loader image

جستجو

فارن پالیسی:
سقوط جنگ‌طلب در سنا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مطلب  خود با اشاره به کیفرخواست جنجالی رییس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا، نوشت:  سقوط «منندز» به یکی از برجسته‌ترین کمیته‌های کنگره آمریکا که میراث فراوانی در سیاست خارجه این کشور بر جای گذاشته، آسیب خواهد زد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مطلب خود به بررسی سقوط جنگ طلب در سنا پرداخت و نوشت:وقتی سناتورهای دموکرات آمریکایی هفته گذشته به بهانه نهار، جلسه‌ای ‌غیر‌رسمی برگزار کردند، تمامی نگاه‌ها به یک چهره بود: «باب منندز» -رئیس مستعفی کمیته روابط خارجه سنای آمریکا-

او که از مهره‌های برجسته سیاست خارجه کنگره آمریکاست، به شکلی گسترده با درخواست کناره‌گیری از مجلس سنا مواجه شده و این ناشی از انتشار یک کیفرخواست جنجالی است؛ کیفرخواستی که منندز در آن به دریافت رشوه از مصر در ازای پیشبرد منافع این کشور در کنگره آمریکا متهم شده است.

منندز در این جلسه دو راه پیش رو داشت: کناره‌گیری از حزب و سیاست یا جنگیدن.

برای کسانی که با خلق و خوی این سناتور جنگ‌طلب آمریکایی آشنا هستند، پیش‌بینی انتخاب منندز به هیچ وجه دشوار نبود: جنگیدن. او تمامی اتهامات را رد و اعلام بی‌گناهی کرده است.

اما پیامدهای سقوط منندز تنها دامنگیر شخص او نخواهد شد. زمین خوردن منندز به یکی از برجسته‌ترین کمیته‌های کنگره آمریکا که میراث فراوانی در سیاست خارجه این کشور بر جای گذاشته، آسیب خواهد زد؛

کمیته‌ای که از اندک نهادهای دوحزبی ایالات متحده بوده و در آن از درگیری‌های حزبی که دیگر نهادهای آمریکایی را درنوردیده، خبری نیست.

کمیته روابط خارجه سنای آمریکا خاستگاه هشت رئیس‌جمهور و 19 وزیر خارجه این کشور بوده است؛

از آندرو جکسون گرفته تا جان اف. کندی. حتی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه کنونی دولت آمریکا هم از دل همین کمیته بیرون آمده است.

«بن کاردین» -سناتور دموکرات آمریکایی- که در پی استعفای منندز از ریاست کمیته روابط خارجه سنا جای او را گرفت، گفت: تنها می‌توان گفت که اتهامات مطرح‌شده علیه منندز وحشتناک هستند. این برای همه ما چالش‌برانگیز است.

اتهامات طرح‌شده علیه منندز و همسرش مستقیماً با منصب او به‌عنوان رئیس کمیته روابط خارجه سنا در ارتباط هستند؛ از جمله این اتهام که منندز اطلاعات کارکنان سفارت آمریکا در مصر را از طریق همسرش در اختیار دولت مصر قرار داده است.

«آشا رانگاپا» -عضو ارشد اداره تحقیقات فدرال پلیس آمریکا- (اف‌بی‌آی) و «مارک پولیمروپولوس» -عضو سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)- می‌گویند، چنین درخواست‌هایی از سوی مصری‌ها درست مانند عملیات جذب جاسوس است.

در این کیفرخواست همچنین آمده است که منندز اطلاعات محرمانه‌ای درباره ارسال کمک‌های نظامی آمریکا به مصر ارائه کرده و حتی نامه‌ای را که دولت مصر در آن از آمریکا خواستار افزایش کمک‌ها شده بود، شخصاً با قلم خود نوشت!

بنابراین، جای تعجب ندارد که کمیته روابط خارجه سنای آمریکا از همین حالا سعی دارد خود را از پیامدهای اتهامات طرح‌شده علیه منندز محفوظ نگه دارد.

با سقوط منندز، یک قانونگذار جنگ‌طلب و تندخوی آمریکایی از محاسبات کنار می‌رود؛ شخصی که بر سر مسائلی مانند رابطه با ایران و کوبا یا قراردادهای بزرگ فروش تسلیحات حتی با هم حزبی‌های خود هم درگیر می‌شد.

کنار رفتن او به واشنگتن این فرصت را می‌دهد تا روابط خود را با کوبا عادی‌تر کرده یا حتی ارسال جنگنده‌های اف-16 به ترکیه را تسهیل کند؛ طرحی که منندز از مخالفان سرسخت آن بوده است.

در ضیافت نهار دموکرات‌های سنا، وقتی منندز از جا بلند شد تا حرف بزند، چند چهره برجسته سیاست خارجه آمریکا از پای میز بلند شده و اتاق را ترک کردند.

هرچند، آن‌ها که مانده بودند هم تغییری در رویکرد خود نشان ندادند و هیچ یک از حدود 30 سناتور دموکرات که خواستار استعفای منندز شده‌اند، از موضع خود کوتاه نیامدند.

فارغ از نتیجه نهایی این پرونده، به نظر می‌رسد که حتی در صورت پیروزی منندز، کار او تمام است.

حتی اگر او موفق به رفع اتهامات مطرح‌شده علیه خود شده و در انتخابات بعدی هم به سنا راه یابد، بعید است که بار دیگر طعم ریاست این کمیته را بچشد.