loader image

جستجو

Will Israel-Jordan relations improve

مطالعات امنیت ملی (INSS):
آیا روابط اسرائیل و اردن بهبود خواهد یافت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در مقاله تازه خود  به بررسی این سوال پرداخت که  آیا روابط اسرائیل و اردن بهبود خواهد یافت؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، مقاله‌ای به‌قلم «افیروینتر» در موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) منتشر شد که در آن آمده است: اردن از روز 7 اکتبر تاکنون با اکراه در درگیری بین رژیم صهیونیستی و دشمنانش شرکت کرده و حتی در تلاش‌ها برای خنثی کردن حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل مشارکت داشته است.

این کشور با تهدیدهایی از سوی ایران از جمله انتقادات سفارت ایران در عمان مواجه شده است. «ایمن الصفدی» -وزیر خارجه اردن- به ایران هشدار داد که در جنگ با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به اردن آسیب نرساند.

ایران تلاش‌ها را برای تضعیف حاکمیت اردن و تبدیل حریم هوایی این کشور به جبهه‌ای فعال در مبارزه با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تشدید کرده است.

در ماه نوامبر سال 2023، تلاشی برای قاچاق سلاح به ارزش 6 میلیون دلار در مرز اسرائیل و اردن کشف شد.

شبهه‌نظامیان طرفدار ایران در عراق و یمن بارها از حریم هوایی اردن در طول جنگ استفاده کرده‌اند. تلاش‌های اخوان‌المسلمین برای اهرم فشار در مناقشه غزه به‌منظور بازیابی جایگاه خود در جهان عرب نیز نگران‌کننده است.

از اواخر ماه مارس، اعتراضات به رهبری «مجمع ملی برای حمایت از مقاومت» و احزاب دیگر در اردن شدت گرفته است.

پیش از این، حکومت اردن این اعتراضات که حمایت واقعی از حماس را ابراز می‌کرد، تحمل می‌کرد. با این حال، اعتراضات منجر به انتقاد عمومی از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و بحران اقتصادی این کشور شده است.

اردن با فراخواندن سفیر خود از اسرائیل، تعلیق پروژه «شکوفایی»، متهم کردن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به نسل‌کشی و ایجاد «پل زمینی» بین امارات و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، تلاش کرده است خود را با احساسات عمومی هماهنگ کند.

با این حال، موج تظاهرات حکومت اردن را تغییر داده و منجر به اغتشاش عمومی، خشونت و فراخوان برای شورش علیه پادشاه شده است.

معترضان که توسط رهبران ارشد حماس مرتبط با ایران تشویق می‌شوند، خواستار پیوستن اردن به مقاومت خشونت‌آمیز علیه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شده‌اند که باعث شده تا این کشور آن را ‌به‌عنوان به چالش کشیدن انحصار دولت در استفاده از زور بداند.

نیروهای امنیتی اردن صدها معترض از جمله فعالان جبهه اقدام اسلامی را در پاسخ به تهدیدات فزاینده علیه ثبات و نظم دستگیر کرده‌اند. اردن، حماس، گروه‌های اسلامی محلی و ایران را به تضعیف نظم عمومی، امنیت و بافت اجتماعی اردن متهم می‌کند.

قبایل ماوراء اردن در اطراف پادشاهی تجمع کرده و کسانی را که با خون مردم فلسطین معامله می‌کنند برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی با هدف تضعیف دولت-ملت اردن محکوم کردند.

حماس تصریح کرد که هیچ قصدی برای تضعیف امنیت اردن یا مداخله در امور داخلی آن ندارد. متحدان منطقه‌ای اردن از جمله مصر، امارات، بحرین، تشکیلات خودگردان فلسطین و عربستان حمایت خود را از اعتراضات اعلام کرده‌اند.

نقش مثبت اردن در جریان حمله ایران به اسرائیل، علاقه اسرائیل به صلح با این پادشاهی را برجسته می‌کند.

اسرائی(رژیم صهیونیستی)ل باید به تهدیدات ایران، حماس، قطر و ایران رسیدگی و گفت‌وگوهای نظامی را حفظ کند. آمریکا باید از اردن حمایت کند، از قطر بخواهد که از تشویق اعتراضات خودداری و از گفتمان رسانه‌ای خصمانه جلوگیری کند. پس از جنگ، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، آمریکا و عربستان باید اردن را در فرآیندهای عادی‌سازی منطقه‌ای برای رفاه و ثبات ادغام کنند.