loader image

جستجو

A monitor streams a live feed of Tayyip Erdogan, Turkey's president, speaking during the United Nations General Assembly (UNGA) in New York, US, on Tuesday, Sept. 20, 2022. US President Biden, UK Prime Minister Truss and New Zealand Prime Minister Ardern are among the heads of state attending this year after Covid-19 moved the gathering online in 2020 and limited the in-person event in 2021. Photographer: Jeenah Moon/Bloomberg

المانتیور:
سفر اردوغان به شورای امنیت سازمان ملل با مشکل مواجه شد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانتیور» در گزارش خود با اشاره به اینکه اردوغان روند تصویب پیوستن سوئد به ناتو را به بعد از تعطیلات تابستانی پارلمان ترکیه موکل کرد، تاکید کرد: سفر اردوغان به شورای امنیت سازمان ملل با مشکل مواجه شد

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه المانتیور در گزارش خود به‌قلم «ازگی آکین» خبر داد: «رجب طیب اردوغان» روز شنبه برای شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) در هفته آینده به شهر نیویورک سفر کرد.

در سفری که قرار است تلاش‌های آنکارا را با کشورهای منطقه پیش ببرد، اما بعید به نظر می‌رسد که بر بن‌بست روابط آمریکا بر سر پیوستن سوئد به ناتو غلبه کند.

برنامه اردوغان تاکنون بر دیپلماسی اروپایی و منطقه‌ای تمرکز دارد.

او روز دوشنبه با «کریاکوس میتسوتاکیس» -نخست‌وزیر یونان- و در آینده، با «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر اسرائیل- دیدار خواهد کرد.

اردوغان همچنین دیداری دوجانبه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواهد داشت و قرار است روز سه‌شنبه در مجمع سخنرانی کند.

دیدارهای اردوغان با رهبران یونان و اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که آنکارا در حال افزایش تلاش‌ها برای از سرگیری روابط از هم پاشیده با رقبای منطقه‌ای سابق خود است.

دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با نتانیاهو اولین دیدار رو در رو بین آن‌ها پس از سال‌ها اختلاف خواهد بود.

در همین حال، سؤال واقعی این است که آیا ترافیک دیپلماتیک در نیویورک باعث پیشرفت در روابط دوجانبه بین آنکارا و واشنگتن خواهد شد یا خیر.

به گفته «سونر کاگاپتای» -مدیر برنامه تحقیقاتی ترکیه- در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، روابط آنکارا و واشنگتن از «مشکل اعتماد متقابل» بر سر ترکیه که مانع از پیوستن سوئد به ناتو و شکست واشنگتن در انعقاد اف-16 ترکیه شده است، رنج می‌برد.

کاگاپتای به المانیتور گفت: «در این مرحله، به نظر من طرف‌ها به آرامی اعتماد خود را نسبت به توانایی یکدیگر در انجام کار از دست می‌دهند. این فقط اردوغان نیست، بلکه نخبگان امنیت ملی هستند که اهمیت زیادی به موضوع اف-16 می‌دهند.»

ترکیه در ماه اکتبر سال 2021 درخواست خرید 20 میلیارد دلار جنگنده اف-16 و نزدیک به 80 کیت مدرنیزه را داشت.

اعضای بلندپایه کنگره با این فروش مخالفت کرده‌اند، اما اگر آنکارا پیشنهاد سوئد را تصویب کند، روابط با یونان را بهبود بخشد و از روسیه فاصله بگیرد، می‌توانند موضع خود را کاهش دهند.

اردوغان با کنار گذاشتن اعتراضات خود به پیوستن سوئد به ناتو پس از یک سال مقاومت، در حاشیه نشست ناتو در ویلنیوس در ماه جولای به تصویب ترکیه چراغ سبز نشان داد.

اما بعداً روند تصویب را به ماه اکتبر، زمانی که پارلمان ترکیه از تعطیلات تابستانی بازمی‌گردد، موکول کرد.

