

چنین پروژه‌ای بلافاصله بر سر استفاده از منطقه اقتصادی انحصاری قبرس دچار تضاد خواهد شد. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تمایلی به وابسته شدن به یک رهبری غیرقانونی در ترکیه که هنوز احساسات خصمانه دارد و ممکن است در مواقع بحرانی، به‌ویژه در رویارویی با حماس، به‌شدت علیه اسرائیل باشد، ندارد.

یکی از دلایل کلیدی نیاز اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به حفظ و گسترش روابط سه‌جانبه خود با یونان و قبرس، مربوط به نقش احتمالی است ممکن است

در صورت درگیر شدن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در یک رویارویی همه‌جانبه در شمال از آن‌ها خواسته شود.

با توجه به تحریکات اخیر حزب‌الله، به‌طور بالقوه این تحرکات به غزه نیز کشیده می‌شود. با توجه به گستره موشک‌های حزب‌الله، بنادر و فرودگاه‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ممکن است در معرض خطری قرار گیرند که اپراتورهای تجاری خارجی آن را نپذیرند.

در چنین سناریویی، این شرکت‌های حمل‌ونقل ملی، مانند خطوط هوایی ال ال و شرکت کشتی‌رانی زیم که دولت سهمی تعیین‌کننده در آن دارد و به آن امکان می‌دهد در مواقع اضطراری از آن‌ها استفاده کند، هستند که باید روابط ملی را حفظ کنند و نزدیک‌ترین «پایگاه» لجستیکی که آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند، قبرس و یونان هستند.

در چنین شرایطی نمی‌توان نه به ترکیه و نه به شرکای عرب اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اعتماد کرد.