loader image

جستجو

Who will be the next hegemon of West Asia

اکسپرس تریبیون:
هژمون بعدی غرب‌آسیا چه کسی خواهد بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه « اکسپرس تریبیون» در یادداشتی ضمن اشاره به خروج آمریکا بعد از 6 دهه از غرب آسیا، به بررسی این سوال پرداخت که هژمون بعدی غرب آسیا چه کسی خواهد بود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه اکسپرس تریبیون در یادداشتی به‌قلم «محمد علی احسان» نوشت: آمریکا باید منابع غرب‌آسیا را برای مقابله با چین و روسیه که آن‌ها را تهدیدهای بزرگ ژئوپلیتیک قرن بیست و یکم می‌داند، منحرف کند.

همانطور که آمریکا در حال چرخش است، جایگاه خود را به عنوان هژمون بزرگ غرب‌آسیا برای بیش از 6 دهه خالی می‌کند.

یک هژمون در منطقه باید با تسلط کامل سیاسی، اقتصادی و نظامی رهبری کند.

کشورهای مشتاق در منطقه شامل اسرائیل، ترکیه، عربستان، مصر و ایران هستند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تنها قدرت هسته‌ای در غرب‌آسیا و شریک و متحد بزرگ آمریکا است. ترکیه عضو دائمی ناتو و تنها کشوری است که هم بخشی از آسیا و هم در اروپا است.

این کشور هم از نفوذ سیاسی و هم از نفوذ نظامی در منطقه برخوردار است و قبلاً در زمان امپراتوری عثمانی یک هژمون بوده است.

تنها دلیلی که می‌توان مصر را به عنوان یک هژمون در نظر گرفت این است که این کشور نماینده قدیمی‌ترین تمدن منطقه است و در گذشته ارتش بزرگی را تقویت کرده است.

ایران با وجود اینکه تحت تحریم است، همچنان یک ذینفع قدرتمند برای تبدیل شدن به یک هژمون در منطقه است، زیرا در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار دارد و نفوذ آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در منطقه را به چالش می‌کشد.

طبق اسناد افشا شده وزارت امور خارجه، ایران می‌خواهد امپراتوری صفوی را بازسازی کند.

عربستان هسته ایدئولوژیک و هسته جهان عرب است. توان نظامی ضعیفی دارد اما رهبر جوانی دارد که رویای تبدیل غرب‌آسیا به اتحادیه اروپای فردا را دارد.

چین کنترل خود را در منطقه از طریق ابتکار کمربند و جاده گسترش می‌دهد.

آمریکا به عنوان یک سیاست اجازه ظهور هیچ هژمونی در غرب‌آسیا را نداده است.

آمریکا بر این باور بود که ظهور چنین هژمونی یک تهدید وجودی برای اقلیت‌های غیر سنی، غیر عرب و غیر مسلمان غرب‌آسیا خواهد بود.

با اجرای سیاست محوری آسیا-اقیانوسیه توسط آمریکا، موازنه قدرت در غرب‌آسیا در حال تغییر است و این تغییر ممکن است منجر به ایجاد یک نظم منطقه‌ای شود که توسط یک هژمون هدایت می‌شود.