loader image

جستجو

Does Iran benefit from Israel being caught in a dilemma

نیو ثینکینگ:
آیا ایران از گرفتار شدن اسرائیل در تنگنا نفع می‌برد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیو ثینکینگ» در یادداشت خود با اشاره به اینکه دولت یهود با یک بحران قانون اساسی بی‌سابقه دست‌وپنجه نرم می‌کند،به بررسی این سوال پرداخت که آیا ایران از گرفتار شدن اسرائیل در تنگنا نفع می‌برد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوثینکینگ در یادداشت خود به‌قلم «سلمان رحمان» نوشت:اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که به‌طور گسترده به‌عنوان بزرگ‌ترین و تنها دموکراسی واقعی در غرب‌آسیا شناخته می‌شود، در حال سوختن است.

اعتراضات گسترده در خیابان‌های تل‌آویو، قدس و دیگر شهرها به‌شدت در مخالفت با کاهش قدرت دادگاه عالی توسط دولت از طریق اصلاحات قضایی است.

این حادثه یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای ثبات سیاسی داخلی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از زمان تأسیس آن در سال 1948 است.

ازآنجایی‌که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دچار مشکل است، کاملاً اجتناب‌ناپذیر است که رقبای اصلی آن، به‌ویژه ایران، باید از اهرم‌های خود حداکثر استفاده را ببرند.

در طول هفت ماه اعتراض به بازنگری قوه قضائیه، تهران از نزدیک اوضاع را زیر نظر داشته است. هفته گذشته نشستی پشت درهای بسته به مدت سه ساعت با حضور یکی از فرماندهان ارشد سپاه قدس، دو مقام ایرانی و نمایندگانی از گروه اسلام‌گرای فلسطینی حماس برگزار شد.

بااین‌حال، یک دیپلمات ایرانی تأکید کرد که به‌احتمال‌زیاد چنین اتفاقی نخواهد افتاد. وی گفت که همه متحدان موافقت کردند که از «مداخله مستقیم» خودداری کنند و این امر می‌تواند به نتانیاهو دست برتر را در سرکوب اعتراضات بدهد و تقصیر را به گردن دشمنان خارجی بیاندازد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مدت‌هاست که می‌خواهد ایران را مهار کند. ظاهراً به‌خوبی پیش رفت، زیرا ایران خود را به‌عنوان یک ملت شرور معرفی کرد که تحریم‌های غرب ازجمله واکنش دیپلماتیک را به خاطر بسیاری از اقدامات نظامش به همراه داشت.

درنهایت، مهسا امینی که در ایران به خاطر مسئله حجاب شکنجه و سپس کشته شد، اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر کشور برانگیخت.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همراه با شرکای غربی خود که با تظاهراتی که از سوی تهران حمایت مالی می‌شود، از این فرصت استفاده کرده بود.

اگرچه ایران تأیید می‌کند که مستقیماً در آشفتگی داخلی تل‌آویو دخالت نخواهد کرد، دلایل زیادی وجود دارد که تهران ممکن است همان کاری را انجام دهد که اسرائیل با متحدانش انجام داده است.

ایران این پتانسیل را دارد که از طریق جنگ سایه خطرناکی که ایران برای دهه‌ها با اسرائیل بازی می‌کند، کاری با این وضعیت انجام دهد، اگر نه آشکارا، احتمالاً پنهانی.

در میان این آشفتگی، ویدئویی در فضای مجازی پخش شد که نشان می‌دهد حزب‌الله، نماینده لبنانی ایران، مستقیماً در مرز اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و لبنان گشت‌زنی کرده است.

حماس، گروه شورشی فلسطینی، نشستی را درباره وضعیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برگزار کرد.

تاکنون، مشخص نیست که آیا این تجمعات صرفاً رویدادهای معمولی برای این گروه‌های اسلام‌گرا هستند یا معنای مهمی دارند که به‌طور بالقوه می‌توانند امنیت ملی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را با ضربه‌ای بزرگ به خطر بیندازند.

یدیعوت آحارونوت از اسرائیل (رژیم صهیونیستی)گزارش داد که اطلاعات نظامی چهار نامه به نتانیاهو ارسال کرده است تا در مورد تهدیدات امنیتی وحشتناکی که ممکن است از آشفتگی ناشی شود هشدار دهد.

تکان‌دهنده‌ترین ضربه برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این است که ارتش ذخیره این کشور نسبت به اصلاحات قضایی ابراز خشم کرده و دولت را تهدید کرده است که ممکن است دیگر برای خدمت سربازی حاضر نشوند.

این نه‌تنها بر رویکرد قدرت سخت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در منطقه فشار وارد می‌کند، بلکه ممکن است برای مدتی تمرکز آن بر ایران را از مسیر خارج کند که درنهایت تلاش‌های تل‌آویو برای جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای را متوقف کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای نظام استبدادی ایران حیاتی‌ است. طعنه‌آمیز این است که تل‌آویو اکنون در همان مسیر حرکت می‌کند، دموکراسی خود را غرق می‌کند و موقعیت تهران را به موازات آن می‌بیند.

بسیاری از کارشناسان غرب‌آسیا بر این باورند که تهران، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به‌عنوان یک ملت منافق به نمایش خواهد گذاشت و ادعای این کشور مبنی بر اینکه ایران نظام شیطانی است که تهدیدی برای جهان است را زیر سؤال می‌برد.

اصلاحات اساسی نتانیاهو قبلاً با واکنش دیپلماتیک مواجه شده است.

شرکای اروپایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان ازجمله اتحادیه اروپا، نسبت به این اصلاحات قضایی ابراز نگرانی کردند.

حتی نزدیک‌ترین متحد اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، آمریکا، از این تحول ابراز نارضایتی کرده است؛

بنابراین، گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شود که چنین اصلاحاتی ممکن است به‌طور بالقوه بر حمایت نظامی و اقتصادی تزلزل‌ناپذیر واشنگتن از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تأثیر بگذارد و آن را در معرض تهدیدات وجودی ایران و متحدانش قرار دهد.

تهران و تل‌آویو نزدیک به نیم‌قرن است که کانون مشترکی دارند. اگر ایران دچار مشکل شود، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و متحدانش بیشترین برداشت را می‌برند، درحالی‌که در موارد نادر، اگر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با چالش‌هایی مواجه شود، ایران از فرصت استفاده می‌کند.

انتظار می‌رود این رقابت پنهان در آینده قابل پیش‌بینی ادامه یابد، زیرا غرب‌آسیا در حال تبدیل‌شدن به قلمرویی است که در آن هژمونی غرب به‌تدریج در حال افول است.

چین و روسیه، ازجمله ایران، غیرمتعارف‌ترین عمل‌کننده سیاست بین‌الملل، این خلاء قدرت را که از غربی‌ها به‌جامانده، پر می‌کنند.

علاوه بر این، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با یک بحران قانون اساسی بی‌سابقه دست‌وپنجه نرم می‌کند که ایران آن را فرصتی برای تحکیم موقعیت خود به‌عنوان یک سلطه منطقه‌ای قدرتمندتر می‌بیند، هدفی که با شور و حرارت دنبال می‌کند؛

و بدیهی است که یک اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شکافته از داخل تنها در خدمت تسریع مسیر ایران به‌سوی سرنوشت موردنظرش خواهد بود.