loader image

جستجو

The political war is coming home

فارن افرز:
جنگ سیاسی به خانه می‌آید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» نوشت: آنچه ترامپ و همدستانش انجام دادند چیزی کمتر از نوعی جنگ سیاسی نبود که به‌طور سنتی با عملیات مخفی همراه بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «تیم نفتالی» مطلبی به‌عنوان «جنگ سایسی به خانه می‌آید» در نشریه فارن افرز منتشر کرد که در آن آمده است: ترامپ اکنون با چهار کیفرخواست جنایی شامل 91 اتهام جنایی در چهار حوزه قضایی مواجه است.

اما این دو کیفرخواست اخیر هستند که به تلاش‌های او برای سرقت انتخابات 2020 و درنتیجه حمله به قلب دموکراسی آمریکایی می‌پردازند.

در اوایل آگوست، هیئت‌منصفه فدرال، ترامپ را به چهار اتهام، ازجمله توطئه برای فریب دادن آمریکا و توطئه برای ایجاد مانع در روند محاکمه رسمی متهم کرد.

این کیفرخواست 45 صفحه‌ای ممکن است کمی گیج‌کننده باشد، زیرا توضیح می‌دهد که چگونه ترامپ و همدستان او تلاش کردند تا نتایج انتخابات را در ماه‌های منتهی به حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا تغییر دهند.

بخشی از توطئه مستندشده در کیفرخواست شامل کارزار فشار بر مقامات انتخابات ایالتی برای تغییر نتایج در ایالت‌هایشان بود.

اقدامات ترامپ در جورجیا اکنون مبنای کیفرخواست جدیدی از هیئت‌منصفه در آتلانتا است، جایی که ترامپ با 13 اتهام جنایی روبرو است.

این کیفرخواست گسترده همچنین 18 متهم دیگر ازجمله رودالف جولیانی، شهردار سابق نیویورک که به تیم حقوقی ترامپ پیوست، و «مارک میدوز» -نماینده سابق جمهوری‌خواه کنگره- که به‌عنوان رئیس دفتر ترامپ در کاخ سفید خدمت می‌کرد، را متهم می‌کند.

تاریخ جهان مملو از نمونه‌هایی از حاکمانی است که با از دست دادن حمایت مردم حاضر به واگذاری قدرت نشدند.

بااین‌حال، بسیاری از آمریکایی‌ها و تحسین‌کنندگان خارجی آمریکا، تصور می‌کردند که این کشور به نحوی از این مشکل مصون است.

این باور از ایمان دیرینه به «استثناگرایی آمریکایی» سرچشمه می‌گیرد، این ایده که نظام سیاسی آمریکا و ارزش‌های آمریکایی منحصربه‌فرد هستند و الگویی برای همه افراد دیگر است.

اما پس از شکست در انتخابات 2020، ترامپ هنجار دموکراتیک انتقال مسالمت‌آمیز را شکست.

کیفرخواست مربوط به انتخابات که توسط وزارت دادگستری آمریکا در اوایل ماه آگوست ارائه شد، اولین نمونه‌ای است که در آن دولت فدرال یک رئیس‌جمهور سابق را به خاطر اعمالی که در زمان ‌‌ریاست‌جمهوری انجام داده است، متهم می‌کند.

اما اهمیت واقعی پرونده و کیفرخواست جدید در جورجیا در ماهیت جنایات نهفته است. اتهامات علیه ترامپ نه تنها در مورد ظلم سیاسی و جنایت در یک دموکراسی، بلکه در مورد توانایی قوه قضائیه، همراه با مقامات ایالتی و محلی، برای اعمال اراده رأی‌دهندگان در برابر قدرت، سؤالاتی را ایجاد می‌کند.

کیفرخواست فدرال تصویری بزرگ از رویکرد چندجانبه تیم ترامپ برای براندازی نتایج انتخابات را نشان می‌دهد.

