loader image

جستجو

Agreement between Iran and the United States for the release of prisoners

ان‌بی‌سی نیو:
توافق ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری « ان‌بی‌سی نیوز» در گزارش خود از توافق ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان خبر داد و اعلام کرد: مقامات آمریکایی از اظهارنظر در مورد اینکه چه کسی یا چند زندانی ایرانی ممکن است در توافق نهایی آزاد شوند، خودداری کرده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز در گزارش خود به‌قلم «جان گامبرل» «متیو لی» خبر داد:آمریکا و ایران در این هفته به توافقی آزمایشی دست یافتند که درنهایت پنج آمریکایی بازداشت‌شده در ایران و تعداد نامعلومی از ایرانیان زندانی در آمریکا پس از انتقال میلیاردها دلار دارایی مسدودشده جمهوری اسلامی از بانک‌های کره‌جنوبی به قطر از بازداشت آزاد می‌شوند.

این توافق پیچیده (که پس از ماه‌ها مذاکره غیرمستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی به دست آمد) روز پنجشنبه، زمانی که ایران چهار نفر از پنج آمریکایی را از زندان به حبس خانگی منتقل کرد، اعلام شد. پنجمین آمریکایی قبلاً در حصر خانگی به سر می‌برد.

براساس این قرارداد آزمایشی، آمریکا لطف خود را شامل کره‌جنوبی کرده است تا دارایی‌های مسدودشده ایران را که در آنجا نگهداری می‌شود، از واحد پول کره جنوبی، وون، به یورو تبدیل کند.

سپس این پول به قطر فرستاده خواهد شد، کشوری کوچک و غنی از انرژی در شبه‌جزیره عربستان که میانجی مذاکرات بوده است.

این مبلغ از سئول بسته به نرخ ارز می‌تواند از 6 تا 7 میلیارد دلار باشد. این پول نقد نشان‌دهنده پولی است که کره‌جنوبی برای نفت خریداری‌شده قبل از اعمال تحریم‌های دولت ترامپ بر چنین معاملاتی در سال 2019 به ایران بدهکار بود(اما هنوز پرداخت نکرده بود).

آمریکا معتقد است که پس از ورود به قطر، این پول در حساب‌های محدود نگهداری می‌شود و تنها می‌تواند برای کالاهای بشردوستانه مانند دارو و غذا استفاده شود.

البته برخی در ایران ادعای آمریکا را رد کرده‌اند و می‌گویند که تهران کنترل کامل وجوه را در دست خواهد داشت. قطر به‌طور علنی درباره نحوه نظارت بر پرداخت این پول اظهارنظر نکرده است.

ایران دارایی‌های مسدود شده به وون کره‌جنوبی را که کمتر از یورو یا دلار آمریکا قابل‌تبدیل است، نمی‌خواهد.

مقامات آمریکایی می‌گویند درحالی‌که کره‌جنوبی با این انتقال موافقت می‌کند، نگران است که تبدیل 6 یا 7 میلیارد دلار وون به ارزهای دیگر به‌یک‌باره بر نرخ ارز و اقتصاد آن تأثیر منفی بگذارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفت: «ما به‌طور گسترده با کره‌جنوبی در این زمینه کارکرده‌ایم و هیچ مانعی برای انتقال این حساب از کره‌جنوبی به قطر وجود ندارد».

«محمد عبدالعزیز الخلیفی» -وزیر کشور قطر در دوحه- گفت: «آنچه در این توافق به دست آورده‌ایم نشان‌دهنده اعتماد این‌ طرف‌ها به کشور قطر به‌عنوان یک میانجی بی‌طرف و شریک بین‌المللی در حل‌وفصل اختلافات بین‌المللی از راه‌های صلح‌آمیز است.» او به نحوه نظارت بر پول اشاره نکرد.

مقامات آمریکایی از اظهارنظر در مورد اینکه چه کسی یا چند زندانی ایرانی ممکن است در توافق نهایی آزاد شوند، خودداری کرده‌اند؛

اما رسانه‌های ایرانی درگذشته چندین زندانی را با مواردی مرتبط با نقض قوانین صادرات آمریکا و محدودیت‌های تجارت با ایران شناسایی کردند.

خارج از تنش‌ها بر سر توافق هسته‌ای و جاه‌طلبی‌های اتمی ایران، از سال 2019 مجموعه‌ای از حملات و توقیف کشتی‌ها در ‌غرب‌آسیا به تهران نسبت داده ‌شده است.

پنتاگون در حال بررسی طرحی برای استقرار نیروهای آمریکایی به‌منظور محافظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز است که 20 درصد از کل محموله‌های نفتی از خلیج‌فارس عبور می‌کنند.

استقرار عمده ملوانان و تفنگداران دریایی آمریکا در منطقه در حال انجام است.

در همین حال، ایران پهپادهای حامل بمب را به روسیه می‌دهد که مسکو برای هدف قرار دادن سایت‌هایی در اوکراین در بحبوحه جنگش با کی‌یف استفاده می‌کند.