loader image

جستجو

Kazakhstan and the UAE are negotiating for the export of grain

کاسپین نیوز:
قزاقستان و امارات در حال مذاکره برای صادرات غلات

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «کاسپین نیوز» در گزارش خود با اشاره به اینکه قزاقستان و امارات در حال مذاکره برای صادرات غلات هستند، اعلام کرد: قزاقستان بزرگترین تولیدکننده غلات ‌آسیای میانه است و توانایی صادرات تقریباً نیمی از تولید سالانه غلات خود را دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  وبگاه کاسپین نیوز در گزارش خود به‌قلم «وسالا عباسوا» خبر داد: بزرگترین تولیدکننده غلات ‌آسیای میانه، قزاقستان، در حال مذاکره با گروه بنادر ابوظبی (ADP)، یک شرکت لجستیکی بزرگ، برای ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک است که امکان ارسال محصولات کشاورزی قزاقستان را از طریق ایران و بنادر خلیج‌فارس فراهم می‌کند.

روز دوشنبه، «سریک جومانگارین» -وزیر تجارت و ادغام قزاقستان- و «داوود تفتی» -رئیس حمل و نقل و حمل و نقل سیماتک- نشستی را برای بررسی امکان ایجاد کوتاه‌‌ترین مسیر مستقیم برای صادرات قزاقستان، اتصال به بازارهای امتداد شرق آفریقا، پاکستان هند و تقریبا تمام آسیا برگزار کردند.

از طریق این سرمایه‌گذاری مشترک، صادرکنندگان قزاقستان قرار است از یک مسیر جدید و کارآمد بهره‌مند شوند که با دسترسی به بنادر ایران، مانند: امیرآباد، بندرعباس، بندر امام خمینی و چابهار، زمان تحویل محموله‌ها را به سه روز کاهش دهند.

این مسیر ‌آن‌ها را بیشتر به بنادر خلیفه و فجیره امارات و همچنین بنادر مختلف در هند، پاکستان، شرق دور و سواحل شرقی آفریقا متصل می‌کند و فرصت‌های بازار گسترده‌تری را برای کالاهای کشاورزی آن‌ها ایجاد می‌کند.

در جریان گفتگوها، طرفین احتمالات مسیرهای مختلف تحویل محموله از طریق دریای خزر به ایران و ترانزیت بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را بررسی کردند.

سیستم حمل و نقل «سیماتک» جایگاه برجسته ای به‌عنوان شرکت مدیریت کشتی پیشرو در خلیج‌فارس دارد.

این شرکت دارای ناوگان بزرگ و متخصص در حمل بار از ایران به کشورهای عربی، هند، آفریقا و چین است.

علاوه بر این، سیماتک چندین بندر و پایانه تجاری را در کشورهای مختلف عربی اداره می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، تفتی تایید کرد که شرکت کشتیرانی و حمل و نقل سیماتک، چهار فروند شناور با ظرفیت حمل 7 هزار و 500 تن و جابجایی 6 متر را خریداری کرده است.

این شناورها برای حمل و نقل محموله‌های فله و کانتینری تجهیز شده‌اند و در حال حاضر در بندر امیرآباد مستقر هستند.

با توجه به اینکه بندر کوریک قزاقستان و بندر جبلعلی امارات به‌عنوان قطب‌های اصلی فعالیت می‌کنند، سرمایه‌گذاری مشترک تضمین می‌کند که زیرساخت‌های لازم برای عملیات بدون درز وجود دارد.

با توجه به اینکه این شرکت دارای دو بندر خشک برای تجمیع و بسته‌بندی مجدد محموله است، این فرصت بی‌سابقه‌ای را به صادرکنندگان قزاقستانی می‌دهد تا طی دو تا سه روز از ایران عبور کنند.

قزاقستان دارای زمین‌های کشاورزی وسیعی است که تقریباً 274 میلیون هکتار یا 74 درصد از زمین‌های این کشور را پوشش می‌دهد و آن را به یکی از بزرگترین کشورهای جهان از نظر مساحت تبدیل می‌کند.

جغرافیای مساعد و شرایط آب و هوایی متنوع این کشور، محیط مساعدی را برای کشت غلات ایجاد می‌کند. مناطق کلیدی تولید غلات شامل مناطق شمالی مانند کوستانای، آکمولا و قزاقستان شمالی است.

قزاقستان بزرگترین تولیدکننده غلات ‌آسیای میانه است و توانایی صادرات تقریباً نیمی از تولید سالانه غلات خود را دارد.

گندم، بزرگترین محصول کشور از نظر محصولات کشتی است که 80 درصد تولید غلات را به خود اختصاص می دهد، اما جو، پنبه، تخمه آفتابگردان و برنج را نیز تولید می‌کند.

قزاقستان به‌عنوان یک بازیگر اصلی در منطقه، پیشتاز صادرات آرد است که عمدتاً آن را به سایر کشورهای ‌آسیای میانه و افغانستان ارسال می‌کند.