loader image

جستجو

Why does China give satellites to Egypt

ژئوپولیتیکال مانیتور:
چرا چین به مصر ماهواره می‌دهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «ژئوپولیتیکال مانیتور» در مقاله‌ای ضمن اشاره به اینکه مصر اولین کشور افریقایی پیشرو در انتقال فناوری است، تاکید کرد با همکاری‌ها و مشارکت‌های مداوم، چین به گسترش نفوذ خود در زمینه اکتشاف فضا و فناوری ماهواره‌ای در سراسر جهان ادامه می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه ژئوپولیتیکال مانیتور مقاله‌ای به‌قلم «آروشی سینگ» منتشر کرد که در آن آمده است: پس از تحویل دو نمونه اولیه ماهواره توسط چین به مصر، این کشور به اولین کشور آفریقایی با قابلیت مونتاژ، ادغام و آزمایش ماهواره‌ها (AIT) تبدیل شد.

مدیر اجرایی آژانس فضایی مصر، شریف صدکی، اظهار داشت که بزرگ‌ترین مرکز مونتاژ، ادغام و آزمایش ماهواره در آفریقا و غرب‌آسیا که از طریق کمک مالی پکن ساخته شده است، افتتاح شد.

این مرکز نه‌تنها صنعت ماهواره را در مصر بومی می‌کند، بلکه این کشور را به‌عنوان یک کشور پیشرو در انتقال فناوری به آفریقا قرار می‌دهد.

مصر اعلام کرد که ماهواره «مصرست 2» قرار است در ماه اکتبر از چین پرتاب شود.

چین به مصر در ایجاد، مونتاژ و یکپارچه‌سازی مرکز آزمایشی ماهواره‌ای جامع کمک خواهد کرد، جایی که دانشمندان و مهندسان چینی و مصری به‌طور مشترک بر روی مونتاژ و آزمایش این ماهواره مصری کار می‌کنند.

مقامات مصری اعلام کرده‌اند که این ماهواره با شناسایی دقیق انواع محصولات و برنامه‌ریزی توزیع آن‌ها بر اساس شرایط جوی و خاکی و همچنین با اکتشاف منابع معدنی، تسهیل برنامه‌ریزی شهری و نظارت بر دگرگونی‌های ساحلی، منابع ملی را به‌طور مؤثری به کار می‌گیرد.

این انتقال فناوری ماهواره‌ای یک دستاورد قابل‌توجه برای چین به شمار می‌رود، زیرا این اولین بار است که آزمایش جامعی را بر روی یک ماهواره در خارج از کشور خود انجام می‌دهد و برای اولین بار پروژه همکاری ماهواره‌ای مشترکی را در یک کشور خارجی با موفقیت اجرا می‌کند.

علاوه بر این موضوع، کشورهایی مانند پاکستان و مصر تمایل به افزایش وابستگی به چین برای زیرساخت‌های دیجیتالی خود دارند و ممکن است مستعد استفاده از اینترنت ماهواره‌ای چینی در شبکه‌های خود باشند.

نفوذ اقتصادی قوی چین در اقتصادهای مختلف، به پکن این قدرت را می‌دهد که کشورهای مختلف را از پذیرش و منت‌کشی برای خدمات آمریکایی منصرف کند.

هدف کنونی چین جدیدترین مسابقه فضایی ارائه اینترنت ماهواره‌ای در زمان واقعی و کم تأخیر برای ارتباطات صنعتی و تجاری و همچنین ارائه سریع‌تر انتقال داده است که می‌تواند از نظر تاکتیکی بسیار حیاتی باشد.

برای این منظور، کارشناسان می‌گویند که «استراتژی چین تمرکز بر کشورهای نوظهور است که با محدودیت‌های مالی مواجه هستند» و «کشورهایی را که هیچ ماهواره‌ای در مدار ندارند هدف قرار می‌دهد»؛

ماهواره‌های چینی به دلیل مقرون به‌صرفه بودن برای کشورهای در حال توسعه جذاب هستند و چین نیز برای معاملات ماهواره‌ای خود، کمک مالی به همراه مزایای اضافی مانند انتقال فناوری و آموزش را ارائه می‌دهد.

با همکاری‌ها و مشارکت‌های مداوم، چین به گسترش نفوذ خود در زمینه اکتشاف فضا و فناوری ماهواره‌ای در سراسر جهان ادامه می‌دهد.

کمک‌های ماهواره‌ای مصری همسو با جاه‌طلبی گسترده‌تر چین برای گسترش حضور خود در فضا و خدمات ماهواره‌ای است.

در حالی که از طرح کمربند و جاده حمایت می‌کند و منافع استراتژیک خود را در آفریقا تقویت می‌کند و در نتیجه پکن را برای شکل دادن به چشم‌انداز جهانی ارتباطات و اتصال ماهواره‌ای تشکیل می‌دهد.

حضور رو به گسترش چین در صنعت ماهواره همچنین نشان‌دهنده تمرکز استراتژیک چین بر کشورهای نوظهور است که اهرم‌های محدودی برای مذاکره یا کنترل مسیر پروژه‌های خود دارند.