loader image

جستجو

Joint meeting of the European Union and the Persian Gulf Cooperation Council

کامن اسپیس:
نشست مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

 نشریه «کامن اسپیس» در گزارش تازه خود از نشست مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد: وزرای اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس مصمم به ابراز تأسف از خشونت و تأکید بر خویشتن‌داری و آرامش از همه طرف هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه کامن اسپیس در گزارش تازه خود خبر داد:برای این نشست ماه‌ها برنامه‌‌ریزی ‌شده بود و پس از هشت سال وقفه برای اولین بار برگزار شد، نشست وزرای خارجه شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا که در نهایت دیروز در مسقط برگزار شد.

پایتخت عمان، ناگزیر تحت‌الشعاع بحران عمیق غرب‌آسیا قرار گرفت که با حمله روز شنبه حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد.

«جوزپ بورل»  -نماینده عالی اتحادیه اروپا- در پایان این نشست ضمن اشاره‌ای به این موضوع در صحبت با رسانه‌ها اظهار داشت که در این دیدار، دو طرف توافق کردند که «اولویت ما، توقف خشونت و جلوگیری از تشدید بیشتر در منطقه است.

حصول اطمینان از آزادی گروگان‌ها و همچنین حفاظت از غیرنظامیان در همه زمان‌ها و توسط همه طرف‌ها اهمیت دارد.»

بورل به نقل از بیانیه طولانی صادر‌‌‌‌شده توسط رئیس شورا بیان کرد: «این سازمان خواستار حمایت از غیرنظامیان شد و به طرفین تعهداتشان را بر اساس اصول جهانی حقوق بشردوستانه بین‌المللی یادآوری کرد.

همچنین خواستار خویشتن‌داری، آزادی گروگان‌ها و اجازه دسترسی به غذا، آب و دارو بر اساس حقوق بین‌الملل بشردوستانه شد.

وزرای اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس مصمم به ابراز تأسف از خشونت و تأکید بر خویشتن‌داری و آرامش از همه طرف هستند و توافق کردند که به رایزنی‌ها ادامه دهند و در تعامل باقی بمانند.

به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا در حال حاضر سرانجام در مورد موضع خود به توافق رسیده است و وزیران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس نیز این مسئله را منعکس کردند: «شورای مشترک خواستار توقف همه اعمال خشونت‌آمیز و هرگونه اقدام یکجانبه شد و از تلاش‌های عربستان، اتحادیه اروپا و اتحادیه کشورهای عربی برای احیای روند صلح غرب‌آسیا با همکاری مصر و اردن حمایت کرد.

وزرای اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس بر تعهد خود به راه‌حل دو کشور، زندگی ایمن در کنار یکدیگر، بر اساس خطوط 1967، مطابق با ابتکار صلح عربی و تمام قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد، حفظ شرایط تاریخی و مذهبی تأکید کردند.»

سردبیر سیاسی کامن اسپیس نیوز در اظهار نظری گفت که خوب است که پس از سال‌ها غفلت، اتحادیه اروپا سرانجام به روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس اهمیتی می‌دهد که شایسته آن هستند.

بیانیه نهایی نشست مسقط، جاه‌طلبانه و گسترده است.

باید دید که اتحادیه اروپا چگونه پیشبرد این بیانیه را تضمین می‌کند و چه مکانیسمی برای اطمینان از اینکه صرفاً یک تکه کاغذ باقی نماند، در پیش خواهد گرفت.