loader image

جستجو

Diplomatic map of Kazakhstan for peace talks between Azerbaijan and Armenia

کالیبر:
نقشه دیپلماتیک قزاقستان برای مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «کالیبر» نوشت: دخالت قزاقستان در مناقشه ارمنستان و آذربایجان برای خروج از بن‌بست فعلی بسیار مهم است، زیرا سازش متوازن و همچنین حفظ روابط صمیمانه با روسیه، چین و کشورهای غربی در این پلتفرم وجود دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه کالیبر در تحلیلی به‌قلم «فواد مسکترآق بابالی» نوشت: مذاکرات آتی میان وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان که قرار است در آلماتی قزاقستان برگزار شود، نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی در تلاش‌های جاری برای پیشبرد پیمان صلح منطقه‌ای است.

این ابتکار که توسط«قاسم جومارت توکایف» -رئیس‌جمهور قزاقستان- ترتیب داده شد، بر نقش نوظهور قزاقستان به‌عنوان بازیگری محوری در حل مناقشات قفقاز جنوبی و فضای پس از شوروی تأکید می‌کند.

تصمیم برای تشکیل مذاکرات در آلماتی بر تعهد قزاقستان به ایجاد یک محیط بی‌طرف و مساعد برای گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک تأکید می‌کند.

برخلاف دیگر بازیگران مهمی مانند مسکو، بروکسل و واشنگتن، قزاقستان خود را به‌عنوان میزبانی غیر حزبی می‌داند که از جانب‌داری پرهیز کرده و روند صلح را تسریع می‌بخشد.

ایروان پیشنهاد باکو برای گفت‌و‌گوی صلح در یک کشور بی‌طرف را پذیرفت که نشان‌دهنده مشارکت تاریخی قزاقستان در حمایت از گفت‌و‌گوهای صلح است.

این ابتکار صلح اخیر به‌عنوان شاهدی بر نفوذ و مرکزیت قزاقستان در امور جهانی و منطقه‌ای تلقی می‌شود.

آستانه بر تعهد قزاقستان به ثبات منطقه تأکید کرده است. دخالت قزاقستان در مناقشه ارمنستان و آذربایجان برای خروج از بن‌بست فعلی بسیار مهم است، زیرا سازش متوازن و همچنین حفظ روابط صمیمانه با روسیه، چین و کشورهای غربی در این پلتفرم وجود دارد.

پیشنهاد قزاقستان برای انجام اقدامات صلح‌آمیز در قفقاز جنوبی با هدف تحقق مسیرهای تجاری از طریق کریدور زنگزور و تقویت شهرت بین‌المللی خودش است. ارمنستان انتقال به مذاکرات مستقیم را یک پیروزی دیپلماتیک برای آذربایجان می‌داند که میانجی‌های خارجی را کنار گذاشته است. با این حال، این تغییرات، چالش‌هایی را برای ارمنستان به‌ویژه در بحبوحه عدم تعادل منطقه‌ای ایجاد می‌کند. نقش قزاقستان به‌عنوان میزبان بی‌طرف نشان‌دهنده انحراف از پلتفرم‌های معمول میانجیگری است و قدرت چانه‌زنی ارمنستان را از غرب قطع می‌کند. نشست آتی که نقطه عطفی در راهبرد سیاست خارجی قزاقستان است، گواهی بر مهارت دیپلماتیک و نفوذ روبه ‌رشد این کشور در صحنه جهانی است.

دخالت قزاقستان در حل و فصل مناقشه قره‌باغ ناشی از تمایل این کشور برای ارتقای اعتبارش در تعاملات سیاست خارجی است. انتخاب شهر آلماتی به‌عنوان محل مذاکره نشان‌دهنده ظرافت دیپلماتیک آن در چارچوب کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) و پتانسیل آن برای ارتقای خودش به‌عنوان یک مرکز گفت‌و‌گوی جهانی است. سابقه آلماتی در میانجیگری موفقیت‌آمیز مناقشات بین‌المللی، مانند مذاکرات هسته‌ای ایران، آن را به یک رقیب قدرتمند برای بروکسل در تسهیل گفت‌و‌گوهای صلح تبدیل می‌کند.

حضور قوی قزاقستان در سازمان کشورهای ترک نیز با مواضع آذربایجان همسو است و بر منافع مشترک منطقه‌ای و حمایت متقابل تأکید می‌کند. نقش این شهر در میزبانی مذاکرات بین آذربایجان و ارمنستان نشان‌دهنده وضعیت در حال تحول آن به‌عنوان یک کشور میانجی صلح در آسیای مرکزی است. قزاقستان بی‌طرفی و موقعیت ژئوپلیتیکی خودش را به‌عنوان امتیازی برای هر دو طرف می‌داند و این پلتفرم را در سال‌های آینده به زمینه‌ای تسهیل‌کننده و حیاتی در تقویت گفت‌وگو‌های کشورهای دیگر نیز تبدیل می‌کند.