loader image

جستجو

Different aspects of the exchange of prisoners between Iran and the United States

نیوزمکس:
ابعاد مختلف مبادله زندانیان ایران و آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نیوزمکس» در یادداشتی ضمن اشاره به توافق دولت بایدن مبنی بر مبادله پنج زندانی آمریکایی در ایران، به بررسی ابعاد مختلف مبادله زندانیان ایران و آمریکا پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نیوزمکس در یادداشتی به‌قلم «فرد فلیتز» نوشت: روز پنجشنبه، دولت بایدن توافقی مبنی بر مبادله پنج زندانی آمریکایی که به ناحق در ایران نگهداری می‌شوند.

در ازای آزادی تعداد نامشخصی از زندانیان ایرانی توسط آمریکا و همچنین لغو مسدودی 6 میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران که در کره جنوبی نگهداری می‌شود، منعقد کرد.

به گفته مقامات دولت بایدن، این بودجه از طریق قطر در اختیار ایران قرار خواهد گرفت که ظاهراً تضمین می‌کند که این پول فقط برای اهداف بشردوستانه مانند دارو و غذا استفاده شود؛ جزئیات کامل تبادل زندانیان اعلام‌نشده است.

این پنج زندانی در ایران، به اتهام جاسوسی در زندان اوین ایران، زندانی شدند. آن‌ها از آن مرکز آزاد شدند و اکنون در حصر خانگی هستند.

سخنگوی دولت بایدن گفت که تبادل زندانیان نهایی نشده است و مدعی شد که «مذاکرات برای آزادی نهایی آن‌ها همچنان ادامه دارد.»

مقامات بایدن باید فوراً به دو موضوع نگران‌کننده مربوط به مبادله زندانیان رسیدگی کنند.

پاول، بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی از مذاکرات جاری بین ایران و آمریکا در چند ماه گذشته، احتمالاً مبادله زندانیان بخشی از یک توافق جدید و سری در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.

بنا بر گزارش‌ها، این یک توافق خطرناک خواهد بود که به ایران درمجموع 20 میلیارد دلار تخفیف تحریمی می‌دهد.

به ایران اجازه می‌دهد اورانیوم را تا سطح 60 درصد غنی‌سازی کند و به ایران اجازه دهد تمام زیرساخت‌های مرتبط تسلیحات هسته‌ای خود را حفظ کند.

دوم، اگرچه آزادی آمریکایی‌هایی که به‌ناحق زندانی شده‌اند خوب است، اما باید روشن کنیم که ایران عمداً این آمریکایی‌ها را به‌عنوان گروگان بازداشت کرده است تا باج بگیرد یا خیر.

علاوه بر این، پرداخت باج به ایران برای آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی در گذشته، سوابق بدی ایجاد کرد که باعث شد گروگان‌های آمریکایی بیشتری بگیرد.

برای مثال، عملکرد محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، در سال 2021، زمانی که خواستار گروگان‌گیری هزار آمریکایی برای دریافت میلیاردها دلار «برای حل مشکلات اقتصادی» شد، این موضوع را تأیید کرد.

در نتیجه، این حداقل سومین باری است که آمریکا برای آزادی آمریکایی‌هایی که به‌ناحق زندانی شده‌اند، به ایران باج می‌پردازد.

در سال 2011، دولت اوباما نیم میلیون دلار بابت آزادسازی سه کوهنورد آمریکایی که به اتهام جاسوسی متهم شدند، پرداخت کرد.

در سال 2016، به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران (برجام)، به تهران 1.7 میلیارد دلار برای آزادی پنج آمریکایی پرداخت کرد.

این وجوه با استفاده از «هواپیماها» به‌صورت مخفیانه از ژنو به تهران منتقل می‌شد.

بیشتر جزئیات مبادله زندانیان در سال 2016 از کنگره و مردم آمریکا مخفی مانده بود تا اینکه وال‌استریت ژورنال در ماه آگوست 2016 آن را فاش کرد.

با توجه به فریب دولت اوباما، در مورد تبادلات هسته‌ای و زندانیان با ایران و تلاش‌های گزارش‌شده دولت بایدن برای مذاکره درباره یک توافق هسته‌ای مخفی و نانوشته، باید گفت؛ دولت بایدن باید حتماً جزئیات کامل مبادله زندانیان ایران و آمریکا و سایر توافقات و مذاکرات جاری با ایران را در اختیار کنگره و مردم آمریکا قرار دهد. با توجه به تاریخچه معاملات گذشته آمریکا با ایران، مردم آمریکا باید بدانند که بهای آزادی زندانیان آمریکایی چقدر است و با توجه به تاریخچه کاخ سفید، این هزینه به‌احتمال زیاد بسیار بالا است.