loader image

جستجو

Russians using underage workers to assemble drones

اوراسیا ریویو:
استفاده روس‌ها از کارگران زیر سن قانونی برای مونتاژ پهپاد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیا ریویو» در گزارش تازه خود از  استفاده روس‌ها از کارگران زیر سن قانونی برای مونتاژ پهپاد، خبر داد و اعلام کرد:‌ این مسئله می‌تواند به تشدید تنش‌ها و افزایش تلفات غیرنظامیان منجر کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیا ریویو در گزارش تازه خود خبر داد: یک دانشگاه فنی‌حرفه‌ای در تاتارستان روسیه، منطقه‌ای در حدود 900 کیلومتری شرق مسکو، از مواد تولیدی ساخت پهپادهای تهاجمی استفاده می‌کند و از دانش‌آموزان زیر سن قانونی به‌عنوان کارگر استفاده می‌کند.

افشاگری‌ها در دانشگاه فنی‌حرفه‌ای آلابوگا، پیامدهای نگران‌کننده‌ای را در مورد کارهایی که مقامات روسیه برای تقویت تلاش‌های جنگی انجام می‌دهند، ایجاد می‌کند.

این مسئله می‌تواند به تشدید تنش‌ها و افزایش تلفات غیرنظامیان منجر کند.

پویایی پیچیده و نگران‌کننده‌ای از همکاری نظامی رو به رشد بین ایران و روسیه وجود دارد که از زمان تهاجم تمام‌عیار مسکو به اوکراین شتاب گرفته است

. ایران گفته است که قبل از شروع جنگ پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است، اما از آن زمان به بعد این کار انجام نشده است.

اما مقامات اطلاعاتی آمریکا ماه‌ها درباره ادامه تحویل و تعمیق همکاری بین مسکو و تهران هشدار داده‌اند و گفته‌اند که دو طرف در حال بررسی چگونگی راه‌اندازی کارخانه تولید پهپادهای ایرانی در داخل روسیه هستند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، یک هیئت ایرانی از آلابوگا در تاتارستان بازدید کرد و از سایت احتمالی چنین کارخانه‌ای در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا نزدیک به دانشگاه فنی‌حرفه‌ای آلابوگا بازدید کرد. مقامات آمریکا نیز در ماه آوریل تصاویر ماهواره‌ای از کارخانه در حال ساخت را منتشر کردند.

روسیه در حال حاضر مجموعه‌ای از وسایل نقلیه هوایی غیرمسلح یا پهپادها را در اختیار دارد که عمدتاً برای نظارت و شناسایی توپخانه استفاده می‌شود.

اما برای پهپادهای تهاجمی به تهران روی آورده است و اکنون سعی در ساخت این سلاح‌ها به‌صورت مستقل دارد؛ ازین رو از دانشجویان دانشگاه فنی‌حرفه‌ای آلابوگا استفاده می‌کنند.

در حال حاضر حدود هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که صدها نفر از آن‌ها اکثراً بین 15 تا 17 سال سن دارند و در مونتاژ پهپادهای ایرانی مشارکت دارند.

علاوه بر ساخت پهپاد، قرائن دیگری نیز وجود دارد که به خطوط مبهم بین سیستم آموزشی و ارتش روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین اشاره دارد.

طبق گفته‌های دانشجویان فعلی و سابق دانشگاه پلی‌تکنیک آلابوگا، تیم‌سازی و فعالیت‌های فوق درسی سازمان‌دهی‌شده از طریق مدرسه، اغلب حالت «وطن‌پرستانه» دارد که و این کار برای قرار دادن دانش‌آموزان در معرض روایت‌های رسمی دولتی از رویدادهای بین‌المللی و بازتاب آن نکات در تلویزیون دولتی طراحی شده است.

تعدادی از محصلان این دانشگاه به «رادیو آزادی» گفتند که دانشجویان مشغول کار در کارخانه ساخت پهپاد، اغلب توسط کارکنان مورد تحسین قرار می‌گیرند و آن‌هایی که به دلایل مختلف از این کار امتناع کردند مورد تحقیر، زورگویی و بی‌آبرویی واقع می‌شوند. این افراد به‌اندازه کافی «وطن‌پرست» تلقی نمی‌شوند و به آن‌ها قلدری می‌شود.

طبق بررسی‌ها، دانشگاه پلی‌تکنیک آلابوگا، به جذب دانشجویان خارجی نیز برای ثبت‌نام روی آورده است. اکثر آن‌ها از کشورهای آفریقایی، آسیای میانه و آذربایجان می‌آیند، جایی که به‌عنوان بخشی از برنامه‌های خود، به آن‌ها وعده دستمزدهای «در سطح جهانی» داده شده است.

با این حال، پس از جذب آن‌ها، به این دانشجویان خارجی، وظایف کم مهارت و پستی در اطراف محوطه دانشگاه و منطقه ویژه اقتصادی مانند سرایداری داده می‌شود و همچنین حقوق کمتری نسبت به وعده اولیه آنان دریافت می‌کنند.