loader image

جستجو

FILE —  President Joe Biden meets with Mohammed bin Salman Al Saud in Saudi Arabia, on July 15, 2022.  Despite U.S. fatigue over Middle East wars, the White House sees a security agreement resembling those with Japan or South Korea as an incentive for Saudi Arabia to normalize relations with Israel. (Doug Mills/The New York Times)

جروزالم پست:
اسرائیل چگونه باید به توافق صلح عربستان نزدیک شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که اسرائیل چگونه باید به توافق صلاح عربستان نزدیک شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «دیوید وینبرگ» نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید با شور و شوق اما با احتیاط به ترتیبات صلح در حال ظهور با عربستان و همراهی تفاهمات با آمریکا نزدیک شود.

تعصب بیش از حد برای یک معامله در اورشلیم، در نارضایتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تف سر بالا خواهد شد. واشنگتن و ریاض به همان اندازه یا بیشتر از اسرائیل در حال حاضر به توافق صلح نیاز دارند، بنابراین، آن‌ها باید هزینه آن را بپردازند.

اشتیاقی بیش از حد برای توافقی که بنیامین نتانیاهو در هفته گذشته در آمریکا ابراز کرد، دست چانه‌زنی اسرائیل را ضعیف می‌کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آستانه یک پیشرفت بزرگ دیپلماتیک و بزرگ تاریخی قرار دارد. صلح با عربستان و در نتیجه پایانی مؤثر به 100 سال درگیری اعراب و اسرائیل، واقعاً نزدیک است.

اشتیاق بیش از حد فضای مانور اسرائیل را محدود ‌‌‌می‌کند. بازی دیپلماتیک ‌‌به‌سرعت در حال تحول، مجموعه‌ای از مسائل دفاعی با تأثیرات بلندمدت را به منصه ظهور می‌رساند که نیازمند تصمیم‌گیری‌های ظریف است.

شاید اورشلیم باید بحث‌ها را آهسته کند. توافق با عجله می‌تواند به منافع استراتژیک حیاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) لطمه بزند.

یکی از این موضوعات، امکان یک معاهده دفاعی آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است که دولت بایدن ‌‌به‌دنبال آن است تا با معاهده دفاعی احتمالی آمریکا و عربستان همراه شود. دولت می‌داند که بدون یک معاهده منطبق با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، در گرفتن معاهده با ریاض از طریق سنا با اکثریت دو سوم آرا مشکل خواهد داشت.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نباید با اتحاد دفاعی آمریکا و عربستان مخالف باشد. در واقع، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) منفعت زیادی در این دارد که آمریکا تعهدات بیشتری را به متحدانش در منطقه بسط دهد.

این مسئله ما را به موضوع دوم مرتبط می‌برد که تضمین کمک‌های نظامی بسیار طولانی‌مدت آمریکا به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است، از جمله برخی از سیستم‌های تسلیحاتی که آمریکا تاکنون از ارائه آن‌ها به اسرائیل خودداری کرده است.

بسته کمک نظامی 10 ساله کنونی آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در کمتر از سه سال منقضی می‌شود. اکنون زمان آن است که در چارچوب تعهدات جدید آمریکا در قبال ائتلاف گسترده از متحدان غرب‌آسیا، بسته جدیدی را برای چندین دهه آینده تثبیت کنیم.

موضوع سوم، هسته‌ای شدن غرب‌آسیا است. برای دو دهه، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ‌‌به‌دنبال جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران بوده است، زیرا به وضوح هدف آن تولید چندین سلاح هسته‌ای برای هدف گرفتن اسرائیل است.