loader image

جستجو

Iran-made, Dezful medium range ballistic missile (Bottom) and Zolfaghar road-mobile single-stage solid-propelled liquid fueled missile are seen next to an Iran flag in the Azadi (Freedom) square during a rally to commemorate the 42nd Victory anniversary of the Islamic Revolution, that held with motorcycles amid the new coronavirus disease (COVID-19) outbreak in Iran, in Tehran on February 10, 2021, on February 10, 2021.  (Photo by Morteza Nikoubazl/NurPhoto via Getty Images)

نشنال اینترست:
آمریکا به آشتی کامل با ایران نیاز دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشتی با اشاره به اینکه آمریکا به آشتی کامل با ایران نیاز دارد، تاکید کرد: اگر واشنگتن سیاست خود را تغییر ندهد و روابط عادی با ایران را در سراسر جهان دنبال نکند، خطر احتمالی سناریویی به سبک کره شمالی افزایش خواهد یافت.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشتی به‌قلم « تد گالن کارپنتر» نوشت: نشانه‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت بایدن همچنان به احیای برجام در مورد برنامه هسته‌ای ایران علاقه مند است.

با بازگشت به نقش متعارف‌تر آمریکا در امور جهانی در دوران بایدن، امیدهای محتاطانه‌ای وجود داشت که آمریکا، قدرت‌های 1+5 و ایران ممکن است توافق را از سر بگیرند.

خوش‌بین‌ها اکنون از توافقنامه مبادله زندانیان میان واشنگتن و تهران استناد می‌کنند که با این تحول، ممکن است پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای ایجاد شود.

با این حال، حتی اگر این توافق دوباره احیا شود، بحران پایان‌ناپذیر روابط دوجانبه ایران و آمریکا حل نخواهد شد.

یادآوری این نکته مهم است که خصومت بی‌امان بین واشنگتن و تهران مدت‌ها قبل از برجسته شدن موضوع هسته‌ای آغاز شد.

از همان زمان که انقلاب اسلامی شکل گرفت و سفارت آمریکا تسخیر شد، خصومت ایران و آمریکا به نهایت خودش رسید.

بسیاری از آمریکایی‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که در مؤسسات دیپلماتیک و نظامی هستند، ظاهراً هرگز ایران را به خاطر گروگان‌گیری ماجرای سفارت‌خانه نمی‌بخشند. حمایت مداوم تهران نیز از هر جناحی که در غرب‌آسیا و جاهای دیگر ‌‌به‌دنبال تضعیف هژمونی واشنگتن بود، این بیگانگی را تشدید کرد.

آمریکا باید از کینه همیشگی خود دست بردارد و بازگرداندن برجام شروع خوبی خواهد بود، اما هم واشنگتن و هم تهران باید اقداماتی را برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و اقتصادی عادی‌تر در همه جبهه‌ها انجام دهند.

این به معنای احیای روابط دیپلماتیک و انجام مذاکرات گسترده برای پایان دادن به سیستم تحریمی است.

تهران باید امتیازات ‌قابل‌توجهی را بپذیرد تا شانس معقولی برای دستیابی به همکاری کنگره در رفع تحریم‌ها داشته باشد. این اقدامات احتمالاً شامل پایان دادن به فروش موشک‌ها و پهپادها به روسیه است.

تا زمانی که سیاست آمریکا تغییر نکند، آمریکا در نهایت هیچ‌وقت به سمت ایران نمی‌آید تهران هنوز تسلیحات هسته‌ای نساخته است و بازگشت به برجام احتمالاً این احتمال را برای چند سال از بین خواهد برد.

با این حال، اگر واشنگتن سیاست خود را تغییر ندهد و روابط عادی با ایران را در سراسر جهان دنبال نکند، خطر احتمالی سناریویی به سبک کره شمالی افزایش خواهد یافت.

t.ly/FD4id