loader image

جستجو

The President of Turkey Recep Tayyip Erdogan and his Russian counterpart Russia's Vladimir Putin (R) review the honour guard at the Presidential Complex in Ankara on April 3, 2018.  
President Vladimir Putin arrived for a visit to Russia's increasingly close partner Turkey aimed at launching the construction of a nuclear power plant and coordinating policy on the war in Syria. / AFP PHOTO / ADEM ALTAN

المانتیور:
سود روسیه از اختلاف ترکیه با سازمان ملل و متحدان ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانتیور» در مطلبی به بررسی سود روسیه از اختلاف ترکیه با سازمان ملل و متحدان ناتو،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه المانتیور در مطلبی به‌قلم «امبرین زمان» نوشت: قرار بود شورای امنیت سازمان ملل امروز درباره تحولات پیلا، روستایی با قومیت مختلط در جزیره تقسیم‌شده قبرس که در آن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل روز جمعه درحالی‌که ترک‌های قبرس برای ساختن یک جاده غیرمجاز در منطقه تلاش می‌کردند، تشکیل جلسه دهد.

انتظار می‌رود که «کالین استوارت» -نماینده ویژه سازمان ملل در قبرس- پیش از گردهمایی شورای امنیت در نیویورک، در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده از تشدید تنش، آخرین تحولات را از طریق پیوند ویدئویی به اطلاع شورای امنیت برساند.

انگلیس، به‌ویژه ازآنجایی‌که درگیری‌ها در نزدیکی یکی از پایگاه‌های نظامی مستقل آن در جزیره رخ داد، وحشت‌زده شده است.

«جیمز کر لیندزی» -محقق انگلیسی- که از نزدیک دولت انگلیس را در امور قبرس دنبال می‌کند و به آن‌ها مشاوره می‌دهد، گفت: «بی‌ثباتی در قبرس برای ثبات پایگاه‌ها خوب نیست.»

ترکیه هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی نشان نمی‌دهد. وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ارسین تاتار، نخست‌وزیر جنگ‌طلب جمهوری ترک قبرس شمالی که صرفاً توسط آنکارا به رسمیت شناخته می‌شود، کاملاً حمایت می‌کند و اعلام کرد که ساخت‌وساز در جاده‌ای که پیلا را به روستای یگیتلر وصل می‌کند، ادامه خواهد یافت.

در این بیانیه آمده است: «غیرقابل توضیح است که به‌رغم این، سازمان ملل برای سال‌ها چشم خود را به روی اعمال دولت یونانی قبرس در منطقه حائل بسته و درعین‌حال مانع از برآوردن نیازهای بشردوستانه ترک‌های قبرس شده است.»

روسیه به‌وضوح امیدوار است که از این ماجرا برای دست‌مایه کردن تمایل آنکارا به سمت غرب در پی اجلاس ماه ژوئن ناتو در ویلنیوس، جایی که اردوغان به عضویت سوئد در ائتلاف مشروط به تصویب توسط پارلمان ترکیه چراغ سبز نشان داد، سوءاستفاده کند.

بنا به گزارش رسانه‌های قبرس یونانی، کرملین از صدور بیانیه محکوم‌کننده شورای امنیت که توسط انگلیسی‌ها تهیه و توسط واشنگتن و پاریس تأیید شده بود، جلوگیری کرد.

کرلیندزی به ال‌مانیتور گفت: «پوشش آنکارا در شورای امنیت به این ایده که روسیه در تلاش است ترکیه را جذب کند و به یونانی‌های قبرس برای تفکر در مورد اینکه روسیه در حال حاضر در کجا ایستاده است، اهمیت زیادی می‌دهد».

روسیه در اوایل این ماه اعلام کرد که خدمات کنسولی را به ده‌ها هزار روس که از زمان تهاجم این کشور به اوکراین در ماه فوریه سال 2022 به شمال ترکیه هجوم آورده‌اند، ارائه می‌کند.

این کشور همچنین اشاره‌هایی به این موضوع دارد که ممکن است برخلاف قوانین بین‌المللی پروازهای مستقیم خود را به قبرس شمالی آغاز کند.

برای سال‌های طولانی، جمهوری قبرس که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده بود، با پوشش دو سوم جزیره، به‌عنوان پناهگاه پول‌شویی برای میلیاردرهای روسی عمل کرد.

این کشور با امضای قراردادی در سال 2015 که به کشتی‌های نیروی دریایی روسیه اجازه می‌دهد در بنادر آن پهلو بگیرند، خشم غرب را برانگیخت. این قرارداد در ماه مارس سال 2022 به‌طور رسمی لغو شد و دسترسی آمریکا به قبرس یونان افزایش یافت.

برخی گمانه‌زنی می‌کنند که اقدامات آنکارا برای تحریک یونانی‌های قبرس به احیای مذاکرات صلح متوقف‌شده طولانی‌مدت برای اتحاد مجدد جزیره طراحی شده است.

قبرس از سال 1974، زمانی که نیروهای ترکیه به یک سوم شمالی حمله کردند تا از الحاق قبرس به یونان توسط رهبران یونانی جلوگیری کنند، تقسیم شده است.

در سال 2004، همه‌پرسی توسط سازمان ملل متحد برای اتحاد مجدد جزیره توسط ترک‌های قبرس حمایت شد و یونانی‌ها آن را رد کردند.

پیلا تنها روستای باقی‌مانده در جزیره است که یونانی‌ها و ترک‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند.

آخرین دور مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل که در سال 2017 در پیست اسکی کران مونتانای سوئیس برگزار شد، شاهد این بود که ترکیه با کاهش شدید تعداد نیروهای خود در این جزیره به سطوح قبل از سال 1974 که در حال حاضر مستقر شده بودند و بازگشت به قدرت، موافقت کرد.

«نیکوس آناستیادس» -رئیس‌جمهور وقت قبرس- که به نمایندگی از یونانی‌ها مذاکره می‌کرد، ظاهراً فرصت را از دست داد، زیرا او با انتخاب مجدد روبرو شد و متعهد شد که امتیازات بیشتری بگیرد. وی این ادعاها را رد می‌کند.

از آن زمان، آنکارا موضع خود را سخت‌تر کرده و مداخله خود را در شمال افزایش داده است تا نشان دهد که دیگر علاقه‌ای به تعصبات نیکوزیا ندارد.

در سال 2020، آنکارا تصمیم گرفت به تاتار اجازه دهد تا استراحتگاه ساحلی واروشا را که از سال 1974 به‌عنوان یک ابزار چانه‌زنی برای مذاکرات آتی بسته شده بود، باز کند.

گروه بین‌المللی بحران در ماه آوریل گزارش داد که آنکارا مواضع نظامی خود را در شمال مستقر کرده و پهپادها را در یک پایگاه هوایی در آنجا مستقر کرده و قصد دارد یک پایگاه دریایی در منطقه تریکومو که در زبان ترکی به نام ایسکله شناخته می‌شود، بسازد.

در همین حال، تاتار، نخست‌وزیر و متحد نزدیک اردوغان، از جدایی کامل از یونانی‌ها حمایت می‌کند.

باوجود تمام موضع‌گیری‌های جنگ‌طلبانه‌اش، موضع اردوغان ظریف‌تر است، او به‌جای استقلال کامل، خواستار موقعیت برابر برای ترک‌های قبرس است، اگرچه از اینکه نظراتش به این شکل تفسیر شود خوشحال است.