loader image

جستجو

NIAMEY, NIGER - AUGUST 06: Mohamed Toumba, one of the leading figures of the National Council for the Protection of the Fatherland, attends the demonstration of coup supporters and greets them at a stadium in the capital city of Niger, Niamey on August 6, 2023. The 7-day deadline given by Economic Community of West African States (ECOWAS) to the military junta on July 30 for the release and reinstatement of President Mohamed Bazum will expire before midnight. (Photo by Balima Boureima/Anadolu Agency via Getty Images)

نیوزویک:
چرا دولت آمریکا به کودتای نیجر اهمیت می‌دهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در یادداشتی  به بررسی این سوال پرداخت که چرا دولت آمریکا به کودتای نیجر اهمیت می‌دهد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در یادداشتی به‌قلم «جوسلین فرینگتون» «امیلی گرینهالگ» نوشت: در 26 جولای 2023 کودتای نظامی دیگری در نیجر رخ داد.

نه رئیس‌جمهور محمد بازوم و نه همکارانش در این کودتای بدون خونریزی و عمدتاً مسالمت‌آمیز کشته نشدند.

بااین‌حال، در مقایسه با به دست گرفتن خشونت‌آمیز قدرت در نیجر در سال 1999، و عدم اعتراض بین‌المللی پس‌ازآن، واکنش امروز عجیب به نظر می‌رسد.

کشورهای غربی همه پرسنل غیرضروری خود را از سفارتخانه‌های خود در نیجر تخلیه کردند.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) تهدید کرد که در صورت عدم بازگرداندن بازوم به قدرت، مداخله نظامی می‌کند، اگرچه به نظر می‌رسد حکومت‌نظامی این ادعا را بلوف می‌خواند.

این واکنش نسبت به واکنش بین‌المللی به دیگر کودتاهای اخیر بسیار متفاوت است.

چرا نیجر این‌قدر مهم است؟ یا بهتر است بگوییم، چرا این کودتای خاص این‌همه توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده است؟

نیجر از زمان استقلال در سال 1960 تاکنون شش کودتا را پشت سر گذاشته است و تنها در سال 1993 اولین انتخابات مستقیم مبتنی بر حوزه انتخابیه خود را برگزار کرد. آرمان‌های دموکراتیک برای اولین بار توسط فرانسه، استعمارگر آن‌ها، در دهه 1960 به کشورهای آفریقای غربی مانند نیجر تحمیل شد.

در میان کشورهای غرب آفریقا، تصور گسترده‌ای وجود دارد که فرانسه در طول سال‌ها از مزایای بسیار زیادی برخوردار شده است و از موقعیت خود سوءاستفاده می‌کند و در امور مستقل و سیاست کشورهای آفریقایی مداخله می‌کند.

هنگامی‌که نظامیان در مالی، بورکینافاسو، چاد و گینه قدرت را به دست گرفتند، به این سیاست‌های استثمارگرانه و همچنین ناتوانی فرانسه در ایجاد امنیت در منطقه‌ای که از اوایل دهه 2000 تحت تأثیر افراط‌گرایی خشونت‌آمیز بود اشاره کردند.

پس از کودتا، هم مالی و هم بورکینافاسو مزدوران گروه واگنر را باهدف بازگرداندن امنیت استخدام کردند، به این امید که ممکن است درجایی که فرانسوی‌ها شکست خوردند موفق شوند.

در راهپیمایی‌های اخیر کودتاگران در نیجر، پرچم روسیه را به اهتزاز درآوردند. این خبر بدی برای فرانسه و آمریکاست که بر موفقیت نسبی نیجر به‌عنوان یک دموکراسی باثبات تکیه کرده بودند.