loader image

جستجو

The meeting of the heads of Kazakhstan and Georgia in Almaty

ورد نیوز:
دیدار سران قزاقستان و گرجستان در آلماتی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «ورد نیوز» در مطلب تازه خود از دیدار سران قزاقستان و گرجستان در آلماتی خبر داد و نوشت: دولت قزاقستان مصمم است به کار چندجانبه برای تضمین توسعه پویا برای مشارکت قزاقستان و گرجستان در همه جهات ادامه دهد

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه ورد نیوز در مطلب تازه خود خبر داد: «علیخان اسمایلوف» -نخست‌وزیر قزاقستان- و «ایراکلی گاریباشویلی» -نخست‌وزیر گرجستان- در مورد موضوعاتی کلیدی از جمله همکاری در زمینه تجارت، حمل‌ونقل و مسائل لجستیک دیگر در شهر آلماتی گفت‌وگو کردند.

علیخان اسمایلوف تأکید کرد که گرجستان شریک مهم و قابل اعتماد قزاقستان در قفقاز جنوبی است و بسیار به آینده همکاری‌های این دو کشور امیدوار است.

در 6 ماه گذشته، حجم مبادلات تجاری بین این کشورها چیزی حدود تقریباً 30 درصد افزایش یافته و به مبلغ 190 میلیون دلار رسیده است. در عین حال، کمیسیون بین دولتی مربوطه در حال تلاش برای افزایش بیشتر حجم مبادلات تجاری است.

نخست‌وزیر قزاقستان همچنین خاطرنشان کرد که در چارچوب روابط دوجانبه، تعامل در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند؛

بنابراین، امروزه مشارکت در توسعه مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر (TITR) بین کشورها به‌سرعت در حال تقویت است و به یک نکته بسیار مهم و کلیدی برای اکثر کشورهای آسیای میانه تبدیل شده است.

طی تنها 6 ماه از سال جاری، حجم حمل‌ونقل بار از طریق کریدور میانه تاکنون 77 درصد افزایش یافته و به حجم 1.3 میلیون تن رسیده است.

علیخان اسمایلوف افزود که توافقات بین دولتی به توسعه بیشتر این کریدور انگیزه بیشتری داده است. ‌

به‌ویژه، ارتقای موضوعات دیجیتالی‌شدن، تضمین تعرفه‌های ثابت برای حمل‌ونقل و ایجاد یک اپراتور لجستیک واحد در طول مسیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

او در این دیدار گفت: «ما علاقه‌مند به افزایش اتصال حمل‌ونقل منطقه و بهبود مستمر شرایط ترانزیت هستیم.

به‌طورکلی، دولت قزاقستان مصمم است به کار چندجانبه برای تضمین توسعه پویا برای مشارکت قزاقستان و گرجستان در همه جهات ادامه دهد.»

ایراکلی گاریباشویلی همچنین بر آمادگی گرجستان برای تقویت تعامل مؤثر با قزاقستان در سراسر طیف همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.

کریدور و برنامه‌های مشترک در این راستا معنای مهمی را در این گفتگوها داشتند و این کریدور میانی بود که به‌شدت نقش مؤثری در تعامل این دو کشور با یکدیگر ایفا کرده است.

نقشه راه مربوطه برای ترانزیت‌ها به توافق و امضای دو طرف رسید، ایراکلی در پایان گفت: «من معتقدم که همکاری ما همچنان در آینده مؤثر خواهد بود.»