loader image

جستجو

Erdogan and Aliyev meeting to determine the fate of Karabagh

اوراکتیو:
دیدار اردوغان و علی‌اف برای تعیین سرنوشت قره‌باغ

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اوراکتیو» در مطلب تازه خود با اشاره به دیدار اردوغان و علی اف برای تعیین سرنوشت قره‌باغ، نوشت:‌ هدف ترکیه ایجاد یک کریدور برای اتصال نخچوان به سرزمین اصلی آذربایجان است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اوراکتیو در مطلب تازه خود به‌قلم «گئورگی گوتف» نوشت: اردوغان، در حالی با متحد خود، الهام علی‌اف، دیدار می‌کند که هزاران ارمنی قومی قره‌باغ کوهستانی در هفته گذشته مهاجرت کردند.

دفتر رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که اردوغان در سفر یک روزه به منطقه خودمختار نخچوان آذربایجان، نواری از خاک آذربایجان که بین ارمنستان، ایران و ترکیه قرار دارد، با علی‌اف در مورد وضعیت منطقه قره‌باغ گفتگو می‌کند.

هدف ترکیه ایجاد یک کریدور برای اتصال نخچوان به سرزمین اصلی آذربایجان است.

سرزمینی که به‌طور بین‌المللی به‌عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده بود، اما قبلاً خارج از کنترل آن بود، هفته گذشته پس از یک عملیات نظامی 24 ساعته توسط ارتش بزرگ آذربایجان، مجبور به آتش‌بس شدند و آن منطقه را تسلیم کردند.

قره‌باغ به رویترز گفته بود که 120 هزار نفر ارمنی از ترس آزار و اذیت و پاکسازی قومی نمی‌خواهند به‌عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند و شروع به فرار از منطقه کردند.

اگر این تعداد نفر از کریدور لاچین به ارمنستان بروند، این کشور کوچک قفقاز جنوبی ممکن است با یک بحران انسانی روبرو شود.

«پاشینیان» -نخست‌وزیر ارمنستان-روز جمعه گفت که فضایی برای حداقل 40 هزار نفر اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار رویترز در پایتخت قره‌باغ، کسانی که توانایی داشتند از کریدور لاچین به سمت مرز ارمنستان حرکت کردند.

تصاویر رویترز ده‌ها خودرو را نشان می‌دهد که از پایتخت به سمت پیچ‌های کوهستانی راهرو حرکت می‌کنند.

اردوغان که در جنگ 2020 با تسلیحات خود از آذری‌ها حمایت کرد، هفته گذشته گفت که از اهداف آخرین عملیات نظامی آذربایجان نیز حمایت می‌کند اما هیچ نقشی در آن نداشته است.

ارمنستان می‌گوید بیش از 200 نفر در عملیات هفته گذشته آذربایجان کشته و 400 نفر زخمی شدند، خصومتی که توسط آمریکا و دیگر متحدان غربی ارمنستان محکوم شده است.

وزارت دفاع آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد تجهیزات نظامی بیشتری از جمله راکت، گلوله‌های توپخانه، مین و مهمات جدایی‌طلبان ارمنی را مصادره کرده است.

ارامنه قره‌باغ وعده آذربایجان مبنی بر تضمین حقوق خود را به دلیل یکپارچگی منطقه نمی‌پذیرند.

ارمنستان خواستار استقرار فوری یک هیئت سازمان ملل برای نظارت بر حقوق بشر و امنیت در منطقه شد.

شورای امنیت ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکراتی در تاریخ 5 اکتبر در گرانادا با حضور امانوئل مکرون، اولاف شولتز صدراعظم آلمان و چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، پاشینیان و علی‌اف برگزار خواهد شد که مقامات آنان برای آماده‌سازی مذاکرات هفته آینده ملاقات خواهند کرد.