loader image

جستجو

Despite the inhibiting factors, cooperation between China and Russia is growing

آسیا تایمز:
به‌رغم عوامل بازدارنده، همکاری چین و روسیه رو به رشد است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «آسیا تایمز» در مطلبی ضمن اشاره به تحریم‌های بین المللی، همکاری چین و روسیه رو به رشد است،‌ تاکید کرد: صادرات چین به روسیه محرک اصلی این رشد بوده است که در هشت ماهه اول سال 2023 به میزان قابل توجه 63.2 درصد افزایش یافته است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه آسیا تایمز در مطلب تازه خود به‌قلم « میخائیل کارپوف» نوشت:  در میان تحریم‌های بین‌المللی و آشفتگی‌های سیاسی، چین و روسیه در حال تقویت روابط اقتصادی و سیاسی خود هستند و تردیدهای اولیه در مورد شراکت خود را به چالش می‌کشند.

با نزدیک شدن به مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک، همه نگاه‌ها به هیئت تجاری چین معطوف است که نشان‌‌‌دهنده روابط رو به رشد بین دو کشور است.

ژانگ هانهویی سفیر چین در روسیه بر اهمیت این مجمع ‌به‌عنوان بستری برای پیشبرد همکاری بین دو کشور تأکید کرده است.

سال گذشته، از آنجایی که تحریم‌های غرب بسیاری از شرکت‌ها را به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین مجبور به خروج از روسیه کرد، شرکت‌های چینی این روند را متوقف کردند و باقی ماندند و سهم ‌‌‌‌‌قابل‌توجهی از بازار روسیه را به دست گرفتند.

این انعطاف‌پذیری باعث شده است که تجارت بین چین و روسیه در سال 2023 با 13.3 درصد افزایش به 155.1 میلیارد دلار برسد.

صادرات چین به روسیه محرک اصلی این رشد بوده است که در هشت ماهه اول سال 2023 به میزان قابل توجه 63.2 درصد افزایش یافته است.

‌‌‌‌‌به‌رغم افزایش 32 درصدی صادرات روسیه به چین، تفاوت پولی بین این دو همچنان ناچیز است. هر دو کشور هدف بلندپروازانه‌ای برای رسیدن به 200 میلیارد دلار گردش تجاری دوجانبه تا سال 2024 تعیین کرده‌اند، هدفی که با توجه به نرخ‌های رشد فعلی به نظر می‌رسد ‌به‌طور فزاینده‌ای محتمل باشد.

نفوذ چین در اقتصاد روسیه در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، مخابرات و لوازم الکترونیکی مصرفی در حال گسترش است.

به ویژه صنعت خودروسازی چین موفقیت ‌‌‌‌‌قابل‌توجهی را تجربه کرده است، ‌به‌طوری که تحویل خودروهای سواری چینی به روسیه در نیمه اول سال به میزان خیره‌کننده 543 درصد افزایش یافته است و بیش از 70 درصد از بازار واردات خودرو روسیه را تشکیل می‌دهد.

به نوبه خود، شرکت‌های روسی، ‌‌‌‌‌به‌رغم مواجهه با چالش‌ها، در حال یافتن فرصت‌هایی در چین هستند.

سیبور، یک غول پتروشیمی، صادرات پلیمرها، لاستیک‌ها و سایر محصولات خود را به چین افزایش داده و از پرداخت‌ها به ارزهای ملی سود می‌برد.

اودوکان، یک شرکت معدنی روسی، در حال آماده شدن برای شروع تولید مس با هدف چین است که با تقاضای فزاینده چین برای مس در خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر مطابقت دارد.

پروژه‌های بزرگ انرژی مانند خط لوله نفت روسیه-چین، خط لوله گاز پاور آو سیبری و نیروگاه هسته‌ای تیانوان در همکاری اقتصادی روسیه و چین نقش اساسی داشته‌اند.

با این حال، تغییر چشم‌انداز اقتصادی و جهت‌گیری صادرات، همکاری در بخش کشاورزی، تجارت الکترونیک و بانکداری را پیش می‌برد.

نیروی محرکه این همکاری که ‌به‌سرعت در حال رشد است، اقدامات محدودکننده غرب و تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکاست.

روسیه و چین هر دو ‌به‌دنبال کاهش اتکای خود به دلار آمریکا هستند، با هدف روسیه محافظت از اقتصاد خود در برابر تحریم‌ها، و چین در تلاش برای ترویج یوان ‌به‌عنوان یک ارز بین‌المللی جایگزین.

به‌رغم تنش‌های جهانی، روسیه و چین تمایل به همکاری و همسویی با منافع و اهداف ملی مربوطه خود دارند. مشارکت پر رونق آن‌ها که با انعطاف اقتصادی و هم‌افزایی سیاسی تقویت شده است، همچنان انتظارات اولیه را نادیده می‌گیرد.