loader image

جستجو

The simultaneous shutdown of the government and the impeachment of the president

امریکن کانزروتیو»:
همزمانی تعطیل‌شدن دولت و استیضاح رئیس‌جمهور

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه « امریکن کانزروتیو» در گزارشی با اشاره به همزمانی تعطیل شدن دولت و استیضاح رییس جمهور آمریکا، نوشت: . استیضاح بایدن باید از طریق مذاکرات مخفیانه پیرامون هزینه‌های دولت و پس‌از جلوگیری از تعطیلی دولت اتفاق می‌افتاد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه امریکن کانزروتیو در گزارشی نوشت: «کوین مک‌کارتی» -رئیس مجلس نمایندگان- استیضاح رئیس‌جمهور را به روند اجرایی مجلس اضافه کرده است.

آیا این کار به جلوگیری از تعطیلی دولت، کمکی خواهد کرد؟ اگر قانون‌گذاران بخواهند از تعطیلی دولت جلوگیری کنند، کارهای زیادی باید انجام شود.

روز سه‌شنبه، کوین مک‌کارتی اعلام کرد که به مجلس دستور داده است تا استیضاح جو بایدن را به علت معاملات تجاری‌اش آغاز کند

. تاکنون، تحقیقات مجلس نمایندگان حول رئیس‌جمهور و خانواده‌اش، بیان‌گر فساد این خانواده بوده است. مسئولیت استیضاح بر عهده کمیته نظارت و کمیته قضایی مجلس خواهد بود.

به نظر می‌رسد حرکت مک‌کارتی به سمت استیضاح، امتیازدادن به محافظه‌کاران مجلس نمایندگان باشد، گروهی که مک‌کارتی باید حمایت آن‌ها را برای تصویب هرگونه لایحه‌ی مالی جلب کند.

هرچه لوایح بودجه بیش‌تری توسط مک‌کارتی تصویب شود، موقعیت بهتری برای مذاکره با سنا خواهد داشت.

اگر قوه مقننه بخواهد بودجه دولت را برای سال مالی آینده به روش قدیمی تامین کند، باید اکثریت قریب به اتفاق لوایح 12‌گانه تخصیصی مجلس نمایندگان و سنا، تصویب و با یکدیگر مصالحه شوند.

علیرغم پیشرفت‌های بیش‌تر در این زمینه نسبت به سال‌های اخیر، بعید نیست که کنگره این کار را انجام دهد.

اکنون، این راه‌حل نامحتمل به نظر می‌رسد، زیرا تنش‌های بین محافظه‌کاران مجلس و رهبری حزب جمهوری‌خواه، منجر به ناتوانی در پیشبرد لایحه‌ی بودجه‌ای شده است که بودجه وزارت دفاع را تامین می‌کند.

گزینه محتمل بعدی، حصول توافق‌نامه‌ای برای تامین مالی چند ماه آینده دولت است تا مذاکرات هزینه‌های سال مالی آینده به نتیجه برسد.

با این وجود، رسیدن به یک راه‌حل قطعی و قبل از پایان مهلت مجلس در 30 سپتامبر، کار دشواری خواهد بود

. این امر به دلیل مسائل مجلس نمایندگان است، جایی‌که محافظه‌کاران گروه آزادی به فشار بر کوین مک‌کارتی ادامه می‌دهند تا توافق‌نامه‌ای حاصل نشود که منجر به پدیدآمدن هزینه‌های مشابه سال ۲۰۲۲ برای دولت شود. همان‌طور که « امریکن کانزروتیو» پیش از این گزارش داده بود، گروه آزادی مجلس نمایندگان خواسته‌هایی را منتشر کرده است.

این خواسته‌ها شامل: « بازپرداخت هزینه‌ها، تضمین امنیت مرزها، پایان‌دادن به استفاده ابزاری از دولت فدرال، توقف سیاست‌های « بیداری» پنتاگون و جلوگیری از ارسال کمک‌های کلان به اوکراین» می‌شود.