ابهامات پیرامون این موضوع با اظهارات اردوغان هفته گذشته در حاشیه اجلاس گروه 20 در هند بیشتر شد.

با وجود اینکه ائتلاف حاکم او اکثریت پارلمانی را در اختیار دارد، وی گفت که این به عهده او نیست، بلکه پارلمان ترکیه است که تصمیم بگیرد که آیا سوئد را تصویب کند یا خیر.

اردوغان به خبرنگاران گفت: «اگر شما بگویید که کنگره تصمیم خواهد گرفت [درباره فروش اف-16 به ترکیه]، در آن صورت ما در ترکیه نیز کنگره داریم».

این امکان برای من وجود ندارد که به تنهایی [به سوئد] بله بگویم، مگر اینکه چنین تصمیمی در پارلمان تصویب شود.

اردوغان همچنین ‌به‌دنبال دعوت از کاخ سفید بوده است که با انتخاب مجدد او در ماه می جسارت بیشتری پیدا کرده است.

جو بایدن، با همتایان پیشین خود، دونالد ترامپ، باراک اوباما و جورج دبلیو بوش، نه در سفر به ترکیه و نه دعوت از رهبر ترکیه به کاخ سفید در سه سال اول ‌‌‌ریاست‌جمهوری، شکست خورد.

کاگاپتای استدلال کرد، با این حال، همان‌طور که اوضاع پیش می‌رود، میزبانی بایدن از اردوغان در دفتر بیضی بعید به نظر می‌رسد.

او توضیح داد که عدم دعوت از کاخ سفید باعث ایجاد احساس بی‌اعتمادی در آنکارا می‌شود.

گونل تول، مدیر مؤسس برنامه ترکیه در مؤسسه غرب‌آسیا در واشنگتن، موافقت کرد که با توجه به وضعیت کنونی روابط، نشست احتمالی کاخ سفید در برنامه نیست.

تول گفت که به تعویق انداختن تصویب سوئد از سوی اردوغان به ماه اکتبر منجر به ناامیدی بزرگ در طرف آمریکایی شده است.

او به المانیتور گفت: پس از یک سری تعهدات، اردوغان بیرون آمد و گفت که این اتفاق قبل از ماه اکتبر رخ نخواهد داد که به نوبه خود خشم کاخ سفید و بایدن را برانگیخت، زیرا هم دولت و هم خود بایدن آن را نوعی تحقیر می‌دانستند.

تول گفت: «در این مرحله، کاخ سفید می‌گوید که موضوع اف-16 تنها پس از پایان قرارداد سوئد قابل بررسی است و تا آن زمان، نشست کاخ سفید امکان‌پذیر نخواهد بود».

این کارشناس افزود: گسترش ناتو برای کاخ سفید هم برای میراث بایدن و هم ‌به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازگرداندن وجهه آمریکا در سطح جهان پس از دولت ترامپ اهمیت زیادی داشته است.

«هاکان فیدان» -وزیر امور خارجه ترکیه اردوغان- را همراهی می‌کند و همچنین قرار است در حاشیه این اجلاس با همتایان خارجی خود دیدار کند.

این اولین سفر فیدان ‌به‌عنوان وزیر خارجه از زمان تصدی این سمت در ماه ژوئن گذشته به آمریکا خواهد بود.

رسانه‌های ترکیه‌ای نزدیک به رئیس‌جمهور گزارش دادند که اردوغان قرار است روز چهارشنبه با ایلان ماسک، تاجر میلیاردر آمریکایی، دیدار و با نمایندگان شرکت‌های برجسته آمریکایی دیدار کند.

نشست‌های شیمشک با مدیران صندوق‌ها و پورتفولیوی مستقر در آمریکا در حاشیه کنفرانس سرمایه‌گذاری ترکیه که روز سه‌شنبه در شهر نیویورک برگزار می‌شود، زمینه را برای میزگرد فراهم می‌کند.