loader image

جستجو

Exercise of powerful American fighters

ایر اند اسپیس فورسز:
رزمایش جنگنده‌های قدرتمند آمریکایی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ایر اند اسپیس فورسز» در گزارش تازه خود با اشاره به رزمایش جنگنده‌های قدرتمند آمریکایی،‌ عنوان کرد: این رزمایش شامل پرواز زنده و عملیات جنگی شبیه‌سازی‌شده با حضور حدود 50 هواپیمای آمریکایی بر فراز لهستان و کشورهای بالتیک است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌وبگاه ایراند اسپیس فورسز در گزارش تازه خود به‌قلم «گوردون» «هارپلی» عنوان کرد:‌اف-35‌های رادارگریز نیروی هوایی آمریکا و متحدان ناتو در حال برگزاری یک رزمایش پدافند هوایی و موشکی در اروپا به نام «شوالیه آسمانی» [Astral Knight] برای مقابله با تهدیدات فزاینده موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادی هستند.

این رزمایش که در روزهای 6 تا 21 می برگزار می‌شود، بر فوریت مقابله با تهدیدات هوایی، ‌به‌ویژه با توجه به درگیری‌های اخیر مانند اوکراین و اسرائیل، تأکید می‌کند.

این رزمایش شامل پرواز زنده و عملیات جنگی شبیه‌سازی‌شده با حضور حدود 50 هواپیمای آمریکایی بر فراز لهستان و کشورهای بالتیک است. 6 کشور ناتو، از جمله استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، انگلیس و آمریکا، با دانمارک و یونان در آن شرکت دارند.

هواپیماهای آمریکایی عبارت‌اند از؛ لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲؛ جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکن؛ سیکورسکی اچ‌اچ-۶۰ پیو هاوک؛ بوئینگ کی‌سی-۱۳۵ استراتوتانکر؛ جنرال اتمیکس ام‌کیو ۹ ریپر؛ نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک.

جیمز شاو، معاون بخش پدافند یکپارچه هوایی و موشکی نیروی هوایی آمریکا در اروپا، در این بیانیه گفت: «رویدادهای اخیر نشان می‌دهد که محتمل‌ترین تهدیدات امروز و قابل پیش‌بینی بودن اقدامات ما، می‌تواند پایگاه‌های اصلی عملیاتی ما را هدف قرار دهد و پدافند یکپارچه هوایی و موشکی [IAMD] و پدافند هوایی پایگاه هوایی [ABAD] را بسیار مهم‌تر کند.»

اف-35‌ها در فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی لیکن‌هیث، انگلستان، برای این تمرین مستقر شدند.

چهار فروند اف-35 قبلاً ‌به‌عنوان بخشی از تعهد آمریکا برای محافظت از آسمان‌های ناتو بر فراز سمت شرقی ناتو در لهستان مستقر شده بودند، اگرچه این هواپیماها در تمرین شرکت نکردند. جت‌های رادارگریز نسل پنجم آزمایشی نیز برای سیستم‌های پدافند هوایی هستند.

ناتو ‌به‌عنوان یک سازمان و آمریکا، بزرگترین عضو آن، یک سری تمرینات را با حضور جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها برای تقویت حاکمیت منطقه‌ای انجام داده‌اند، زیرا این ائتلاف پس از حمله روسیه به اوکراین ‌به‌دنبال تقویت خود بوده است.

در حالی که اوکراین هنوز عضو ناتو نیست، دبیرکل ائتلاف اعلام کرده که پیوستن کی‌یف در آینده «حتمی» است، اگرچه این اتفاق در طول جنگ فعلی رخ نخواهد داد.

نیروی هوایی آمریکا در اروپا در یک بیانیه مطبوعاتی در مورد این تمرین اشاره کرد و افزود که حملات روسیه به پدافند هوایی اوکراین با پهپادهای نسبتاً ارزان طراحی‌شده توسط ایران، حمله موشکی و پهپادی گسترده ایران به اسرائیل و حداقل 170 حمله به نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و اردن از ماه اکتبر، تاکنون تأکید کرده است، نیاز حیاتی به چنین اقداماتی وجود دارد.

با گسترش حملات پهپادی، بهبود پدافند یکپارچه هوایی و موشکی ناتو یکی از اولویت‌های ژنرال جیمز بی است که فرماندهی هوایی متفقین ناتو و نیروهای هوایی آمریکا را در اروپا رهبری می‌کند.

دفاع موفق اخیر اسرائیل که از بیش از 300 موشک بالستیک، موشک کروز و پهپاد پرتاب‌شده از سمت ایران را توسط آمریکا و شرکای ائتلافش رهگیری و منهدم کرد، به اسرائیل اجازه داد از سیستم‌های پدافند هوایی و موشکی چندلایه و پیشرفته استفاده کندو موفقیت چشمگیری را به‌دست بیاورد.

از نظر ژنرال جیمز، رویدادهای اخیر یعنی حتی قبل از حمله ایران به اسرائیل، بر «نیاز به یک سیستم پدافند موشکی و هوایی یکپارچه بسیار پیچیده» تأکید کرده بود؛ او در سمپوزیوم جنگ نیروی هوایی آفریقا در ماه فوریه گفت که «این چیزی است که ما باید به پیشرفت در آن ادامه دهیم.»

نیروی هوایی آمریکا در اروپا تمرکز مجددی بر آموزش پدافند هوایی، از جمله تمرین کردن برای سیستم‌های ضد هوایی که در صورت لزوم می‌تواند علیه آمریکا و شرکای آن مورداستفاده قرار گیرد، قرار داده است.

«شوالیه آسمانی» بر روی آزمایش استقرار و حفظ دارایی‌ها و قابلیت‌های پدافند یکپارچه هوایی و موشکی تمرکز می‌کند، در حالی که برنامه‌های دفاعی برای عملیات هوایی گسترده‌ای را اجرا می‌کند. کنترل عملیاتی برخی از پرسنل و دارایی‌های آمریکا نیز به مقامات ناتو منتقل خواهد شد.

ژنرال جیمز در بیانیه‌ای گفت: «شوالیه آسمانی توانایی‌های دفاعی جمعی متحدان و شرکای ناتو در سراسر اروپا را نشان می‌دهد.

با تقویت همکاری و ادغام اولیه در تلاش‌های پدافند هوایی و موشکی میان کشورهای نیروی هوایی آمریکا در اروپا و ناتو، ما توانایی خود را برای بازدارندگی و پاسخ مؤثر به تهدیدات مشترک افزایش می‌دهیم.»

این آموزش بخشی از رزمایش جهانی سال 2024 در مقیاس بزرگ وزارت دفاع است که تا ماه ژوئن ادامه دارد و مکمل دفاع پایدار ناتو است.

بخشی از مجموعه رزمایش «پشتیبان استوار» [Steadfast Defender] به نام تمرین واکنش سریع مرحله هوابرد خود را در روز 7 می با چتربازان آمریکا، اسپانیا، مجارستان و ایتالیا آموزش خود را در سوئد آغاز می‌کند که نشان‌دهنده شرکت سوئد در رزمایش ناتو از زمان عضویت در ماه مارس است.