مک‌کارتی، که قبلاً به دلیل روابط تجاری خانواده بایدن، حمایت خود را از استیضاح رئیس‌جمهور اعلام کرده بود، فکر می‌کند این روش، یک روش بی‌دردسر برای جلو‌بردن لایحه بودجه دولت به منظور جلوگیری از تعطیلی آن است.

مطمئنا محافظه‌کاران مجلس از استیضاح استقبال می‌کنند، اما این امر نگرانی آن‌ها نسبت به مسئله اصلی را کاهش نمی‌دهد.

محافظه‌کاران از خواسته‌های اعلام‌شده خود در مورد راه‌حل کوتاه‌مدت یا بلندمدت لایحه بودجه، عقب‌نشینی نخواهند کرد.

« اسکات پری» -عضو مجلس نمایندگان،-در کنفرانس مطبوعاتی سه‌شنبه به خبرنگاران گفته است: « ما به توافق‌نامه‌ای که سیاست‌ها و هزینه‌های دوران بایدن، شومر و پلوسی را ادامه دهد، علاقه‌ای نداریم و با آن موافق نیستیم.»

استیضاح یک فرآیند سیاسی است. منطقی نیست که بگوییم استیضاح رئیس‌جمهور هیچ ارتباطی با انتخابات 2024 ندارد.

همه، به خصوص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه، که برای استیضاح بایدن به مک‌کارتی فشار وارد می‌کند، این موضوع را می‌دانند.

همان‌طور که جود روسو، سردبیر « امریکن کانزروتیو» اشاره کرده، مک‌کارتی تضمین کرده است که پوشش خبری تخلفات خانواده بایدن در مطبوعات مانند سال 2020 نخواهد بود.

هیچ راهی برای رسانه‌ها وجود نخواهد داشت که از پوشش روند استیضاح خودداری کنند.

استیضاح ترامپ توسط مجلس در سال 2019، عامل موثری در انتخابات ۲۰۲۰ نبود.

بین استیضاح ترامپ و انتخابات ۲۰۲۰، همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد، به همین خاطر، استیضاح او، چندان تاثیر زیادی بر انتخابات نگذاشت، اما 14 ماه در عرصه سیاست، زمان کمی نیست و اتفاقات زیادی می‌تواند در طول این مدت رخ دهد.

دموکرات‌ها در طول انتخابات 2020 استیضاح ترامپ را برجسته می‌کردند، اما استیضاح او برای رای‌دهندگان مهم نبود. اگر جمهوری‌خواهان می‌خواستند از استیضاح بایدن سود ببرند، باید تا سال 2024 منتظر می‌ماندند.

همان‌طور که روسو استدلال کرده، اجرای استیضاح نیازمند منابع زیادی است. نمایندگان مجلس، کارمندان و زمان محدودی دارند. استیضاح همه کارهای مجلس را متوقف خواهد کرد. جمهوری‌خواهان برای این‌که بتوانند از تعطیلی دولت جلوگیری کنند، باید بتوانند از تمام ظرفیت‌های مجلس استفاده کنند.

استیضاح بایدن باعث ایجاد حواس‌پرتی نسبت به تعطیلی دولت می‌شود. استیضاح بایدن باید از طریق مذاکرات مخفیانه پیرامون هزینه‌های دولت و پس‌از جلوگیری از تعطیلی دولت اتفاق می‌افتاد.

برخی از افراد فعال در حوزه سیاست نیز با توجه به بحث‌های سال قبل حول قضیه سقف بدهی، می‌گویند که اعلامیه رسمی مجلس مبنی بر آغاز استیضاح بایدن، باید قبل از حصول اطمینان از عدم تعطیلی دولت اعلام می‌شد.

اگر مک‌کارتی به وعده خود مبنی بر آغاز استیضاح عمل نکند، محافظه‌کاران مجلس می‌توانند طرح استیضاح او را مطرح کنند.

این کار برای اعضای گروه آزادی، مخاطره‌آمیز است، اما بزرگ‌ترین بازنده این ماجرا، مک‌کارتی خواهد بود، مردی که به خاطر حضور طولانی‌مدتش در سیاست و روحیه شکست‌ناپذیری که دارد، شناخته شده است.