loader image

جستجو

Can America manage multiple wars at the same time

اکونومیست:
آیا آمریکا می‌تواند هم‌زمان چند جنگ را مدیریت کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اکونومیست» در یادداشت خود با اشاره به جنگ حماس و اسرائیل، به بررسی این سوال پرداخت که آیا آمریکا می‌تواند هم‌زمان چند جنگ را مدیریت کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اکونومیست در یادداشت خود نوشت: سه روز پس از عبور جنگنده‌های حماس از حصار امنیتی نوار غزه که منجر به کشته شدن بیش از 1 هزار و 400 نفر و ربودن حدود 220 نفر دیگر شد.

یواس‌اس جرالد آر. فورد، مدرن‌ترین ناو هواپیمابر آمریکا، با همراهی ناوگان کشتی‌های جنگی خود وارد مدیترانه شرقی شد.

دومین گروه حمله ناو هواپیمابر به رهبری یواس‌اس دوایت آیزنهاور، احتمالاً برای نزدیک شدن به ایران به سمت غرب‎‌آسیا حرکت می‌کند.

هواپیماها و سامانه‌های پدافند هوایی به منطقه اعزام می‌شوند و نیروها نیز در حال آماده‌باش هستند.

این یک نمایش چشمگیر از سرعت و مقیاسی است که آمریکا می‌تواند با آن قدرت نظامی را دور از میهن خود مستقر کند. نمایش قدرت 2 پیام دارد.

خطاب به ایران و حامیان آن: دخالت نکنید. خطاب به اسرائیل: شما تنها نیستید. نیروهای آمریکایی ممکن است در میان نشانه‌هایی مبنی بر گسترش جنگ هنوز دستور عملیاتی دریافت کنند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خود را برای عملیات زمینی آماده کرده است.

خشونت در کرانه باختری در حال تشدید است و تبادل موشک و آتش توپخانه بین اسرائیل و حزب‌الله، یک شبهه‌نظامی شیعه لبنانی متحد با ایران، پیشگویی جبهه دوم است.

در روز 22 اکتبر، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، درباره چشم‌انداز تشدید شدید تنش علیه نیروهای آمریکایی هشدار داد.

3 روز پیش از آن، یک کشتی جنگی آمریکایی در دریای سرخ، موشک‌های کروز و پهپادهای شبهه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران را در یمن به سمت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هدف قرار دادند.

پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه نیز مورد حمله راکت‌ها و پهپادها قرار گرفته‌اند که احتمالاً توسط دیگر نیروهای نیابتی ایران شلیک شده‌اند.

«متیو کرونیگ» از شورای آتلانتیک، یک اتاق فکر در واشنگتن دی سی، می‌گوید: «این خطرناک‌ترین لحظه از زمان جنگ سرد است.»

جو بایدن به این ترتیب به یک رئیس‌جمهور ‌‌غیر‌منتظره در زمان جنگ تبدیل می‌شود. او وقتی در یک سخنرانی تلویزیونی اخیر به آمریکایی‌ها گفت که جهان در نقطه عطف قرار دارد اغراق نکرد: «تصمیم‌هایی که امروز می‌گیریم آینده را برای دهه‌های آینده تعیین می‌کند.»

در مقام ‌‌‌ریاست‌جمهوری، اولویت بایدن احیای اقتصاد آمریکا بوده است.

او از ذهنیت حمایت گرای دونالد ترامپ الگوبرداری کرد و مقادیر زیادی یارانه و سیاست صنعتی را برای ترویج، از جمله، فناوری سبز و ساخت نیمه‌هادی‌ها، اضافه کرد.