تنها چند روز پس از انتخابات، تیم ستاد انتخاباتی ترامپ به رئیس‌جمهور توضیح داد که اگر در «آریزونا» «جورجیا یا ویسکانسین» که آرای آن‌ها هنوز تائید نشده بود، شکست بخورد، در انتخابات شکست خواهد خورد.

یک هفته بعد، در 13 نوامبر، وکلای ترامپ در دادگاه پذیرفتند که او آرای مردمی را در آریزونا از دست داده است.

اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ فهمیدند که رئیس‌جمهور دوباره انتخاب نشده است، اما ترامپ به‌جای پذیرش حقیقت، شروع به تبانی با جولیانی و دیگران برای مقابله با آن کرد.

اولین نقطه حمله آریزونا بود، جایی که گفته می‌شود ترامپ و جولیانی با «راسل باورز» -رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آریزونا- تماس گرفتند تا اصرار کنند که ایالت آریزونا تصمیم خود را مبنی بر اینکه بایدن پیروز شده است، لغو کند.

جولیانی پاسخ داد: «ما شواهدی نداریم، اما تئوری‌های زیادی داریم.» دادستان‌ها می‌گویند زمانی که آریزونا تلاش کرد در را به روی آن‌ها ببندد.

توطئه گران بر میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا متمرکز شدند و ترامپ به‌طور خصوصی برخی از قانون‌گذاران کلیدی جمهوری‌خواه در آن ایالت‌ها را تحت‌فشار قرار داد و درعین‌حال علناً وجود تقلب در انتخابات را تائید کرد که او نیز مانند جولیانی از وجود آن اطلاع نداشت.

با شکست تلاش برای اخاذی و تهدید مقامات دولتی، این گروه جبهه جدیدی را ایجاد کرد. ترامپ و جولیانی متحدانی را در کنگره پیدا کردند.

ازجمله سناتورهای جمهوری‌خواه «تد کروز» و «تامی توبرویل» تا به آن‌ها کمک کنند و یک جنجال ساختگی را در مورد مشروعیت رای‌دهندگان بایدن در هفت ایالت آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، نیومکزیکو، پنسیلوانیا و ویسکانسین ترویج دهند.

از آنجایی که هیچ دادگاهی در آمریکا تائید نمی‌کند که تقلب صورت گرفته است، توطئه گران ‌به‌دنبال منبع دیگری برای مشروعیت بودند ترامپ تلاش کرد تا وزارت دادگستری را به دست آورد تا به تقلب در انتخابات ‌‌ریاست‌جمهوری در این هفت ایالت مشروعیت بخشد.

اما رهبران ارشد وزارت دادگستری تصمیمی مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات را امضا نکردند. ترامپ به‌طور مکرر از جفری روزن، دادستان کل آمریکا درخواست کرده است: «فقط بگویید که انتخابات فاسد بود و بقیه را به من و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بسپارید».

وقتی روزن و معاونش تسلیم نشدند، ترامپ هر دو نفر را به اخراج تهدید کرد. ترامپ به تیم خود در کاخ سفید گفت که روزن جایگزین خواهد شد.

آنچه ترامپ و همدستانش انجام دادند چیزی کمتر از نوعی جنگ سیاسی نبود که به‌طور سنتی با عملیات مخفی همراه بود. از زمان جنگ جهانی دوم، روسای جمهور آمریکا برای دستکاری در برخی رقابت‌های دموکراتیک در خارج از کشور بر این تاکتیک‌ها تکیه کرده‌اند، برای مثال هری ترومن در ایتالیا در سال 1948 و «جان اف کندی» و «لیندون جانسون» پیش از انتخابات 1964 در گویان بریتانیا و شیلی انجام دادند.

بااین‌حال، برای اولین بار، یک رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد تا یک انتخابات را در داخل کشور لغو کند.

ترامپ در تلاش برای دستکاری درنتیجه انتخابات 2020، بسیار فراتر از ریچارد نیکسون، مسلماً پارانوئیدترین رئیس‌جمهور آمریکا، پیش رفت.