loader image

جستجو

انرژی اینتلیجنس:
چه چیزی سیاست تحریم‌های بایدن علیه ایران را هدایت می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه « انرژی اینتلیجنس» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به افزایش صادرات ایران، به بررسی این موضوع که چه چیزی سیاست تحریم‌های بایدن علیه ایران را هدایت می‌کند، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه انرژی اینتلیجنس در یادداشت تازه خود نوشت:صادرات ایران در حال افزایش است؛ این امر تا حدی تحت کاهش آشکار سیاست تحریم‌های آمریکا ‌به‌دنبال تنش‌زدایی و عملکرد تهران در دور زدن چهار دهه تحریم‌های آمریکا بوده است.

اجرای تحریم‌ها عمدتاً شامل اعمال قدرت دیپلماتیک واشنگتن به‌منظور متقاعد کردن، سرزنش کردن یا هشدار دادن به شرکت‌کنندگان در زنجیره صادرات برای اجتناب از تجارت با ایران بود، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها کم شده و در عوض آمریکا تحریم‌های روسیه را در اولویت قرار داده است.

بر اساس یک منبع ایرانی و داده‌های یک شرکت تحلیلی، صادرات نفت خام ایران، عمدتاً به چین، در ماه آگوست به حدود 1.4 میلیون بشکه در روز رسید که از میانگین 1 میلیون بشکه در روز در سه‌ماهه اول سال 2023 بیشتر بود.

به نظر می‌رسد مذاکرات بر اجرای ضعیف‌تر تحریم‌های نفتی و بازگشایی سرمایه‌های مسدود‌‌‌‌‌‌‌شده ایران متمرکز است و این در ازای کاهش غنی‌سازی اورانیوم توسط تهران و تسهیل آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده است.

با داغ شدن مبارزات انتخاباتی، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، احتمالاً از افزایش بشکه‌های نفت در بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت و تورم استقبال می‌کند.

تمدید کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه در روز چهارشنبه، قیمت‌های آتی برنت را به بالاترین رقم 10 ماهه 90.60 دلار رساند.

تحلیلگران می‌گویند این تعدیل‌ها در تاکتیک‌ها نیز به دلیل تمرکز دولت بایدن بر مقابله با جنگ روسیه علیه اوکراین و دنبال کردن گرم شدن روابط با چین است.

«برایان اوتول» یکی از مقامات سابق خزانه‌داری آمریکا که اکنون در شورای آتلانتیک حضور دارد، همچنین خاطرنشان می‌کند که سرکوب محموله‌های نفتی ایران ممکن است در غیاب یک ائتلاف جهانی، دستاوردهای محسوسی در سیاست نداشته باشد.

اقدامات تحریمی آمریکا پس از شکست مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 در ماه سپتامبر 2022 تشدید شد، اما تمرکز بر سرکوب معترضان داخلی از سوی تهران و تأمین تسلیحات به روسیه، در کنار برخی اقدامات نفتی بود.

ارتباط با چین، به‌عنوان کلیدی برای مهار افزایش جریان نفت ایران که در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد انقباض بازار در سه‌ماهه چهارم سال 2022 رخ داد، تلقی می‌شود.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دولت ترامپ، گفت که اجرای تحریم‌ها در دولت بایدن در مقایسه با کارزار «فشار حداکثری» ترامپ ضعیف شده است؛

اما این تغییر نشان‌دهنده اولویت‌های جدید سیاست آمریکا است.

این‌ها شامل تلاش واشنگتن در سال 2022 برای احیای توافق هسته‌ای و (موضوع) روسیه است. مقامات ارشد غربی این هفته در امارات هستند تا بر توقف صادرات محصولات دومنظوره به روسیه فشار بیاورند.

زمانی که مقامات خزانه‌داری از امارات، ترکیه و عمان در ماه می بازدید کردند، تحریم‌های روسیه نیز بیشترین اعتبار را داشت.

به‌گفته برخی مقامات، موضوع دیگر این است که اجرای قوی تحریم‌ها و اجرای آن تنش‌ها با چین را بیشتر می‌کند، به این معنی که اشتیاق جدی برای کاهش صادرات ایران وجود ندارد.

تأثیر بر تجارت نفت ایران که بیشتر آن به پالایشگاه‌های چینی (و نه شرکت‌های بزرگ دولتی) می‌رود، ممکن است بسیار کم باشد.

این پالایشگاه‌ها عمدتاً برای نفت خام ایران طراحی‌شده‌اند و تنها مؤسسات مالی خاصی (آن‌هایی که در معرض سیستم مالی آمریکا نیستند) در این تجارت شرکت می‌کنند.