loader image

جستجو

ویک:
آیا سفر بایدن به ویتنام، هشداری برای چین است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «ویک» در یادداشت خود با اشاره به سفر رییس جمهور آمریکا به جنوب شرق آسیا،‌ بررسی این سوال پرداخت که آیا سفر بایدن به ویتنام، هشداری برای چین است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه ویک در یادداشت خود به‌قلم «رافی شوارتز» نوشت: بایدن پیام روشن و مختصری برای کسانی داشت که نمی‌دانستند سفر او به جنوب شرق آسیا با هدف ارسال پیام به پکن بوده است یا نه.

او در مصاحبه با خبرنگاران و درحالی‌که بابت ایجاد رابطه حسنه دوباره با ویتنام شادمان بود، گفت: « من نمی‌خواهم چین را مهار کنم.»

با وجود سخنان دلگرم‌کننده، حضور بایدن در ویتنام و کنفرانس « جی‌بیست»، در بحبوحه بحث بهترین واکنش نسبت به تمایل چین برای انعطاف‌پذیری ژئوپلیتیکی خود، مانع محکمی در برابر چین بوده است.

روابط تازه تقویت‌شده آمریکا با ویتنام به هر دو کشور این امکان را می‌دهد که گذشته خود را پشت سر بگذارند و بر نگرانی مشترک حول جاه‌طلبی‌های چین تمرکز کنند.

بایدن برای ایجاد شبکه‌ای از متحدان منطقه‌ای، برای مقابله با اقدامات تهاجمی پکن، تلاش می‌کند.

بهبود روابط بین آمریکا و ویتنام نشان می‌دهد که ویتنام از پیشروی پکن در دریای چین جنوبی می‌ترسد.

آمریکا و متحدانش در تلاش هستند تا از کشور‌های واقع در نیم‌کره‌ جنوبی، یک اجماع جهانی علیه روسیه ایجاد کنند.

روسیه در حال حاضر، در حال مذاکره برای تسهیلات اعتباری 8 میلیارد دلاری برای خرید تسلیحات سنگین از متحد کمونیست خود است.

به نقل از اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، ویتنام نقش پیشرو در شبکه رو به رشد مشارکت آمريكا در اقیانوس هند و آرام خواهد داشت.

چین، قبل از ‌‌‌‌‌اینکه بایدن به ویتنام برود، از سفر او انتقاد کرده بود.

در همین حال، روابط بهبودیافته با ویتنام، صنعت تولید مواد نیمه‌رسانا و زنجیره تامین، که عامل اصلی تنش روابط بین آمریکا و چین است را بهبود می‌بخشد.

ویتنام، به‌عنوان متحد تلقی نمی‌شود. نقش متعاد‌ل‌کننده روابط پرتنش بین آمریکا و چین و رويارويي‌هاي پيوسته اين دو ابرقدرت، بر عهده ويتنام خواهد بود.