loader image

جستجو

Cooperation between Azerbaijan and Iran in the cross-border highway

کاسپین نیوز:
همکاری آذربایجان و ایران در بزرگراه برون مرزی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه خبری «کاسپین نیوز» از همکاری آذربایجان و ایران در بزرگراه برون مرزی خبر داد و اعلام کرد: پل جدید بر روی رودخانه آراز برای اتصال بخش زنگیلان آذربایجان و استان آذربایجان شرقی ایران ساخته می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه خبری کاسپین نیوز در گزارش تازه خود خبر داد: وزرای جمهوری آذربایجان و ایران در مراسم کلنگ زنی پل بزرگراه و زیرساخت‌های گمرکی در مرز دو کشور، مرز آذربایجان شرکت کردند.

بنا به گزارش‌ها، بنای پل جاده و زیرساخت‌های گمرکی بر اساس یادداشت تفاهم بین دو کشور که در ماه مارس 2022 امضا شد، چیده شد.

این تفاهم نامه ‌به‌دنبال ایجاد مسیرهای جدید بین منطقه اقتصادی زنگزور شرقی و جمهوری آذربایجان از طریق ایران در نزدیکی شهرک آقبند در منطقه زنگیلان آذربایجان بود.

پل جدید بر روی رودخانه آراز برای اتصال بخش زنگیلان آذربایجان و استان آذربایجان شرقی ایران ساخته می‌شود.

«شاهین مصطفی» -معاون نخست‌وزیر آذربایجان- در این مراسم گفت: «پل جاده ای و زیرساخت‌های گمرکی به افزایش حمل و نقل محموله ترانزیتی کمک می‌کند و ورود و خروج به نخجوان را تسهیل می‌کند.»

او افزود که روزانه 1100 خودرو، 30 اتوبوس و 15 هزار نفر می‌توانند از مرز بزرگراه آقبند عبور کنند و افزود که یک پل راه آهن نیز برای این منطقه در نظر گرفته شده است و کل این زیرساخت‌ها ظرف یک سال اجرا می‌شود.

«مهرداد بذرپاش» -وزیر راه و شهرسازی- پس از اتمام مراسم کلنگ زنی گفت: «توافقات پس از نشست آستارا در حال اجراست. حجم حمل و نقل بار پس از ساخت جاده و پل افزایش می‌یابد و این جاده تا جلفا کشیده می‌شود.»

ایران پیش از این با طرح‌های آذربایجان برای راه‌اندازی کریدور زنگزور، به دلیل نگرانی از اینکه این کریدور مرز زمینی 40 کیلومتری خود را با ارمنستان قطع کند، مخالفت می‌کرد.

اکنون ایروان متعهد به تضمین ایمنی خطوط حمل و نقل بین مناطق غربی آذربایجان و نخجوان برای تسهیل تردد بدون محدودیت شهروندان، وسایل نقلیه و کالا در هر دو جهت است.

الهام علی اف، در روز 29 سپتامبر گفت که باکو ‌به‌طور فعال در حال ساخت یک راه آهن است که بخشی از یک کریدور حمل و نقل اصلی خواهد بود که از سرزمین اصلی آذربایجان تا منطقه نخجوان و سپس به ایران، ترکیه و اروپا امتداد خواهد داشت.

وی همچنین افزود: «ساخت خط آهن از هورادیز در بخش جنوبی آذربایجان به زنگیلان فعال است و ‌به‌زودی تکمیل می‌شود.»

پیش از این اردوغان گفته بود که کریدور زنگزور می‌تواند از ایران عبور کند، اما نه ارمنستان.

«علی اکبر احمدیان» -دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران- در دیدار با نماینده «الهام علی اف» -خلف خالاوف- بار دیگر بر مخالفت ایران با هر طرحی که بتواند ژئوپلیتیک منطقه را ‌به‌ویژه در رابطه با کریدور زنگزور تغییر دهد، تاکید کرد.