loader image

جستجو

Trump's warning to Iran

نیوزویک:
هشدار ترامپ به ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» نوشت: دونالد ترامپ روز دوشنبه درباره توافق جو بایدن برای تامین امنیت پنج شهروند آمریکایی که توسط ایران بازداشت شده بودند، هشدار داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزیویک در مطلب تازه خود با اشاره به هشدار ترامپ به ایران، نوشت:.توافق بایدن که در ماه آگوست اعلام شد و مذاکره آن دو سال به طول انجامید، به دلیل امتیازاتش به ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

دولت بایدن موافقت کرد که 6 میلیارد دلار از وجوه نفتی ایران را که در حال حاضر در یکی از بانک‌های کره جنوبی نگهداری می‌شود، آزاد کند و همچنین در ازای دریافت این پنج آمریکایی، پنج زندانی ایرانی را که در آمریکا با اتهامات وارده روبرو شده‌اند، بازگرداند.

در همین حال، منتقدان این توافق گفته‌اند که این معامله می‌تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد یا دستگیری تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها را تشویق کند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه درباره توافق جو بایدن برای تامین امنیت پنج شهروند آمریکایی که توسط ایران بازداشت شده بودند، هشدار داد.

 

ترامپ که در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال 2024 برای به چالش کشیدن بایدن در نوامبر آینده شرکت می‌کند، این توافق را به باد انتقاد گرفت و گفت: «من 58 گروگان را از کشورهای مختلف از جمله کره‌شمالی به خانه آوردم و هرگز هیچ پولی پرداخت نکردم.

همه آن‌ها فهمیدند که باید بگذارند این افراد به خانه بیایند! در پایان کار به گونه‌ای شد که کشورها حتی گفتگو را شروع نکردند و درخواست کردند.»

رئیس جمهور سابق آمریکا از قراردادهای قبلی بایدن برای آزادی شهروندان آمریکایی از بازداشت مخالفانش انتقاد کرده است.

در حالی که ترامپ می‌گوید هرگز چیزی پرداخت نکرده است، اما دولت او در معاملات گروگان‌ها امتیازاتی داده است.

در سال 2019، کوین کینگ آمریکایی و تیموتی ویکس استرالیایی در ازای سه رهبر طالبان معامله شدند.

سال بعد، آمریکا یک دانشمند ایرانی را تنها چند روز قبل از آزادی تفنگداران دریایی مایکل وایت از بازداشت ایران بازگرداند، هرچند مقامات مبادله زندانیان را رد کردند.

دولت بایدن از این مبادله دفاع کرده است.

بایدن روز دوشنبه همچنین هشدار داد که هر کسی که پاسپورت آمریکایی دارد نباید به ایران سفر کند و این هشدار دیرینه وزارت خارجه را دوچندان کرد.