loader image

جستجو

NATO was forced to split support for Israel and Ukraine

پولیتیکو:
ناتو مجبور به تقسیم حمایت از اسرائیل و اوکراین شد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «پولیتیکو» در مطلب تازه خود با اشاره به حملات غافگیرانه حماس به اسرائیل، نوشت:‌ مقامات آمریکا در تلاش برای رفع نگرانی‌های اوکراین هستند و اشاره می‌کنند که اسرائیل و اوکراین  نیازهای متفاوتی دارند زیرا با تهدیدات بسیار متفاوتی روبرو هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌روزنامه پولیتیکو در مطلب تازه خود به‌قلم «لائو» «ملکوزورا» «مک‌لیری» «کایالی» نوشت: وزرای دفاعی که برای نشست ناتو از روز چهارشنبه به پایتخت بلژیک می‌روند، انتظار داشتند وقت خود را برای حمایت از اوکراین بگذرانندو

در عوض، آن‌ها متوجه می‌شوند که جلسات اطلاعاتی خود پر از منطقه‌ای است که در دو سال گذشته عمدتاً فراموش شده است: غرب‌آسیا.

از حمایت نظامی جدید کاخ سفید از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گرفته تا جلسات اضطراری در سرتاسر پایتخت‌های اروپایی تا واکنش نادرست اتحادیه اروپا به بحران، متحدان ناتو با احساس تازه‌ای از فوریت در مورد مناقشه اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و فلسطین دست و پنجه نرم می‌کنند.

حملات غافلگیرانه حماس به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در آخر هفته به وعده دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  مبنی بر انتقام کامل در نوار غزه منجر شده است، ‌به‌طوری که تعداد 300 هزار نیروی ذخیره در عرض 48 ساعت رکورددار است.

این زمان برای اوکراینی‌ها ناراحت‌کننده است، زیرا هدف آن‌ها جلب حمایت بیشتر کشورهای ناتو در اولین نشست وزرای دفاع پس از نشست سران ناتو در ماه جولای خواهد بود که شاهد تعهدات تقویت‌شده برای حمایت امنیتی و نظامی اوکراین بود.

«الکساندر مرژکو» -رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان اوکراین-، به ترس در میان هم‌وطنان خود در مورد اینکه آیا غرب می‌تواند بر تهاجم روسیه متمرکز بماند و همچنین با وضعیت جاری اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و حماس مقابله کند، اذعان کرد.

وی به پولیتیکو گفت: «من فقط می‌توانم از جانب خودم صحبت کنم. بله چنین ترس‌هایی وجود دارد؛ اما در عین حال فکر می‌کنم در نهایت مشکلی نخواهد بود، زیرا آمریکا از نظر اقتصادی و نظامی چنین کشور قدرتمندی است.»

در حالی که قرار است «رستم عمروفـ» -وزیر دفاع جدید اوکراین- در کانون توجه قرار گیرد، انتظار می‌رود اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  نیز حداقل در حاشیه مورد بحث قرار گیرد.

یکی از دیپلمات‌های ناتو که نامش فاش نشده و آزادانه صحبت می‌کند، گفت: «من تعجب می‌کنم اگر در این نشست به وضعیت غرب‌آسیا اشاره نشود».

درست یک هفته قبل از حمله حماس، «راب بائر» -دریاسالار هلندی، رئیس کمیته نظامی ناتو- برای دیدار با اسحاق هرتزوگ و مقامات نظامی از اسرائیل بازدید کرد.

بائر همچنین از گذرگاه مرزی غزه بازدید کرد و در آنجا از «تخصص منحصر به فرد ارتش اسرائیل در فعالیت‌های زیرزمینی ضد تروریسم» تمجید کرد.

در حالی که نظر کاخ سفید این است که آمریکا می‌تواند هم‌زمان با دو بحران منطقه‌ای مقابله کند، شکاکان داخلی برای کمک به اوکراین در حال حاضر روی هم انباشته شده‌اند.

«جاش هاولی» -سناتور جمهوری‌خواه متحد دونالد ترامپ- رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در شبکه‌های اجتماعی گفت: «اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  با تهدید وجودی مواجه است. هرگونه کمک مالی برای اوکراین باید فوراً به اسرائیل منتقل شود».

مقامات آمریکا در تلاش برای رفع نگرانی‌های اوکراین هستند و اشاره می‌کنند که دو کشور نیازهای متفاوتی دارند زیرا با تهدیدات بسیار متفاوتی روبرو هستند.

آمریکا در مورد این سؤال که آیا حمایت آمریکا از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  ممکن است به قیمت حمایت آمریکا از اوکراین تمام شود یا خیر گفت ما هیچ چالش بزرگی را در این زمینه پیش‌بینی نمی‌کنیم.

«جولیان اسمیت» -سفیر ناتو- روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «من گمان می‌کنم که آمریکا بتواند بر مشارکت و تعهد ما به امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  متمرکز بماند و در عین حال به تعهدات خود عمل کند و قول دهد که به حمایت از اوکراین در دفاع از خاک خود ادامه دهد.»

من فکر می‌کنم که متحدان بدون شک می‌خواهند در مورد آنچه در اسرائیل رخ داده است صحبت کنند و همبستگی خود را اعلام کنند. ما دیده‌ایم که همه اعضای ائتلاف بیانیه‌های ملی خود را صادر می‌کنند.

اوکراین همچنان کانون اصلی نشست این هفته ناتو است.

این نشست روز چهارشنبه با گروه تماس دفاعی اوکراین به رهبری آمریکا آغاز می‌شود که یک گردهمایی منظم از وزرای ناتو و اوکراین برای بحث درباره تسلیحات به اوکراین است.

پس از آن نشست شورای ناتو-اوکراین برگزار خواهد شد، قالبی که از زمان ایجاد آن در ماه جولای، زمانی که ولودیمیر زلنسکی، ‌‌‌‌رئیس‌جمهور اوکراین در اجلاس سران ناتو در لیتوانی شرکت کرد، در چهارمین دوره خود قرار دارد.

اسمیت گفت: «پیش‌بینی می‌کنم که تأکید بیشتر بر پدافند هوایی و مهمات باشد، اگرچه بدون شک اوکراینی‌ها با درخواست‌های مختلف دیگری وارد خواهند شد.» این همیشه یک جلسه خودجوش است که در آن وزیران گام به جلو می‌گذارند و در زمان واقعی کمک می‌کنند.

کمی قبل از نشست ناتو، عمروف، وزیر دفاع اوکراین، با همتای هلندی خود، کاجسا اولونگرن، در مورد نیازهای فوری اوکراین به سیستم‌های ‌‌‌‌پدافند هوایی، موشک‌های دوربرد و توپخانه صحبت کرد.

هلند همچنین در آموزش جت‌های جنگنده اف-16 برای خلبانان اوکراینی پیشرو بوده است.

اولونگرن به پولیتیکو گفت که این یک نشانه است که اتحاد می‌تواند هم نسبت به اوکراین و هم اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  حقه‌باز باشد.

شکاف؟ خیر اما من فکر می‌کنم که البته توجه و تمرکز روی اسرائیل و چگونگی پیشرفت اوضاع در آنجا نیز وجود خواهد داشت. تأکید کنیم که حمایت از اوکراین تحت تأثیر قرار نگرفته است.